REKLAMA

Porsche 911 GT3 Cup: mocniej, szybciej, lepiej

Porsche 911 GT3 Cup debiutuje przed oficjalną prezentacją drogowej wersji nowego 911 GT3 RS. Wyczynowy model, bazujący na serii 992, ma więcej mocy i kręci o 1 proc. lepsze czasy okrążeń, niż poprzednik.

Porsche 911 GT3 Cup 992 fot. materiały prasowe
Porsche 911 GT3 Cup 992
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 528 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Pierwszy model z serii 911 Cup debiutował w roku 1990 i bazował wówczas na generacji o oznaczeniu 964. Mając 260 KM mocy startował w zawodach German Porsche Carrera Cup. Od roku 1993 ruszyła z kolei seria Porsche Supercup, która przez długi czas towarzyszyła zawodom Formuły 1. Przez wszystkie te lata przewinęło się w sumie pięć generacji modelu 911 z oznaczeniem Cup, a łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy doszła do 4251. Wraz z nową odsłoną 911 GT3 Cup Porsche zamierza szybko przekroczyć barierę 5 tys. sztuk. Patrząc na specyfikację auta, nie będzie z tym żadnego problemu.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Porsche 911 GT3 Cup – więcej mocy, lepsze czasy

Do napędu nowego Porsche 911 GT3 Cup wciąż wykorzystywany jest silnik wolnossący. W wersji wyścigowej ma on cztery litry pojemności i sześć cylindrów w układzie bokser. Moc generowana przez jednostkę napędową sięga 510 KM. Taka wartość uzyskiwana jest przy 8400 obr./min, zatem o 900 obr./min „wyżej”, niż w poprzedniku. Maksymalny moment obrotowy z kolei sięga 470 Nm przy 6150 obr./min, a czerwone pole to aż 8750 obr./min. Jak zapowiada producent, silnik samochodu wymaga serwisu dopiero po 100 godzinach wyczynowej jazdy na torze.

Porsche 911 GT3 Cup 992fot. materiały prasowe
Porsche 911 GT3 Cup 992

Moce napędowe nowego 911 GT3 Cup przenoszone są za pośrednictwem sekwencyjnej, kłowej skrzyni biegów, która waży 72 kg i wymaga drobnego serwisu po około 60 godzinach wyścigów. To odpowiada mniej więcej dwóm sezonom cyklu Porsche Mobil 1 Supercup. Z kolei większa inspekcja przekładni powinna być wykonana po aż 120 godzinach.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Ciekawostką jest fakt, że nowe 911 GT3 Cup przystosowane jest do jazdy wyścigowej na paliwach syntetycznych, których produkcję opracowuje Porsche. Ma to znacząco obniżyć poziom emisji CO2 w warunkach wyścigów. A te odbywać się będą w ramach serii Porsche Mobil 1 Supercup oraz narodowych pucharów Porsche Carrera Cup w Niemczech, Francji, krajach Beneluksu, Azji oraz po raz pierwszy także w Ameryce Północnej.

Porsche 911 GT3 Cup 992fot. materiały prasowe
Porsche 911 GT3 Cup 992

Wróćmy jeszcze do samej konstrukcji wyścigowego Porsche. Ta po raz pierwszy bazuje na znacznie szerszej wersji 911 Turbo, co przekłada się na szersze o 28 mm nadkola i dodatkowe wloty powietrza chłodzącego. Szerokie wykorzystanie lekkich materiałów, głównie aluminium, pozwoliło uzyskać masę około 1260 kg. To wzrost w stosunku do poprzednika, nawet pomimo zamiany proporcji wykorzystania stali i aluminium – z 70:30 na 30:70. Powodem jest m.in. użycie dodatkowych wzmocnień klatki bezpieczeństwa. Kolejną ciekawostką jest to, że przednia pokrywa zrobiona została z tańszego w naprawie aluminium, bowiem drzwi, pokrywa silnika czy tylne skrzydło wykonano z tworzywa wzmacnianego włóknem węglowym.

REKLAMA

REKLAMA

Oczywistą rzeczą jest to, że w 911 GT3 Cup dopracowano aerodynamikę, której efektem ubocznym jest znacznie bardziej muskularny i agresywny wygląd. Szersze nadwozie pozwoliło poza tym na wykorzystanie szerokich obręczy kół – 12-calowej szerokości z przodu i 13-calowej z tyłu. To typowe dla wyścigów GT rozwiązanie ma pozytywny wpływ na prowadzenie i stabilność auta

Porsche 911 GT3 Cup 992fot. materiały prasowe
Porsche 911 GT3 Cup 992

Na koniec miejsce pracy kierowcy. Tutaj przyłożono szczególnie dużo uwagi. Na przykład fotel wyścigowy może być teraz regulowany także na wysokość – dostępne są dwa położenia. W połączeniu z regulowaną kolumną kierownicy pozwala to na dobranie optymalnej pozycji kierowcom o różnej budowie ciała. Poprawiona została też ergonomia przycisków i czytelność wyświetlacza. Ważną zmianą jest też takie przeprojektowanie wnętrza, że pojawiła się możliwość zainstalowania drugiego fotela, wykorzystywanego podczas przejazdów pokazowych na torze.

A już na sam koniec cena. Tę Porsche ustaliło na 225 tys. euro. Pierwsze dostawy nowego Porsche 911 GT3 Cup do zespołów zaplanowano na luty 2021 roku.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA