Porsche 911 Dakar z polskim akcentem

Porsche 911 Dakar przebojem weszło na rynek, jako model łączący sportowe osiągi z ponadprzeciętnymi zdolnościami jazdy w terenie. Warto wiedzieć, że auto zamówić można z wyjątkowym oklejeniem, upamiętniającym polską załogę Zasada-Bień.

Porsche 911 Dakar ze specjalnym oklejeniem fot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar ze specjalnym oklejeniem
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 553 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Widok Porsche 911 nie jest wcale nowością na rajdowych szlakach, z dala od utwardzonych dróg, bo ta rajdowa historia rozpoczęła się na długo przed pierwszym zwycięstwem kultowego samochodu sportowego w Rajdzie Paryż-Dakar w 1984 r. W pamięci pozostają również wcześniejsze starty w kolejnych edycjach Rajdu Safari w latach 70. Poza opcjonalnym pakietem Rallye Design, którego wygląd mocno nawiązuje do zwycięskiego auta z 1984 r., nabywcy nowego 911 Dakar mają do wyboru jeszcze trzy ekskluzywne folie dekoracyjne, odzwierciedlające wygląd samochodów Porsche startujących w Rajdzie Safari w latach 1971, 1974 oraz 1978. A to oznacza wspomniany polski akcent.

Porsche 911 Dakar ze specjalnym oklejeniemfot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar ze specjalnym oklejeniem

Polski zespół na 5. miejscu w Porsche 911 – Rallye 1971

Ponad 5000 km przez sawannę, pustynne zarośla i wyżyny Kenii – nie bez powodu Wschodnioafrykański Rajd Safari uchodzi za jeden z najtrudniejszych rajdów świata. Porsche po raz pierwszy podjęło to wyzwanie wraz ze swoim fabrycznym zespołem w 1971 r. Z zewnątrz zmodyfikowane egzemplarze 911 S można było rozpoznać jedynie po czarnych naklejkach na masce, przednich błotnikach i drzwiach. Zestaw naklejek Rallye 1971 dla 911 Dakar powraca do tego projektu i dodaje numer startowy 19 należący do najwyżej uplasowanego 911 we Wschodnioafrykańskim Rajdzie Safari 1971 – samochodu obsadzonego przez Polaków Sobiesława Zasadę i Mariana Bienia, który zajął piąte miejsce. Zestaw naklejek jest dostępny za 21 424 zł. Kwota niebagatelna, niemniej przypomnijmy, że Porsche 911 Dakar kosztuje nawet 1,4 mln złotych. Wobec tej kwoty 21 tys. to mało znaczące drobne.

Porsche 911 Dakar ze specjalnym oklejeniemfot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar ze specjalnym oklejeniem

Rallye 1974: do walki wkracza Björn Waldegård

Wschodnioafrykański Rajd Safari składał się z niewiarygodnie długich etapów – w 1974 r. podzielono go na trzy odcinki o długości od 1450 do 2019 km, które zespoły musiały pokonać w ciągu zaledwie pięciu dni. Spośród 99 zgłoszonych samochodów do mety dotarło tylko 16. Szwedzki mistrz rajdowy Björn Waldegård, który wcześniej za kierownicą Porsche już dwukrotnie wygrał Rajd Monte Carlo, prowadził 911 Carrera 2.7 RS i wraz ze swoim pilotem Hansem Thorszeliusem przez długi czas utrzymywał się na prowadzeniu. Trzeci etap rozpoczął z 36-minutową przewagą nad wiceliderami. Uszkodzony wahacz kosztował go jednak 72 minuty straty. Ostatecznie Waldegård i Thorszelius zajęli drugie miejsce. Charakterystyczne dla naklejek głównego sponsora były niebieskie pasy, które podkreślały boczne linie białego samochodu. Właśnie do tego motywu nawiązuje obecna folia – aczkolwiek wyróżnia się nieco smuklejszymi paskami oraz napisem „Porsche” u dołu drzwi. Zestaw naklejek Rallye 1974 jest dostępny za 21 424 zł.

Porsche 911 Dakar ze specjalnym oklejeniemfot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar ze specjalnym oklejeniem

Rallye 1978: legendarny rajdowy design

Björn Waldegård nie dał za wygraną. W 1978 r. wystartował w Kenii za kierownicą jednego z dwóch specjalnie zbudowanych samochodów 911 SC Group 4 i szybko pokazał konkurencji, że jest zdeterminowany, by zwyciężyć. Ostatecznie Rajd Safari ponownie nie okazał się jednak dla niego łaskawy. Wahacze, amortyzator, wał napędowy – Porsche Waldegårda doznało zbyt wielu uszkodzeń, a niekiedy długo oczekiwało na pomoc. Szybki Szwed musiał zadowolić się czwartym miejscem, podczas gdy południowoafrykański duet Vic Preston Jr i John Lyall w innym 911 uplasowali się na drugiej pozycji. Naklejki sponsora miały charakterystyczny kształt fali w kolorach pomarańczowym oraz jasno- i ciemnoszarym, znany na całym świecie dzięki działalności zespołu Martini Racing założonego w 1958 r. Projektanci Porsche po raz kolejny z szacunkiem zinterpretowali te historyczne barwy. Numer startowy 14 na drzwiach należał do samochodu zdobywców drugiego miejsca. Zestaw naklejek Rallye 1978 jest dostępny za 30 605 zł.

Porsche 911 Dakar ze specjalnym oklejeniemfot. materiały prasowe
Porsche 911 Dakar ze specjalnym oklejeniem

Porsche 911 Dakar - cena

Wszystkie wymienione folie można zamówić fabrycznie za pośrednictwem Porsche Exclusive Manufaktur. W przypadku zestawów Rallye 1971 oraz Rallye 1974 istnieje również możliwość późniejszego zamówienia jako wyposażenia akcesoryjnego Porsche Tequipment w Porsche Centrach. Cena Porsche 911 Dakar startuje od 1 189 000 zł, zaś sam pakiet Rallye Design to dodatkowe 134 053 zł i wcale nie zamyka on listy kosztownych dodatków – jak choćby wspomniane oklejenia. Kto bogatemu zabroni, prawda?

Porsche 911 Dakar – moc, osiągi

Przypomnijmy na koniec, co wykorzystano do napędzania Porsche 911 Dakar. Trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik biturbo o mocy 480 KM i maksymalnym momencie obrotowym 570 Nm zapewnia doskonałe osiągi. Terenowe 911 przyspiesza przy tym od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 s, a tylko z uwagi na terenowe opony jego prędkość maksymalna została ograniczona do 240 km/h. Standardowo silnik współpracuje z ośmiobiegową przekładnią PDK i napędem na wszystkie koła. Seryjne wyposażenie obejmuje również skrętną tylną oś, mocowania silnika z 911 GT3 oraz aktywną stabilizację przechyłów PDCC. Wszystko to sprawia, że 911 Dakar jest równie dynamiczne na piasku i luźnych nawierzchniach jak i na przykład na północnej pętli toru Nurburgring.

Jego maksymalne osiągi w terenie po części są też zasługą dwóch nowych trybów jazdy, które można wybrać za pomocą obrotowego przełącznika na kierownicy. Tryb Rallye idealnie nadaje się na luźne, nierówne nawierzchnie – napęd na wszystkie koła daje wówczas priorytet tylnej osi. W trybie Offroad z kolei automatycznie aktywowane jest wysokie ustawienie prześwitu. Zaprojektowano go z myślą o jak najlepszej trakcji w trudnym terenie i na piasku. W obu tych trybach kierowca ma do dyspozycji nową funkcję Rallye Launch Control, która umożliwia dynamiczne przyspieszenie na luźnych nawierzchniach i zezwala na około 20-procentowy poślizg kół.

 

Zobacz także:
REKLAMA