Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Porsche 919 Hybrid szybsze od bolidu Formuły 1

Triumfujące w wyścigu Le Mans Porsche 919 Hybrid w wersji Evo ustanowiło właśnie nowy rekord czasu przejazdu po torze Spa-Francorchamps w belgijskich Ardenach. Smaczku dodaje fakt, że poprzedni rekord wykręcił bolid Formuły 1.

Porsche 919 Hybrid Evo Porsche 919 Hybrid Evo

Fabryczny kierowca Porsche Neel Jani pokonał liczącą 7004 m długości pętlę toru, na którym odbywa się Grand Prix Belgii, w ciągu 1:41,770 min. Tym samym 34-letni Szwajcar o 0,783 s pobił poprzedni rekord, ustanowiony przez Lewisa Hamiltona  za kierownicą bolidu Mercedes F1 W07 Hybrid – 1:42,553 min.

Hamilton wykręcił swój czas 26 sierpnia 2017 roku i w ten sposób zapewnił sobie pole position w ubiegłorocznym wyścigu F1. Jani osiągnął maksymalną prędkość 359 km/h, a jego średnia prędkość w trakcie rekordowego okrążenia, które rozpoczął o 10:23, wyniosła 245,61 km/h. Powietrze miało temperaturę 11 stopni Celsjusza, a nawierzchnia toru – 13 stopni Celsjusza.

Jesteśmy nie tylko szybsi od pole position F1 z 2017 r. – dzisiejszy czas jest o 12 s lepszy od naszego zeszłorocznego pole position w WEC! - powiedział  Neel Jani.

Porsche 919 Hybrid Evo Porsche 919 Hybrid Evo

Przepisy techniczne FIA dla mistrzostw WEC oraz Le Mans doprowadziły do zaciętej konkurencji pomiędzy zróżnicowanymi prototypami 1. klasy Le Mans, wystawianymi przez Audi, Porsche oraz Toyotę. W rezultacie nieznana była dotąd odpowiedź na pytanie, jaki byłby potencjał Porsche 919 Hybrid, gdyby nie ograniczenia – aż do teraz. 

Za bazę dla rekordowego egzemplarza posłużył samochód, który triumfował w mistrzostwach świata WEC 2017. Otrzymał on rozwiązania, które przygotowano z myślą o sezonie 2018, nigdy jednak nie ścigał się po zeszłorocznym wycofaniu się Porsche z udziału w WEC. Ponadto, przeprowadzono w nim szereg modyfikacji aerodynamicznych. Cały osprzęt układu napędowego Porsche 919 Hybrid Evo pozostał nietknięty.

Porsche 919 Hybrid Evo Porsche 919 Hybrid Evo

919 Hybrid Evo napędza kompaktowy, 2-litrowy silnik V4 z turbodoładowaniem oraz dwa różne systemy odzyskiwania energii – z hamowania kół przedniej osi oraz ze spalin. Jednostka spalinowa wprawia w ruch oś tylną, a elektryczna – przednią, zapewniając prototypowi napęd obu osi. Jednocześnie pojazd odzyskuje energię pochodzącą z gazów wydechowych, która w innym wypadku niewykorzystana trafiałyby do atmosfery. Energia elektryczna pochodzącą z hamulców przedniej osi oraz z układu wydechowego jest tymczasowo przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym.

Przepisy WEC dotyczące efektywności ograniczają ilość energii z paliwa na każde okrążenie. W ubiegłorocznych, finałowych mistrzostwach 919, w rundzie na torze Spa, prototyp mógł zużyć 1,784 kg/2,464 l benzyny na jedno okrążenie. Moc spalinowego silnika V4 wynosiła wówczas około 500 KM. Bez tej "smyczy", po aktualizacji oprogramowania, ale na zwykłym wyścigowym paliwie (E20, z 20-proc. zawartością bioetanolu), wzrosła do 720 KM. 

Porsche 919 Hybrid Evo Porsche 919 Hybrid Evo

Ilość energii z dwóch systemów odzyskiwania, jaką można było wykorzystać na Spa w 2017 roku, wynosiła 6,37 MJ. I ten wynik plasował się zdecydowanie poniżej potencjału obu układów. Podczas swojego rekordowego okrążenia Neel Jani wykorzystał pełen energetyczny "zastrzyk" o wartości 8,49 MJ – moc jednostki elektrycznej wzrosła o 10 proc., z 400 do 440 KM.

Poziom osiągów superszybkiego Evo wzrósł także dzięki wykorzystaniu czterokołowego układu hamulcowego by-wire, który zapewnia dodatkową kontrolę odchylenia. Ponadto, układ wspomagania kierownicy przystosowano do większych obciążeń, a w zawieszeniu zastosowano wzmocnione wahacze (z przodu i z tyłu).

Porsche 919 Hybrid Evo Porsche 919 Hybrid Evo

W porównaniu do wyścigowej wersji prototypu masa własna pojazdu bez płynów spadła o 39 kg, do 849 kg. Aby osiągnąć taki wynik, 919 Evo pozbawiono wszystkiego, co nie było potrzebne na jednym szybkim okrążeniu: klimatyzacji, wycieraczek, szeregu czujników, urządzeń elektronicznych służących do komunikacji w czasie wyścigu, oświetlenia oraz układu podnośnika pneumatycznego.

Rekordowe okrążenie na Spa to pierwszy występ w ramach trasy „919 Tribute Tour”. Następnym będzie okrążenie demo wokół legendarnej Północnej Pętli przed rozpoczęciem 24-godzinnego wyścigu na Nürburgring (12 maja). Kolejne punkty na mapie to Festiwal Prędkości w Goodwood (12-15 lipca) i Festiwal Porsche w Brands Hatch (2 września), a później udział w zlocie Porsche Rennsport Reunion na kalifornijskim torze Laguna Seca (26-29 września).

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 239 589 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij