Porsche 911 GT3 RS (2022 ) – Wyścigowe DNA dominuje

Nie ma ofercie Porsche modelu drogowego bliższego sportom motorowym niż GT3 RS. Najnowsza generacja Porsche GT3 RS pozostaje przy wolnossącym silniku, ma lekką konstrukcję i rozwiązania zaczerpnięte z wyczynowych modeli. Dzięki rozbudowanej aktywnej aerodynamice powala wyglądem i z pewnością skutecznością na torze. Oto kolejne Porsche GT3 RS, które odbije się szeroki echem w historii tej marki.

Porsche 911 GT3 RS materiały prasowe
Porsche 911 GT3 RS
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 553 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Nowe Porsche GT3 RS nie ukrywa swoich zamiarów. To dopuszczony do jazdy po publicznych drogach bezkompromisowy samochód zbudowany, by walczyć z czasem, głównie na torze wyścigowym. Wysokoobrotowy wolnossący silnik o mocy 525 KM czerpie pełnymi garściami z doświadczeń jakie Porsche zebrało startując w wyścigach. Poza sinikiem również, lekka i sztywna konstrukcja, system chłodzenia oraz aerodynamika mają wyczynowe DNA, a dokładniej wiele wspólnego z Porsche 911 GT3 R.
Wiemy, że Porsche 911 GT3 RS to zbyt poważny model, by pozwolić sobie na mistyfikację. Tu każdy spoiler, wlot i załamanie karoserii ma swoją rolę. Wygląda tak jakby właśnie zjechał z toru wyścigowego, ale jednocześnie nie może zostać niezauważony kiedy zaparkujesz pod modną restauracją. Z pewnością zrobi wrażenie i na tych, którzy lubią walczyć z czasem na torze i na tych, którzy lubią odsłonić muskuły.

Porsche 911 GT3 RS – Centralna chłodnica i aktywna aerodynamika

Centralna chłodnica, rozwiązanie po raz pierwszy zastosowane w wyczynowym 911 RSR (zwycięskim aucie z Le Mans), a następnie GT3 R, pozwala znacząco poprawić osiągi. Zamiast układu trzech chłodnic, jak to miało miejsce w poprzednich generacjach nowe 911 GT3 RS bazuje na wielkiej centralnej chłodnicy ustawionej pod kątem i zajmującej miejsce bagażnika. To rozwiązanie umożliwiło wykorzystanie przestrzeni po bokach samochodu dla zintegrowania działania elementów aktywnej aerodynamiki. Płynnie regulowane klapy umieszone przed przednimi kołami oraz wielkie skrzydło z tyłu, które zmienia kąt natarcia oraz pozostałe nieruchome elementy aerodynamiki generują przy 200 km/h imponującą siłę odpowiadającą naciskowi 409 kg. Oznacza to, że aerodynamika nowego 911 GT3 RS wytwarza dwukrotnie większy docisk niż ta w generacji 991.2 i trzykrotnie większy niż ta w obecnym 911 GT3. Przy 285 km/h całkowita siła docisku aerodynamicznego odpowiada naciskowi jaki wygenerowałaby grupa 9 facetów siedzących na samochodzie (860 kg).
Po raz pierwszy w produkcyjnym modelu Porsche zastosowano też DRS – system redukcji oporu powietrza. Dla osiągnięcia wyższych prędkości na prostych odcinkach toru system DRS po naciśnięciu przycisku ustawia aerodynamiczne elementy ruchome w pozycji, która zapewnia najmniejszy opór. Jest też funkcja hamulca aerodynamicznego aktywowana podczas awaryjnego hamowania z dużych prędkości, która pozwala wyraźnie odciążyć hamulce kół.

Porsche 911 GT3 RSmateriały prasowe
Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS – Nie na pokaz

Wygląd nowego 911 GT3 RS determinują liczne i zwykle niespotykane w samochodach seryjnych elementy aerodynamiczne. Choć RS wygląda jakby miał przyciągać uwagę pod modną restauracją w tym samochodzie nic nie jest na pokaz. Każdy element ma swoją istotną funkcję. Jak można było się domyśleć najważniejsze jest tylne skrzydło z ramionami w kształcie łabędziej szyi. Znacznie większe w każdym wymiarze od tego z GT3. Potężny spoiler składa się ze stałego skrzydła górnego oraz hydraulicznie regulowanego elementu dolnego. Po raz pierwszy w seryjnym pojeździe Porsche górna krawędź tylnego spojlera jest wyższa niż dach samochodu. Splitter w przednim zderzaku decyduje jaka porcja powietrza powinna płynąć pod samochodem. Boczne ostrza kierują powietrze na zewnątrz samochodu, a żaluzjowe otwory w przednich błotnikach zapewniają wentylację nadkoli. Wloty za przednimi kołami, w stylu kultowego 911 GT1, zmniejszają ciśnienie w nadkolach podczas szybkiej jazdy, a boczne listwy decydują o przepływie powierza po bokach auta. Powietrze z centralnie umieszczonej chłodnicy wypływa przez duże nozdrza na masce. Natomiast żebra odrywają gorące powietrze od powierzchni, zapewniając niższe temperatury prądu opływającego karoserię z tyłu. W nowym 911 GT3 RS otwory w tylnych błotnikach służą wyłącznie poprawie aerodynamiki, a nie zasysaniu powietrza do silnika, co ma bez wątpienia wpływ na wrażenia dźwiękowe. Ale o gang silnika chyba nie musimy się martwić.

Mieliśmy okazję jeździć Porsche 718 GT4, który wykorzystuje skuteczne rozwiązanie znane z modeli różnych marek m.in. Ferrari. Do wnętrza poprowadzona jest rura połączona poprzez membranę z układem dolotowym silnika. Dzięki niej dźwięk silnika w kabinie jest niezwykle naturalny i soczyście intensywny. Można się spodziewać takiego rozwiązania również w najnowszej generacji GT3 RS. W ten sposób Porsche udało się zatuszować skutek zastosowania filtra cząstek stałych w układzie wydechowym, który ma istotny wpływ na gang silnika.

Porsche 911 GT3 RSmateriały prasowe
Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS – Zawieszenie wyczynowe, które można regulować z wnętrza

Nawet zawieszenie nowego GT3 RS wpływa na aerodynamikę. W tym celu Porsche wykorzystuje intensywny przepływ powietrza w nadkolach. Elementy przedniej osi z podwójnymi wahaczami czerpią z zalet profilu w kształcie łzy i zwiększają siłę docisku przedniej osi o około 40 kg przy maksymalnej prędkości. To rozwiązanie oczywiście zaczerpnięto z motorsportu. Ze względu na szerszy o 29 milimetrów niż w 911 GT3 rozstaw kół, wahacze osi przedniej z podwójnymi wahaczami są również odpowiednio dłuższe.
Aby zapewnić równowagę docisku między osiami podczas hamowania z dużych prędkości inżynierowie znacznie ograniczyli kołysanie. W nowym 911 GT3 RS przedni przegub kulowy dolnego wahacza wleczonego został zamocowany niżej. Tylna oś wielowahaczowa również została na nowo zestrojona. Systemy wspomagające kierowcę i kierowanie tylną osią w GT3 RS działają bardziej agresywnie.
911 GT3 RS oferuje trzy tryby jazdy: Normal, Sport i Track. W trybie Track podstawowe ustawienia można dostosować indywidualnie. Ustawienia dobicia i odbicia amortyzatorów można regulować oddzielnie dla każdej osi i w kilku etapach. Tylny mechanizm różnicowy można również regulować za pomocą pokrętłą na kierownicy. Na kole kierowniczym znajdują się aż cztery pokrętła oraz przycisk DRS, a efekt ich działania wyświetlany jest na zegarach. 911 GT3 RS posiada też znany z 911 GT3 torowy tryb wyświetlania informacji na zegarach. Jednym naciśnięciem guzika kierowca może zredukować informacje na dwóch siedmiocalowych wyświetlaczach bocznych do niezbędnych.

 

Porsche 911 GT3 RSmateriały prasowe
Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS - Wysokoobrotowy, czterolitrowy, sześciocylindrowy silnik 

Zmodyfikowano też znany z GT3 silnik. Większa moc została uzyskana głównie dzięki agresywniejszym profilom wałków rozrządu. Układ dolotowy z pojedynczą przepustnicą i sztywny napęd zaworów wywodzą się ze sportów motorowych. Trzeba podkreślić, że Porsche zachowuje pełny charakteru silnik wolnossący we właśnie prezentowanym modelu w czasie kiedy większość producentów sportowych samochodów już kilka lat temu poddało się i przerzuciło na silniki turbodoładowane.
Siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia (PDK) ma krótsze przełożenie główne niż w 911 GT3, a dedykowane wloty powietrza w podwoziu zapewniają tak intensywne chłodzenie, że przekładnia jak zapewnia producent świetnie radzi sobie z odprowadzaniem ciepła nawet podczas intensywnej jazdy torowej. Nie mamy powodów, by w to nie wierzyć. A samochód potrafi zrobić wrażenie osiągami. 911 GT3 RS przyspiesza od 0 do 100 km/hw 3,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 296 km/h na siódmym biegu. Na przedniej osi zastosowano 6-tłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 408 mm o grubości zwiększonej z 34 do 36 mm. Tylna oś ma tarcze o średnicy 380 mm oraz 4-tłoczkowe zaciski.
Opcjonalnie dostępne hamulce ceramiczne (PCCB) mają tarcze o średnicy 410 mm na przedniej osi i 390 mm na tylnej osi. Nowe 911 GT3 RS jest standardowo wyposażone w kute obręcze ze stopu metali lekkich z centralną blokadą. Sportowe opony z homologacją drogową mają wymiar 275/35 R 20 z przodu i 335/30 R21 z tyłu.

Porsche 911 GT3 RSmateriały prasowe
Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS - Lekka konstrukcja

Od czasu pierwszego modelu RS czyli 2.7 lekka konstrukcja była postawą tej wersji. Najnowsze 911 GT3 RS waży zaledwie 1450 kg (DIN) i to pomimo tego że RS ma wiele większych i cięższych elementów od GT3. Wystarczy wymienić hamulce. Drzwi, przednie błotniki, dach i maska są wykonane z tworzywa CFRP. Kompozyt zbrojony włóknem węglowym i polimerową osłoną jest również wykorzystywany we wnętrzu, na przykład w fotelach kubełkowych.

Porsche 911 GT3 RS - Z pakietami Clubsport i Weissach

W środku dominuje czarna skóra, materiał Racetex i włókno węglowe. 911 GT3 RS jest dostępne z pakietem Clubsport bez dopłaty. Clubsport obejmuje stalowy pałąk dachowy, ręczną gaśnicę i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy. W przypadku Pakietu Weissach (za dopłatą) maska, dach, części tylnego spojlera i górna część lusterek zewnętrznych są wykończone włóknem węglowym, a elementy zawieszenia wykonane z CFRP . Pałąk przeciwkapotyarzowy skonstruowany po raz pierwszy z CFRP, co pozwala zaoszczędzić około sześciu kilogramów w porównaniu z wersją stalową. Kolejną atrakcją pakietu Weissach są łopatki zmiany biegów z magnesami. Pomysł pochodzi ze sportów motorowych i sprawia, że zmiana biegów jest jeszcze bardziej dynamiczna, a kliknięcie wyraźniej wyczuwalne. Opcjonalnie w pakiecie Weissach dostępne są kute koła z magnezu, co pozwala zaoszczędzić kolejne osiem kilogramów ma masie auta. Nowe 911 GT3 RS można zamawiać już teraz, a cena zaczyna się od 229 517 euro w Niemczech. Problem w tym, że nie każdy może kupić GT3 RS.

Porsche 911 GT3 RSmateriały prasowe
Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS - Nasze przewidywania

Już wiadomo, że najnowsze wcielenie Porsche GT3 RS godnie kontynuuje tradycje poprzedników. Zachowuje wolnossący silnik, a sam wygląd sugeruje, że jest jeszcze bardziej ekstremalne od poprzednika. Wygląda na to,że z każdą generacją Porsche GT3 RS jeszcze bardziej zbliża się do świata wyścigów samochodowych. W przypadku najnowszego GT3 RS rzuca się w oczy zaawansowana aerodynamika. Ogromny regulowany spoiler, podcięte błotniki i wielkie wloty powietrza nie pozostawiają złudzeń, że mamy do czynienia z autem ekstremalnym. Ekstremalnym pod wieloma względami.
Przypomnijmy zatem hierarchię w gamie 911. 911 to sportowy model Porsche. 911 GT3 to usportowiona wersja sportowego modelu Porsche. A GT3 RS to podrasowana do granic homologacyjnych usportowiona wersja sportowego modelu Porsche. Innymi słowy, żaden inny model Porsche oferowany w salonie, którym można jeździć po publicznych drogach nie jest bliższy autom wyczynowym.
GT3 RS jest ekstremalny nie tylko w świecie Porsche, ale całym motoryzacyjnym świecie. Porsche wykazało się tak dużą odwagą, by tak ekstremalny samochód oferować klientom w salonach. Zanim tak się stało wprowadziło akademię GT3 RS, w której przygotowywało przyszłych właścicieli do wrażeń jakie dostarcza to auto. Liczne szkolenia na torze oraz hierarcha wśród kupujących wzbudzała pożądanie i pozwoliła z każdą generacją GT3 RS jeszcze bardziej zbliżać się do świata wyścigów. Zwykły śmiertelnik najprawdopodobniej nie może wejść do salonu i kupić GT3 RS. Najpierw powinieneś kupić 911, potem GT3, a dopiero potem masz szansę trafić do ekskluzywnego grona klientów, którzy będą mieli możliwość zakupu jednego z najbardziej ekstremalnych samochodów jakimi można jeździć po publicznych drogach. Można się spodziewać, że większość egzemplarzy GT3 RS została już zarezerwowana.

Porsche 911 GT3 RSmateriały prasowe
Porsche 911 GT3 RS

Porsche GT3 RS – Wrażenia zza kierownicy

Jeszcze za wcześnie, by podzielić się z wami wrażeniami zza kierownicy najnowszej generacji GT3 RS. Ale na podstawie wrażeń z poprzednich wcieleń GT3 i GT3 RS możemy wam powiedzieć jaka jest różnica pomiędzy tymi wersjami. Obydwa auta bez dwóch zdań dostarczają wyjątkowych przeżyć zza kierownicy. GT3 ma nieco mniejszą przyczepność opon, nieco mniejszy docisk aerodynamiczny i nieco słabszy silnik. Dlatego osiąga gorsze czasy na torze wyścigowym, ale daje więcej przyjemności nieco mniej doświadczonym kierowcom, bo łatwiej się go kontroluje i łatwiej wytrąca z równowagi. Dlatego też dostarcza dużo frajdy z jazdy wymagającymi drogami publicznymi. GT3 pozwala bawić się przyczepnością. Pisząc „mniej doświadczonym kierowcom” mamy na myśli takich z licencją wyścigową, którzy nie są regularnie startującymi zawodnikami.
GT3 RS jest mniej skory do zabawy. Jest tak bliski samochodom wyczynowym, że w jego wypadku najważniejszy jest czas przejazdu. Ma inny balans. Ma większe tylne koła oraz skrzydło i tym samym wykazuje mniejszą tendencję do nadsterowności. Jeśli sprowokujesz poślizg tylnej osi w zakręcie samochód sam wraca do stabilności, niejako wygasza poślizg. W przypadku GT3 łatwiej jest utrzymać głęboki poślizg. Ze względu na zaawansowaną aerodynamikę można się spodziewać, że najnowsze GT3 RS będzie jeszcze bardziej nastawione na poważną jazdę niż poprzednik.

Zobacz także:
REKLAMA