Porsche Cayenne Turbo GT: szybsze od Urusa

Porsche Cayenne Turbo GT dołącza do gamy modelowej, wskakując na szczyt jeśli chodzi o osiągi. Dość powiedzieć, że SUV jest nowym rekordzistą Północnej Pętli w swojej klasie.

Porsche Cayenne Turbo GT fot. materiały prasowe
Porsche Cayenne Turbo GT
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 380 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Długo zapowiadany model ujrzał światło dzienne. Nazywa się Porsche Cayenne Turbo GT i łączy wyjątkową dynamikę jazdy z użytecznością na co dzień. Do jego napędu służy czterolitrowy silnik V8 biturbo o mocy 640 KM, a to aż o 90 KM więcej niż w Cayenne Turbo Coupe. Maksymalny moment obrotowy sięga z kolei 850 Nm (o 80 Nm więcej niż we wspomnianym Cayenne Turbo Coupe). Silnik V8 z Turbo GT różni się od jednostki Turbo Coupe zasadniczymi elementami, takimi jak wał korbowy, korbowody, tłoki, napęd łańcucha rozrządu oraz tłumiki drgań skrętnych.

REKLAMA

Porsche Cayenne Turbo GTfot. materiały prasowe
Porsche Cayenne Turbo GT

Takie parametry sprawiają, że mocniejszy o 10 KM Lamborghini Urus, legitymujący się taką samą wartością maksymalnego momentu obrotowego, sprint od 0 do 100 km/h wykonuje wolniej od Cayenne Turbo GT. Ten ostatni potrzebuje na to raptem 3,3 sekundy, podczas gdy Urusowi potrzeba na to 3,6 sekundy. Maksymalna prędkość Porsche sięga 300 km/h – tu Urus jest ciut lepszy, bo może pojechać o 5 km/h szybciej.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Porsche Cayenne Turbo GT – rekord Nordschleife

Porsche Cayenne Turbo GTfot. materiały prasowe
Porsche Cayenne Turbo GT

Nowe Cayenne Turbo GT ma bardziej sportową linię i jest dostępne wyłącznie w postaci czteromiejscowego Coupe. Jego standardowe wyposażenie obejmuje wszystkie dostępne układy podwozia oraz opracowane specjalnie dla tego wariantu opony o wysokich osiągach. Zespół napędowy i podwozie mają również unikalną konfigurację, dostrojoną specjalnie dla Cayenne Turbo GT.

Porsche Cayenne Turbo GTfot. materiały prasowe
Porsche Cayenne Turbo GT

W rezultacie powstała konstrukcja o świetnych możliwościach na torze wyścigowym. Żeby nie powiedzieć rekordowym. Udowodnił to Lars Kern, kierowca testowy Porsche, który za kierownicą Cayenne Turbo GT okrążył liczącą 20 832 m długości północną pętlę Nürburgringu w czasie 7:38,9 min, ustanawiając nowy oficjalny rekord wśród SUV-ów. Dodajmy, że Urusowi potrzeba było na to samo okrążenie 7:51,7, różnica jest więc duża.

Porsche Cayenne Turbo GT – cechy szczególne

W porównaniu z Cayenne Turbo Coupé nowe Turbo GT jest osadzone nawet o 17 mm bliżej nawierzchni. Z tego powodu konieczne były daleko idące modyfikacje, wśród których mówimy o 15-procentowym wzroście sztywności trzykomorowego zawieszenia pneumatycznego. Odpowiednio dostrojono też charakterystykę amortyzatorów Porsche Active Suspension Management (PASM) oraz zastosowanego tu wspomagania układu kierowniczego Plus, a także skrętnej tylnej osi.

Porsche Cayenne Turbo GTfot. materiały prasowe
Porsche Cayenne Turbo GT

Dopasowano również działanie układu Porsche Torque Vectoring, który dopuszcza większe różnice w przekazywaniu momentu obrotowego na poszczególne koła. W porównaniu z Turbo Coupe przednie obręcze są o 1 cal większe, a ujemne pochylenie kół zwiększono o 0,45 stopnia. Celem było zapewnienie nowym 22-calowym oponom Pirelli P Zero Corsa, opracowanym specjalnie dla Turbo GT, większej powierzchni styku. Dodajmy, że za hamowanie odpowiada dostępny w standardzie układ hamulcowy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Porsche Cayenne Turbo GT można już zamawiać. Wariant ten trafi do salonów w połowie września 2021 r. Ceny w Polsce zaczynają się od 963 000 zł (z uwzględnieniem VAT i lokalnej specyfikacji).

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA