Porsche 911 Dakar – oficjalna premiera terenowej "911"

Porsche 911 Dakar wjeżdża w wielkim stylu, łącząc duży prześwit i zdolności jazdy w terenie ze sportowymi osiągami i mocą 480 KM. Auto ujrzało światło dzienne podczas targów w Los Angeles.

Porsche 911 Dakar fot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 553 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Na trwających właśnie targach motoryzacyjnych w Los Angeles, gdzie jest obecny redaktor naczelny auto motor i sportu, podziwiamy niezwykły debiut, jakim jest premiera Porsche 911 Dakar. To samochód, który powstanie w liczbie zaledwie 2500 egzemplarzy, a pomimo ceny dochodzącej nawet do 1,4 mln złotych, cała pula rozejdzie się w mgnieniu oka. O ile już nie jest za późno na rezerwację. Tak czy inaczej, po niedawnej zapowiedzi tego oryginalnego modelu, dziś mamy więcej informacji.

Porsche 911 Dakar – duży prześwit i nie tylko

Jak usłyszeliśmy podczas konferencji, Porsche 911 Dakar ma być równie wygodne w terenie, jak i na autostradzie. Wierzymy na słowo, ale najistotniejsze jest to, że limitowany model nie tylko demonstruje niemal nieograniczone możliwości, jakie daje seria 911 i jej kolejne nietuzinkowe wersje, ale i przywołuje pierwszą wygraną Porsche w generalnej klasyfikacji Rajdu Paryż-Dakar z 1984 r. To zwycięstwo oznaczało przecież narodziny pomysłu na napęd na wszystkie koła w seryjnych Porsche 911. Właśnie dlatego też nowe 911 Dakar jest oferowane z opcjonalnym pakietem Rallye Design, nawiązującym do kultowego zwycięskiego egzemplarza. Dodajmy, że cena Porsche 911 Dakar startuje od 1 189 000 zł, zaś sam pakiet Rallye Design to dodatkowe 134 053 zł.

Porsche 911 Dakarfot. auto motor i sport
Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakarfot. auto motor i sport
Porsche 911 Dakar

Wróćmy jednak do danych, którymi podzielił się z nami producent. Już od pierwszej chwili nowe Porsche 911 Dakar zwraca uwagę swoim prześwitem – o 50 mm wyższym niż w przypadku 911 Carrera ze sportowym zawieszeniem. Standardowy układ podnoszenia nadwozia pozwala zwiększyć go dodatkowo z przodu i z tyłu o kolejnych 30 mm. W rezultacie prześwit i kąt rampowy dorównują parametrom... konwencjonalnych SUV-ów. Układ podnoszenia nie jest przy tym przeznaczony wyłącznie do pokonywania przeszkód przy niskiej prędkości, bo ustawienie „high level” pozwala pędzić przez nieutwardzone szlaki nawet 170 km/h. Dopiero powyżej tej prędkości samochód automatycznie obniża się do „normalnego” poziomu.

Porsche 911 Dakarfot. auto motor i sport
Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakarfot. auto motor i sport
Porsche 911 Dakar

Dopełnieniem sportowo-terenowych właściwości 911 Dakar są specjalnie opracowane opony Pirelli Scorpion All Terrain Plus (245/45 ZR 19 z przodu i 295/40 ZR 20 z tyłu). Bieżnik o agresywnym wzorze ma 9 mm głębokości, a wzmocnione ściany boczne i czoło składają się z dwóch warstw osnowy. Wszystko to sprawia, że ogumienie Porsche 911 Dakar doskonale sprawdza się nawet w trudnym terenie i jest bardzo odporne na uszkodzenia. Opcjonalnie dostępne są letnie i zimowe opony Pirelli P Zero, również z dwiema warstwami osnowy. Ogumienie terenowe stanowi jednak wyposażenie standardowe i pozwala na dynamiczną jazdę także na asfalcie.

Porsche 911 Dakarfot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakarfot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar – moc, osiągi

Trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik biturbo o mocy 480 KM i maksymalnym momencie obrotowym 570 Nm zapewnia doskonałe osiągi. Terenowe 911 przyspiesza przy tym od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 s, a tylko z uwagi na terenowe opony jego prędkość maksymalna została ograniczona do 240 km/h. Standardowo silnik współpracuje z ośmiobiegową przekładnią PDK i napędem na wszystkie koła. Seryjne wyposażenie obejmuje również skrętną tylną oś, mocowania silnika z 911 GT3 oraz aktywną stabilizację przechyłów PDCC. Wszystko to sprawia, że 911 Dakar jest równie dynamiczne na piasku i luźnych nawierzchniach jak i na przykład na północnej pętli toru Nurburgring.

Porsche 911 Dakarfot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar

Jego maksymalne osiągi w terenie po części są też zasługą dwóch nowych trybów jazdy, które można wybrać za pomocą obrotowego przełącznika na kierownicy. Tryb Rallye idealnie nadaje się na luźne, nierówne nawierzchnie – napęd na wszystkie koła daje wówczas priorytet tylnej osi. W trybie Offroad z kolei automatycznie aktywowane jest wysokie ustawienie prześwitu. Zaprojektowano go z myślą o jak najlepszej trakcji w trudnym terenie i na piasku. W obu tych trybach kierowca ma do dyspozycji nową funkcję Rallye Launch Control, która umożliwia dynamiczne przyspieszenie na luźnych nawierzchniach i zezwala na około 20-procentowy poślizg kół.

Porsche 911 Dakarfot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar

 

Porsche 911 Dakar – namiot na dachu

Do charakterystycznych cech Porsche 911 Dakar należą m.in. mocowany na stałe, lekki tylny spojler z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym oraz przednia pokrywa z tego samego materiału, z efektownymi wylotami powietrza zaczerpniętymi z 911 GT3. Uwagę zwracają przy tym standardowe terenowe dodatki, takie jak czerwone aluminiowe zaczepy holownicze z przodu i z tyłu, poszerzone nadkola i osłony progów czy elementy ochronne ze stali nierdzewnej na zderzakach oraz progach. Ze stali nierdzewnej wykonano też chroniące przed kamieniami wypełnienia bocznych wlotów powietrza w przeprojektowanym przednim pasie.

Na dachu Porsche 911 Dakar znajduje się widoczne gniazdko 12 V do zasilania reflektorów opcjonalnego bagażnika dachowego. Jego 42-kilogramowa nośność sprawia, że bez problemu pomieści on sprzęt wyprawowy, jak na przykład kanistry z paliwem i wodą, składane łopaty czy podkładki trakcyjne. Dla 911 Dakar dostępny jest również namiot dachowy.

Porsche 911 Dakarfot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar

W kabinie 911 Dakar zachęca do jazdy standardowymi w pełni kubełkowymi fotelami oraz brakiem tylnych siedzeń, co pozwala zredukować masę. Dodatkowo zmniejsza ją zastosowanie lekkich szyb oraz lekkiego akumulatora. W rezultacie nowe Porsche 911 Dakar waży jedynie 1605 kg – zaledwie o 10 kg więcej od 911 Carrera 4 GTS z PDK. Charakterystyczną cechą kabiny 911 Dakar są przy tym standardowe wykończenia z materiału Race-Tex z dekoracyjnymi przeszyciami w kolorze Shade Green, który jest również ekskluzywnie dostępny jako metalizowany odcień nadwozia 911 Dakar.

 

Porsche 911 Dakar – pakiet Rally Design

Wspomniany pakiet Rallye Design nawiązuje do zwycięskiego samochodu z Rajdu Paryż-Dakar 1984. Podstawą jest tu dwubarwne malowanie, będące pierwszym takim połączeniem dwukolorowego lakieru oraz oklejenia w standardowym modelu Porsche. Z boku umieszczono indywidualny numer wyścigowy (od 1 do 999) – do wyboru przez klienta. 911 Dakar z pakietem Rallye Design wyróżniają również pasy ozdobne w kolorach czerwonym i złotym oraz napis „Roughroads” na drzwiach. Ponadto lista opcji obejmuje pakiet Rallye Sport z klatką bezpieczeństwa z tyłu, sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa oraz gaśnicą.

Nowe Porsche 911 Dakar można już zamawiać, w cenie 1 189 000 zł. Pakiet Rallye Design kosztuje 134 053 zł.

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA