REKLAMA

Porsche 911 GT3 – historia wyjątkowego auta

Porsche od lat rywalizuje w wyścigach i buduje samochody wyczynowe, a jednym z efektów ubocznych takich działań jest powstanie drogowego modelu z wyścigowymi genami – 911 GT3

Porsche 911 GT3 (996) materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (996)
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 528 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Porsche 911 to najbardziej ikoniczny samochód sportowy w historii motoryzacji. Jego nadwozie jest rozpoznawalne przez ludzi na całym świecie. Wystarczy usłyszeć chrapliwy dźwięk silnika, by nie mieć wątpliwości z jakim autem mamy do czynienia. Nie każde Porsche 911 jest jednak takie same, są modele bardziej i mniej wyjątkowe, ale bohater dzisiejszego tekstu zdecydowanie należy do tej pierwszej grupy – GT3 to jedna z najbardziej wyjątkowych odmian Porsche 911.

Jak już wspomnieliśmy, Porsche 911 w zasadzie od początku istnienia startowało w rajdach i wyścigach samochodowych, a wyczynowe modele trzeba było tworzyć na bazie drogowych samochodów (poza prototypami, chociaż i te bazowały częściowo na 911). Z tego powodu także seryjne auta ewoluowały, po części dlatego, żeby stanowić lepszą bazę dla aut wyczynowych, ale przede wszystkim z powodów rynkowych – ich wyścigowy rodowód miał za zadanie przyciągnąć do salonu kierowców oczekujących od samochodu surowego i bezkompromisowego charakteru. Takie jest właśnie Porsche 911 GT3.

1999 – Porsche 911 GT3 (996)

Porsche 911 GT3 (996)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (996)

Porsche już wcześniej sprzedawało samochody nacechowane wyścigami, m.in. Carrerę 2.7 RS i model 911 GT2 (993), jednak pierwszym prawdziwie seryjnym autem tego typu było właśnie GT3. Zaprezentowano je w 1999 roku na salonie samochodowym w Genewie. Pokazano wtedy fundamenty, z których nawet po 22 latach nadal korzystają modele GT3, a więc surowy charakter, mechaniczna skrzynia biegów, napęd na tylne koła i oczywiście – silnik wolnossący!

Pierwszy model, który bazował na „911” generacji 996, miał wszystkie z wymienionych cech. Do jego napędu służył silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra i mocy 360 KM – nie była to oczywiście najszybsza, ani najmocniejszą odmiana Porsche 911, ale nigdy (nawet dziś) nie było to jej zadaniem. Najważniejszą cechą tego silnika był fakt, że bazował on na wyścigowej konstrukcji stworzonej dla prototypu z Le Mans – modelu 911 GT1.

Wspomniany silnik zaprojektował słynny inżynier Hans Mezger, związany z Porsche przez większość swojej zawodowej kariery. Kiedy Porsche na przełomie wieku szukało silnika do napędzania pierwszego 911 GT3 padła propozycja wykorzystania właśnie tej wyścigowej konstrukcji – i tak też się stało. Silnik Mezgera był uwielbiany przez kierowców Porsche za sprawą dźwięku i sposobu, w jaki rozwijał on moc i moment obrotowy, natomiast konstruktorzy modeli GT doceniali go za coś innego – z racji wyścigowego rodowodu wiadomo było o tym silniku wszystko, także to, że był w zasadzie niezniszczalny, nawet w wyczynowych warunkach.

Pierwsza generacja Porsche 911 GT3 zasłynęła z jeszcze jednego elementu, którego ewolucja generacja po generacji również idealnie pokazuje, jak rozwijał się ten samochód – mowa o skrzydle na pokrywie bagażnika, które nie miało pełnić funkcji estetycznej, ale niwelować siłę nośną i przyciskać tylne koła do asfaltu. Spełniał on swoją funkcję, ale dał się zapamiętać także za wygląd – patrząc z profilu przypominał on, jak kto woli, zawinięty naleśnik lub rozdziawiony dziób kaczki.

W 2004 roku samochód przeszedł modyfikacje, jednak jak to bywa w przypadku Porsche – są one na tyle istotne, że marka każde GT3 po face liftingu nazywa modelem nowej generacji (996.2). Samochód otrzymał wzmocniony do 381 KM silnik Mezgera, ale przede wszystkim zamontowano w nim mocniejsze hamulce – zamiast 4- pojawiły się 6-tłoczkowe, które od teraz mogły mieć opcjonalnie ceramiczne tarcze. Zmiany były także wizualne, bo samochód otrzymał nowe skrzydło oraz zmienione przednie reflektory.

Porsche 911 GT3 (996.2)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (996.2)

W tym samym roku zadebiutowała ostrzejsza odmiana tego auta, czyli 911 GT3 RS. Oznaczeniem i oklejeniem nawiązywało do słynnej Carrery RS 2.7 z 1972 roku. Samochód był lżejszy od GT3, za sprawą pozbycia się kilku elementów wnętrza, seryjnym hamulcom ceramicznym, masce z włókna węglowego czy wykonanym z tworzymy szybom. Chociaż moc silnika była niezmieniona, to miał on całkiem inną charakterystykę. Auto otrzymało też sztywniejsze zawieszenie.

Porsche 911 GT3 RS (996.2)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 RS (996.2)

REKLAMA

REKLAMA

2006 – Porsche 911 GT3 (997)

Porsche 911 GT3 (997)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (997)

W rym roku pojawił się model GT3 całkiem nowej generacji. Bazował na 911-stce o oznaczeniu 997, nadal jednak do jego napędu służył słynny silnik Mezgera – z pojemności 3,6 litra wyciśnięto tym razem 415 KM. Za kierownicą tego modelu Walter Rohrl pokonał Północna Pętlę w czasie 7 minut i 42 sekund, a więc 14 sekund szybciej od poprzednika. Model generacji 997 był też pierwszym 911 GT3, które otrzymało elektronicznie sterowane aktywne zawieszenie PASM, w miejsce klasycznych pasywnych elementów.

Samochód miał też znacznie bardziej dopracowane właściwości aerodynamiczne, dzięki czemu podkreślano, że całkowicie zniwelowana została siła nośna, a samochód wręcz wytwarza niewielki docisk aerodynamiczny. To sprawa wielu czynników, także skrzydła, które ponownie wyglądało jak te z pierwszej generacji GT3.

Porsche 911 GT3 RS (997)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 RS (997)

Również w 2006 roku pojawił się model GT3 RS – ponownie był to samochód lżejszy od „zwykłego” GT3 i ponownie wykorzystywał ten sam silnik, jednak o nieco zmienionej charakterystyce. Niższa masa może być zaskoczeniem, ponieważ 911 GT3 RS po raz pierwszy wykorzystywało szersze nadwozie bazujące na Carrerze 4 (poszerzone z tyłu o 4 cm), jednak osiągnięto niską masę wykorzystując włókno węglowe i cienkie plastikowe szyby. Samochód otrzymał zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny, w tym duże skrzydło z tyłu, a więc jego prędkość maksymalna była nieznacznie niższa niż „zwykłego” GT3.

 

Porsche 911 GT3 (997.2)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (997.2)

Kolejnym krokiem było zaprezentowanie w 2009 roku odświeżonego modelu, czyli 911 GT3 o oznaczeniu 997.2. Taki samochód otrzymał zmodyfikowany silnik, bo jednostkę Mezgera rozwiercono do 3,8 litra. Pozwoliło to nie tylko na zmianę charakterystyki silnika („kręcił” się do 8500 obr/min), ale przede wszystkim na przyrost parametrów – teraz 911 GT3 dysponowało już mocą 435 KM. Nowością było zastosowanie regulowanego zawieszenie przedniej osi, które pozwalało w okamgnieniu podnieść przód auta, aby łatwiej pokonać progi zwalniające. Ważną zmianą było również zastosowanie po raz pierwszy w tym modelu aktywnego mocowania silnika – specjalne poduszki usztywniały się tak, aby 6-cylindrowa jednostka była nieruchoma podczas jazdy w zakrętach, co zwiększało sztywność całej konstrukcji.

 

Porsche 911 GT3 RS (997.2)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 RS (997.2)

Kiedy powie się GT3, trzeba powiedzieć GT3 RS – tak tez stało się rok później. Samochód ten otrzymał większe niż kiedykolwiek tylne skrzydło montowane na specjalnym stelażu oraz wzmocniony silnik o pojemności 3,8 litra – od tej chwili wytwarzał on rewelacyjne 450 KM. Samochód wyjątkowy, jednak w 2011 roku zastąpił go jeszcze bardziej specjalny pojazd.

Porsche 911 GT3 RS 4.0 (997.2)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 RS 4.0 (997.2)

Mowa o Porsche 911 GT3 RS 4.0, czyli limitowanej odmianie tego auta, która wykorzystywała najbardziej zaawansowany wariant silnika Mezgera. I jednocześnie została ostatnim samochodem, w którym montowano tę jednostkę o wyścigowym rodowodzie – bez wątpienia model ten jest dziś jednym z najbardziej poszukiwanych „przyszłych klasyków” z logotypem Porsche. Wzmocniony, 4-litrowy silnik Mezgera osiągał maksymalnie 500 KM. Przyspieszenie do 100 km/h – 3,5 sekundy, okrążenie Północnej Pętli – 7 minut 27 sekund. Powstało jedynie 600 egzemplarzy 911 GT3 RS 4.0.

REKLAMA

2013 – Porsche 911 GT3 (991)

Porsche 911 GT3 (991)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (991)

Nowa era – Porsche 911 GT3 nieco urosło, w miejsce silnika Mezgera stworzono nową 3,8-litrową jednostkę typu bokser, a w ofercie po raz pierwszy zabrakło skrzyni mechanicznej. Chociaż do działania dwusprzęgłowej przekładni PDK nie można mieć jakichkolwiek zastrzeżeń, to purystyczny charakter GT3, jako trudnego samochodu dla najlepszych kierowców, po prostu wymagał, aby można było wybrać ręczną skrzynię.

Nowy silnik wytwarzał 475 KM, rozpędzał samochód do „setki” w 3,5 sekundy, a nowe 911 GT3 pokonało Północną Pętlę w 7 minut 25 sekund – to jasno pokazuje, że to co dla poprzedniej generacji 911 GT3 było sufitem, dla 991 było dopiero podłogą. Co jeszcze się zmieniło? Bardziej dopracowano właściwości aerodynamiczne, samochód otrzymał system skrętnych kół tylnej osi, a nowy silnik tak dopracowano, że mógł wkręcać się na jeszcze wyższe obrotowy – nawet ponad 9000 obr/min.

 

Porsche 911 GT3 RS (991)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 RS (991)

W 2015 roku pokazano ostrzejszą wersję tego auta, czyli nowe Porsche 911 GT3 RS. Różnice były widać z daleka, ponieważ auto otrzymało jeszcze większe skrzydło, w przednich nadkolach pojawiły się wyloty powietrza, mające na celu zmniejszyć ciśnienie w nadkolach podczas szybkiej jazdy, a także dodatkowe wloty powietrza w tylnych zderzakach, jakie dotychczas montowano jedynie w modelach 911 Turbo.

Samochód otrzymał powiększony do 4 litrów i wzmocniony do 500 KM silnik, a do tego dach z magnezu i szyby z tworzywa sztucznego, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości, natomiast we wnętrzu pojawiły się fotele z włókna węglowego, bliźniacze z tymi z hipersamochodu 918 Spyder. Czas pokonania Nurburgringu? O 5 sekund krótszy, niż w 911 GT3.

 

Porsche 911 GT3 (991.2)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (991.2)

Rok 2017 to czas debiutu odświeżonego modelu, czyli Porsche 911 GT3 generacji 991.2. Samochód ponownie otrzymał zastrzyk mocy do 500 KM, czym zrównał się w modelem 911 GT3 RS, a w ofercie na nowo zawitała mechaniczna skrzynia biegów (do wyboru nadal było także PDK). Ważne zmiany zaszły w wyglądzie nadwozia, bo zamontowano wyższe skrzydło, a także je cofnięto, dzięki czemu o 20 procent poprawiono przepływ powietrza, a skrzydło przy prędkości maksymalnej wytwarzało od teraz solidne 150 kg docisku aerodynamicznego.

 

Porsche 911 GT3 z pakietem touringmateriały prasowe
Porsche 911 GT3 z pakietem touring

Po sukcesie specjalnego modelu 911 R – był on de facto zmodyfikowaną wersją 911 GT3 – do oferty wprowadzono model 911 GT3 z pakietem „touring”. To samochód, który wykorzystywał wszystko co najlepsze w 911 GT3, ale nie miał skrzydła na pokrywie silnika, wyposażało się go w węższe opony i był dostępny jedynie z przekładnią mechaniczną – dzięki temu stał się samochodem dla purystów, którzy bardziej niż wyścigową precyzyjne tego auta cenią sobie analogowe doznania z jazdy.

 

Porsche 911 GT3 RS (991.2)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 RS (991.2)

Ostatnia wersja modelu GT3, jaka wyjechała na drogi, to 911 GT3 RS z 2018 roku (991.2). Samochód miał jeszcze bardziej rozbudowany pakiet aerodynamiczny z dodatkowymi wlotami powietrza na masce, silnik wzmocniono do 520 KM, radykalnie utwardzone zawieszenie z elementami typu uniball oraz dodatkowe panele z włókna węglowego i magnezowe koła – te ostatnie elementy dotyczą auta z pakietem Weissach; tak uzbrojony model wyjechał na Północną Pętle i wykręcił czas 6 minut i 56 sekund. To trzecie Porsche, które osiągnęło wynik poniżej magicznej granicy siedmiu minut – pierwsze było 918 Spyder, następnie 911 GT2 RS.

REKLAMA

REKLAMA

2021 – Porsche 911 GT3 (992)

Porsche 911 GT3 (992)materiały prasowe
Porsche 911 GT3 (992)

Więcej o nowym modelu – premiera 911 GT3 (992).

Nawet dzisiaj, 22 lata po premierze 911 GT3 (996) Porsche nadal sprzedaje samochód wierny pierwotnym założeniom – niedawno zaprezentowano model najnowszej generacji, który pomimo ciągnących się latami spekulacji, nadal napędzany jest silnikiem wolnossącym. To 4-litrowy motor typu bokser, który względem poprzednika zmienił się nieznacznie – ma o 10 KM i o 10 Nm lepsze parametry. Niech Was to jednak nie zwiedzie, bo nowe GT3 to całkowicie nowe, jeszcze bardziej zaawansowane technicznie auto wyścigowe z homologacją drogową.

Auto bazuje na 911 generacji 992, jest więc większe i lepiej wyposażone, we wnętrzu można mieć fotele sportowe lub kubełkowe, w opcji jest oczywiście pakiet Clubsport, ale najważniejsze elementy kryją się pod nadwoziem – przednie zawieszenie wykorzystuje konstrukcję z dwoma wahaczami, znaną z wyścigowego RSR, ma skrętne koła tylnej osi oraz rozbudowany pakiet aerodynamiczny. Wystarczy wspomnieć o wielkim skrzydle typu „swan neck”, które jest mocowane od góry, aby dolna powierzchnia płata, ważniejsze z punktu widzenia docisku aerodynamicznego, miała jak największą powierzchnię. Co ważne – do wyboru jest skrzynia mechaniczna lub dwusprzęgłowa PDK (z funkcją sekwencyjnej zmiany biegów dźwignią).

Samochód przyspiesza do setki w 3,4 sekundy, maksymalnie rozpędza się do 320 km/h, ale nie to jest najważniejsze – nowe 911 GT3 pokonało Północną Pętlę w czasie poniżej 7 minut (17 sekund szybciej niż poprzednik!), czym dołączyło do elitarnego grona modeli 911 GT3 RS, 911 GT2 RS i 918 Spyder. Jakie modele pojawią się w następnej kolejności? Na bazie 911 gen. 992 na pewno ujrzymy 911 GT3 RS i 911 GT3 z pakietem touring, z czasem do oferty ma dołączyć także 911 GT2 RS.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA