REKLAMA

Porsche 911 GT3 po morderczych testach

Nowe Porsche 911 GT3 przeszło przed premierą wielogodzinne, wymagające próby, w tym 5000 km pokonanych bez przerwy, ze stałą prędkością 300 km/h.

Porsche 911 GT3 2021 fot. materiały prasowe
Porsche 911 GT3 2021
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 528 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Nowe Porsche 911 GT3 jest pod każdym względem lepsze od swoich poprzedników i zarazem napakowane technicznymi nowinkami, opracowanymi przez inżynierów Porsche. W czasie prac rozwojowych inżynierom w szczególności przyświecał jeden cel, by podnieść osiągi tego sportowego samochodu bez uszczerbku na codziennej użyteczności. Niezwykle ważną rolę odegrała tu współpraca techników z działu rozwoju aut seryjnych ze specjalistami z sekcji Motorsport.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Porsche 911 GT3 - 160 godzin w tunelu aerodynamicznym

Postęp technologiczny w przypadku nowego 911 GT3 jest szczególnie widoczny w kwestii aerodynamiki. Po raz pierwszy w seryjnym Porsche zamontowano na przykład „zawieszone” tylne skrzydło, z mocowaniem w kształcie łabędziej szyi, podobnym jak w wyścigowym samochodzie GT 911 RSR oraz w pucharowym 911 GT3 Cup. Ponieważ dwa aluminiowe wsporniki utrzymują element skrzydła od góry, strumień powietrza może bez zakłóceń przebiegać pod spodem – bardziej wrażliwym aerodynamicznie. Nowy design pozwolił na zmniejszenie strat przepływu oraz zwiększenie siły docisku.

Opracowanie aerodynamiki nowego 911 GT3 wymagało przeprowadzenia około 700 symulacji. Ponad 160 godzin spędziliśmy na dostrajaniu samochodu w tunelu aerodynamicznym – powiedział Mathias Roll, inżynier ds. aerodynamiki. Kąt natarcia nowego tylnego skrzydła można regulować – do wyboru są cztery różne pozycje. Także przedni dyfuzor ustawia się w czterech pozycjach. – Przy 200 km/h, i to w fabrycznej specyfikacji, nowe 911 GT3 wytwarza o 50 proc. większą siłę docisku niż jego poprzednik. W ustawieniu z maksymalną siłą docisku wzrost ten wynosi ponad 150 proc. – dodał Roll.

Porsche 911 GT3 – wysokoobrotowy silnik

Testy rozwojowe 4-litrowego wysokoobrotowego, wolnossącego silnika na stanowiskach badawczych były jeszcze bardziej czasochłonne. – W sumie motor nowego GT3 pracował na stanowisku testowym przez ponad 22 tysiące godzin. Podczas testów wielokrotnie symulowaliśmy typowe profile torów, a przez bardzo długi czas jednostka pracowała na pełnym gazie – powiedział Thomas Mader, menedżer projektu silników drogowych aut GT.

Silnik spontanicznie odpowiada na wciśnięcie pedału gazu i bazuje na wyścigowej jednostce wyścigowego samochodu GT3 – 911 GT3 R. w niemal niezmienionym wydaniu trafia również do 911 GT3 Cup. Jego moc – 510 KM, osiągana przy 8400 obr./min – jest o 10 KM wyższa niż w poprzednim GT3. Elektroniczny ogranicznik wkracza do akcji dopiero przy 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 460 do 470 Nm.

O poziomie technologicznego zaawansowania jednostki napędowej świadczy fakt, że podobnie jak w sporcie motorowym, za precyzyjną pracę zaworów przy wysokich obrotach odpowiadają sztywne popychacze zaworowe. Sprawdzona technika VarioCam zapewnia sterowanie wałkiem rozrządu dostosowane do prędkości obrotowej silnika i stanu obciążenia. Wał korbowy o dużych średnicach łożysk, szerokie panewki oraz powlekane plazmowo tuleje cylindrowe zapewniają mniejsze straty tarcia, a przy tym ograniczają zużycie eksploatacyjne. Układ indywidualnych przepustnic jest zaczerpnięty ze świata motorsportu i znacznie poprawia responsywność.

Inżynierowie i kierowcy rozwojowi przetestowali silnik nowego 911 GT3 także poza stanowiskami testowymi. Aby spełnić surowe normy, w czasie projektowania przeprowadzono 600 testów emisji spalin. Wprowadzono również bardzo surowe standardy dotyczące trwałości jednostki napędowej. Musiała ona perfekcyjnie, bez przerwy, pracować na odcinku ponad 5000 km, podczas pokonywania owalu włoskiego toru Nardò ze stałą prędkością 300 km/h. Postoje przewidziano jedynie na tankowanie.

Porsche oferuje nowe 911 GT3 w cenie od 883 tys. zł. Dostawy pierwszych egzemplarzy przewidziano na maj 2021 r.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA