Porsche 924 Carrera GTS: najdroższe Porsche swoich czasów

Porsche 924 Carrera GTS było w latach 80. ubiegłego wieku rajdową bestią, w której zasiadał sam Walter Rohrl. Przy okazji faktu odrestaurowania kultowego modelu, warto przypomnieć jego niezwykłą historię.

Porsche 924  Carrera GTS fot. materiały prasowe
Porsche 924 Carrera GTS
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 239 470 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Porsche 924 Carrera GTS, na którym bazował rajdowy samochód, było w 1981 roku najdroższym samochodem w gamie modelowej Porsche, z ceną 110 tysięcy marek. W swoim czasie było też najdroższym seryjnym Porsche w historii.

REKLAMA

Wariantami 924 z serii Carrera producent ze Stuttgartu-Zuffenhausen udowodnił, że koncepcja transaxle może odnieść sukces również w sporcie motorowym. Podstawy dla dalszego rozwoju zapewniło tu 924 Turbo (typ 931). W czerwcu 1980 r. zaprezentowano udoskonalone 924 Carrera GT (typ 937) o mocy 210 KM, które uzyskało homologację dla Grupy 4. Jego mocniejszą wersją było natomiast 924 Carrera GTS (typ 939).

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Standardowy GTS generował 240 KM, wariant Clubsport – 275 KM, a GTR, przeznaczony wyłącznie do użytku torowego, osiągał już moc 375 KM. Wielkość produkcji była niewielka, bo od lutego do kwietnia zbudowano 50 egzemplarzy 924 Carrera GTS z kierownicą po lewej stronie, wszystkie polakierowane na kolor Guards Red. Łącznie ze wszystkimi prototypami wyprodukowano 59 takich samochodów.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

924 Carrera GTS Rally - jeden z dziewięciu

Porsche 924  Carrera GTSfot. materiały prasowe
Porsche 924 Carrera GTS

924 Carrera GTS Rally, jakie powstało 12 grudnia 1980 r., należało do grona pojazdów przedseryjnych. To jeden z dziewięciu zbudowanych prototypów. Także zamontowany pod maską 2-litrowy 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem był jednostką testową, pozbawioną numeru seryjnego. Bez uszkodzeń przetrwał cały rajdowy sezon 1981, a dziś wciąż zapewnia czarno-złotemu 924 znakomite osiągi. Obecnie przebieg samochodu wynosi 10 371 kilometrów.

Celem zabiegów renowacyjnych, jakie przeprowadzono z okazji 40. rocznicy sezonu rajdowego ‘81, było zagwarantowanie całkowitej oryginalności, aż po najdrobniejsze szczegóły, przy zachowaniu naturalnego procesu starzenia samochodu. Nawet lekko wyblakłe szelki, czyli sportowe pasy bezpieczeństwa, są nadal oryginalne. Na szelkach po stronie kierowcy wyhaftowano duże „R” (od nazwiska Waltera Rohrla), a po stronie pasażera „CG” – inicjały pilota, Christiana Geistdörfera. O szczegóły zadbali eksperci Porsche Heritage i Porsche Museum.

Porsche 924  Carrera GTSfot. materiały prasowe
Porsche 924 Carrera GTS

Poza częściami podlegającymi zużyciu i szeregiem elementów podwozia oraz układem paliwowym, w ramach renowacji skontrolowano i odbudowano wiele innych komponentów samochodu – począwszy od oryginalnych zacisków hamulcowych z 911 Turbo aż po chłodnicę powietrza doładowującego z ręcznie spawaną obudową. Badania endoskopowe silnika i turbosprężarki KKK 26 nie wykazały żadnych odstępstw od normy.

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów bezpieczeństwa zdemontowano i sprawdzono skrzynię biegów, ale nie wykazywała ona żadnych śladów zużycia. Do skompletowania zespołu napędowego posłużyło wyścigowe sprzęgło, które miał na stanie warsztat Porsche Museum, a firma Pirelli dostarczyła komplet opon w rozmiarze 255/55 R15 z ówczesnym bieżnikiem.

Porsche 924  Carrera GTSfot. materiały prasowe
Porsche 924 Carrera GTS

Samochód zachował ducha tych, którzy go zbudowali. Podczas prac renowacyjnych specjaliści z Weissach mogli bowiem skorzystać z doświadczenia i kompletnej dokumentacji pojazdu swojego byłego kolegi, Rolanda Kussmaula – kierowcy testowego, inżyniera, a także kierowcy rajdowego, który w 1981 r. w ciągu 2 miesięcy zbudował wóz na Rajdowe Mistrzostwa Niemiec. Za prace serwisowe podczas rajdów odpowiadał zespół Schmidt Motorsport z Norymbergi.

Rajdowa wersja 924 wyróżniała się tylnymi wahaczami z laminatem z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem szklanym (chronił przed uderzeniami kamieni), grubymi metalowymi osłonami podwozia (zabezpieczały miskę olejową i przekładnię), a także rozdzielaczem paliwa z jednostki V8 (zapewniającym odpowiedni dopływ benzyny do silnika na wysokich obrotach), wskazującym na powiązania konstrukcyjne z typem 928. Sucha miska olejowa znajdowała się z tyłu, a do jej napełniania służył wlew obok zamka bagażnika.

Rajdowe sukcesy 924 i Rohrla

Porsche 924  Carrera GTSfot. materiały prasowe
Porsche 924 Carrera GTS

W 1981 r., właśnie za kierownicą złoto-czarnego 924 „Monnet”, Röhrl wspólnie ze swoim pilotem Christianem Geistdörferem odnieśli cztery zwycięstwa w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Niemiec. Był to pierwszy i jedyny sezon rajdowy, w którym Walter Röhrl startował dla Porsche.

W pierwszym z siedmiu rajdów – Metz Rally, w maju 1981 r. – ekipa Porsche borykała się z usterkami samochodu. Jego osiągi wciąż były jednak wystarczające, aby zająć drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Później Röhrl i Geistdörfer odnieśli szereg zwycięstw: w Rajdzie Hesji oraz w rajdach Serengeti Safari Rally, Anterior Palatinate Rally i Baltic Rally.

W 1982 r. „samochód testowy 924 GTS” trafił do zbiorów muzeum Porsche. Renowacja muzealnego eksponatu odbyła się w tym samym miejscu, w którym zbudowano go 40 lat temu: w historycznym dziale wyścigowym w Weissach. Celem było zachowanie śladów pozostawionych przez upływający czas oraz rajdowe zmagania na asfalcie i na szutrze.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA