REKLAMA

Porsche 911 GT 3 (992) - YOLO

Nigdy dotąd Porsche GT3 nie było tak bliskie wyczynowej wersji jak najnowsza generacja. Pozostaje napęd na tył, wolnossący silnik kręcący się 9 tys. obr./min, a pojawia się nowe zawieszenie przedniej osi, układ wydechowy z filtrami cząstek stałych oraz agresywniejszy wygląd i większa siła docisku aerodynamicznego.

Porsche 911 GT3 (992) materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (992)
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 528 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

W przypadku samochodów o tak zdecydowanie sportowym charakterze jednym z ważniejszych wyznaczników zaawansowania konstrukcji jest czas przejazdu Północnej Pętli Nürburgringu. Najnowsze GT3 pokonało Nordschleife w 6 min 59.927 s, czyli o ponad 17 sekund szybciej niż poprzednik. Przypomnijmy, że odchodząca generacja GT3 ma 500 KM, a najnowsze wcielenie produkuje 510 KM. Co ciekawe taki czas notował kierowca testowy Lars Kern podczas dostrajania samochodu, a później potwierdził go tylko zawodnik Jörg Bergmeister. Dla odniesienia przypominamy, że GT3 w wersji RS generacji 991 o mocy 520 KM (szersza karoseria, większe spoilery i koła) pokonało Północną Pętlę Nürburgringu w 6 min 56 s.

Porsche 911 GT3 - Piąta generacja

Porsche jako jedna z niewielu marek samochodowych na ziemi potrafi spełnić coraz ostrzejsze regulacje związane z emisją szkodliwych substancji bez niszczenia charakteru samochodu. BMW, czy Ferrari już dawno poddało się i wspomaga silniki turbosprężarkami, a Porsche również w najnowszej właśnie debiutującej generacji oferuje wolnossący silnik, który kręci się do 9 tys. obr./min. Jak obiecuje Andreas Preuninger, szef działu samochodów GT, Porsche nie ustaje w staraniach, by silnik o takiej konstrukcji zachować również po roku 2025. Preuninger deklaruje, że Porsche w przypadku GT3 pozostanie przy silniku wolnossącym tak długo jak to tylko będzie możliwe, a już dziś Porsche GT3 jest unikatem wśród nowych samochodów sportowych. Przyszłość jest obiecująca tym bardziej, że marka pracuje nad paliwami syntetycznymi, których proces produkcji pozwoli samochodom spalinowym zachować neutralność pod względem emisji CO2.
Za tylną osią najnowszego GT3 pracuje 4-litrowy bokser o mocy 510 KM, czyli o 10 KM większej niż w poprzedniku. Wyższy jest również moment obrotowy. Zamiast 460 mamy 470 Nm. Porsche nie podniosło istotnie mocy ponieważ skupiło się na wyśrubowanych normach emisyjnych. GT3 nie potrzebuje więcej mocy, a ważniejsze było w tym wypadku utrzymanie silnika wolnossącego – zaznacza Preuninger.

Nowy układ dolotowy podobnie jak w samochodach wyczynowych wyposażony jest w sześć niezależnych przepustnic, indywidualnych dla każdego cylindra, a pomimo faktu zastosowania dwóch filtrów cząstek stałych układ wydechowy jest lżejszy od tego montowanego w poprzedniku. Dzięki rezygnacji z aktywnych mocowań silnika udało się również zaoszczędzić kilka kilogramów na masie auta.
Jak podkreśla Andreas Preuninger praca inżynierów dźwięku w przypadku GT3 ogranicza się do eliminacji uciążliwych częstotliwości. Gang wolnossącego boksera, który kręci się do 9 tys. obr./min sam w sobie jest na tyle charakterny, że w tej materii nie trzeba go poprawiać. Preuninger wyraźnie nakreślił też nastawienie inżynierów działu GT do napędu hybrydowego. Ostatnią rzeczą o jakiej marzą klienci 911 GT3 to dodatkowa masa. Dlatego Porsche nie rozważało i nie rozważa wprowadzenia w GT3 silników elektrycznych.

Porsche 911 GT3 (992)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (992)

Porsche 911 GT3 - Ręczna skrzynia wciąż budzi pożądanie

W ofercie znajdzie się 6-biegowa skrzynia ręczna oraz 7-biegowy dwusprzęgłowy automat (PDK). Podobnie jak w samochodach wyczynowych zmiana biegów w wersji PDK trwa milisekundy i dzięki temu możemy czerpać benefity w przyspieszeniu oraz w czasie przejazdu okrążenia toru wyścigowego. GT3 z automatem przyspiesza do setki w 3,4 s, a do 200 km/h w 10,8 s. Mimo, że jest to oczywiste dodamy, że Porsche oferuje GT3 wyłącznie z napędem na tylne koła. Istotną część sprzedaży modelu GT3, bo aż 45 proc. stanowi wersja ze skrzynią ręczną. Co ciekawe w USA aż 60 proc. klientów decyduje się na manualną przekładnię. Andreas Preuninger zdradził nam, że nawet siedząc za kierownicą wersji PDK podczas podróży po publicznych drogach do zmiany biegów używa lewarka, a dopiero na torze kiedy liczy się czas posługuje się łopatkami. Inżynierom zależało, by w modelu GT3 nawet w wersji PDK pozostał tradycyjny lewarek do zmiany biegów. To jest istotne w kontekście faktu, że generacja 992 (bez oznaczeń GT) nie oferuje takiej możliwości w przypadku automatycznej skrzyni biegów.

Porsche 911 GT3 (992)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (992)

REKLAMA

REKLAMA

Porsche 911 GT3 - Podwójne wahacze na przedniej osi

Na czas na torze bardzo mocno wpływa reakcja samochodu. Jeśli samochód zachowuje się naturalnie i bezpiecznie to kierowca może pojechać szybciej – podkreśla Andreas Preuninger

Ponieważ inżynierowie nie byli w stanie wycisnąć więcej z aktualnego zawieszenia przedniej osi zdecydowali się w nowym GT3 wprowadzić z przodu konstrukcję z podwójnymi wahaczami, znaną z wyczynowej maszyny 911 RSR. Nowe zawieszenie przedniej osi zapewnia większą sztywność i uwalnia amortyzatory od niszczących sił poprzecznych. W konsekwencji samochód ze skrętną tylną osią stał się jeszcze zwinniejszy i przewidywalny. W tym wypadku udało się również wykorzystać potencjał sztywniejszej platformy.
Przypomnijmy, że Porsche 911 GT3 od lat cierpiało na konsekwencje lekkiego przodu. Począwszy od poprzedniej generacji GT3 (991), która po praz pierwszy wyposażona była w skrętną tylną oś natrętna podsterowność zniknęła. Skoro już poprzednia generacja prowadziła się rewelacyjnie można się spodziewać, że nowa będzie zachwycała jeszcze bardziej. Zmiany pojawiły się również w sprawdzonej konstrukcji tylnej osi skrętnej. Większą precyzję tylnej osi uzyskano dzięki dodatkowym przegubom kulowym dolnych wahaczy. Nowe amortyzatory oferują wyłącznie benefity. Zapewniają z jednej strony większy komfort, a z drugiej pozwalają uzyskać lepsze czasy na torze. Nie bez znaczenia w tej kwestii są również hamulce. Nowe GT3 ma również większe tarcze hamulcowe (408 mm zamiast 380) na przedniej osi, które jednocześnie są lżejsze o 17 %. Lżejsze są również felgi co istotnie wpływa na komfort jazdy i zwinność. Układ podnoszenia przedniej osi wyposażony jest w pamięć, więc jeśli tylko zaznaczymy w systemie miejsce gdzie samochód powinien unosić przód cały proces będzie odbywał się automatycznie.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Porsche 911 GT3 – Lepsza kontrola przepływającego powietrza

Bardzo dużo pracy inżynierowie poświęcili aerodynamice. Tylny dyfuzor generuje czterokrotnie większy docisk niż jego poprzednik. Ponadto dzięki mocowaniu typu „łabędzia szyja” powietrze swobodniej przepływa pod tylnym skrzydłem. Nowe 911 GT3 generuje łącznie o około 50 procent większą siłę docisku niż poprzednik, nawet przy fabrycznych ustawieniach aerodynamicznych. W pozycji wyczynowej docisk może wzrosnąć nawet o 150 procent przy 200 km/h. Jednocześnie aerodynamika została tak zaprojektowana, by samochód stawiał powietrzu jak najmniejszy opór.

 

REKLAMA

Porsche 911 GT3 (992)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (992)

Porsche 911 GT3 – Trzy wersje potwierdzone

Pakiet Clubsport z klatką bezpieczeństwa dostępny jest bez dodatkowych opłat i zapewnia nie tylko większe bezpieczeństwo, ale też precyzję podczas jazdy nie tylko po torze, ale również po krętych górskich drogach. Już wiemy, że w przypadku generacji 992 pojawią się co najmniej trzy wersje GT3. Jeszcze latem będzie można cieszyć się jazda GT3 w wersji Touring, a w bliżej nieokreślonym czasie można spodziewać się najbardziej ekstremalnej wersji drogowej GT3 RS, która z pewnością będzie bazowała na poszerzonej karoserii najprawdopodobniej z 911 Turbo, bo tak było w przypadku poprzedniej generacji.

Porsche 911 GT3 – Żyje się tylko raz

Porsche w przy projektowaniu wyznaje zasadę YOLO (you only live once), podobnie zresztą jak klienci zainteresowani tym samochodem. Dlatego GT3 jest tak zdecydowane w charakterze, bezkompromisowe i tak perfekcyjnie dopracowane. Już po wymianie kilku zdań z ludźmi Porsche odpowiedzialnymi za projektowanie modeli GT wiadomo, że te samochody to całe ich życie. Nie ma w tych rozmowach zawoalowanej „korpogadki” i nie ma owijania w bawełnę. Tu najważniejszy jest profesjonalizm. Są tak dobrzy, że mogą pozwolić sobie na niezależność, a wzorowym tego przykładem jest Walter Röhrl. Cieszy fakt, że korporacja wykorzystuje potężny potencjał intelektualny genialnych inżynierów, a księgowi nie wchodzą w paradę i czerpią z tego zyski. Tylko dzięki rozsądnemu zarządzaniu możemy cieszyć się tak unikalnym samochodem jakim jest GT3.
Rodzina Porsche GT3 to obecnie najlepiej dostrojone samochody na świecie. W kwestii bliskiego kontaktu człowiek/maszyna Porsche pokonuje modele nie tylko BMW, Astona Martina, Lamborghini, ale nawet Ferrari. Skoro w dziale GT pracują od 20 lat ci sami ludzie można się spodziewać, że najnowsze Porsche GT3 będzie ostre jak brzytwa i uzależniająco naturalne w zachowaniu. Przekonamy się o tym już wiosną kiedy to samochód trafi do salonów.

Porsche 911 GT3 (992)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (992)

Porsche 911 GT3 (PDK) - DANE TECHNICZNE

Silnik: B6, 3996 cm3, wolnossący
Moc 510 KM przy 8400 obr./min
Moment obr. 470 Nm przy 6100 obr./min
Napęd na koła tylne
Skrzynia ręczna 6b. (automat. 7b. PDK)
Masa 1418 (1435) kg
Prędkość maks. 320 (318) km/h
0-100 km/h 3,9 (3,4) s.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA