REKLAMA

Porsche Unseen – niesamowite koncepcyjne samochody Porsche

Porsche postanowiło wyjąć z szuflady kilkanaście projektów prototypów, konceptów, studiów designu – jednym słowem modeli, które pozostały w fazie projektów. Niektóre z nich prezentują się niesamowicie.

Porsche Vision E Concept fot. materiały prasowe
Porsche Vision E Concept
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 239 470 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Nie, wróć. Wcale nie „niektóre”. Wszystkie prezentują się niesamowicie. Powstawały w latach 2005-2019 i do tej pory trzymane były pod kluczem. Teraz Porsche postanowiło pokazać je światu. Wszystkie naraz. My zebraliśmy te najciekawsze z najciekawszych i pokażemy je wam w tym materiale.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

- Na całym świecie ludzie wprost uwielbiają ponadczasowy i innowacyjny design naszych sportowych aut – powiedział Oliver Blume, prezes Porsche. - Podstawą tego sukcesu są wizjonerskie pojazdy koncepcyjne, które zapewniają pulę pomysłów dla przyszłych projektów Porsche i łączą naszą silną tradycję z pionierskimi rozwiązaniami technicznymi przyszłości.

Dodajmy jeszcze, że dla miłośników marki przeznaczona jest książka „Porsche Unseen”, którą wydało wydawnictwo Delius Klasing Verlag. Dzięki lekturze zainteresowani czytelnicy mają okazje szczegółowo przyjrzeć się kulisom prac Style Porsche.

Ale to nie wszystko, bo wybrane koncepty będzie można oglądać także na żywo. W 2021 roku zostaną one zaprezentowane w ramach ekspozycji Porsche Museum. To kolejny dobry powód, by wybrać się do Stuttgartu i wydać raptem 9,7 euro za bilet. Kto jeszcze nie był, gorąco polecamy, choć póki co, z powodu pandemii, na pewno do 29 listopada 2020 r. włącznie muzeum jest zamknięte.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Proces projektowania: od pierwszego rysunku do jeżdżącego prototypu

Wszystko zaczyna się od szkicu, który później jest wizualizowany jako model 3D. Jeśli zapadnie decyzja, by pomysł rozwijać dalej, powstają małe modele w skali 1:3, a następnie większe, już w skali 1:1 – tzw. twarde, służące do ostatecznej oceny.

- Pierwszy krok to wirtualny świat. Aby jednak zrozumieć, czy samochód jest mały, duży, czy może ma zaskakujące proporcje, nietypowe modele trzeba obejrzeć w rzeczywistości – powiedział Michael Mauer, wiceprezes ds. Style Porsche. W przeciwieństwie do rozwoju pojazdu seryjnego, w przypadku którego zawsze powstaje kilka modeli różniących się formatami stylizacji, samochody koncepcyjne koncentrują się na pojedynczej wizji, która odgrywa rolę „rzecznika całej idei”.

- W przypadku konceptów, nad którym pracujemy, nie chodzi o wyprowadzenie każdego samochodu na drogi. Bardziej liczy się stworzenie kreatywnej przestrzeni i relacji z przyszłością – dodaje Michael Mauer, omawiając proces projektowania. - Z punktu widzenia marki istnieją dwie możliwości dalszego rozwoju: albo ulepszasz swoje produkty, wychodząc od obecnego stanu – czyli krok po kroku. W tym procesie trudno być jednak naprawdę innowacyjnym. No i jest druga opcja: dajesz upust własnej kreatywności. Chodzi o to, aby pozwolić swoim myślom przeskoczyć do pojutrza, a następnie wrócić stamtąd do jutra.

 

REKLAMA

REKLAMA

Porsche 919 Street

Porsche 919 Street fot. materiały prasowe
Porsche 919 Street

Porsche 919 Street powstał w roku 2017, ostatecznie jako gliniany model w skali 1:1. Pojazd ten został opracowany na podstawie rozwiązań technicznych zastosowanych w Porsche 919 Hybrid. Gdyby taki pojazd wyjechał na drogi, kierowcom amatorom dawałby szansę na zaznanie ekscytujących wrażeń z jazdy wyścigową maszyną LMP1. Pod zewnętrzną powłoką znajduje się karbonowy monokok oraz potężny hybrydowy napęd o mocy 900 KM, który pomógł Porsche 919 Hybrid odnieść liczne zwycięstwa w Le Mans. Wymiary i rozstaw osi również pozostały takie same, jak w samochodzie wyścigowym.

Porsche 919 Street fot. materiały prasowe
Porsche 919 Street

Porsche Vision Spyder

Porsche Vision Spyderfot. materiały prasowe
Porsche Vision Spyder

Ze swoim spartańskim, purystycznym kokpitem, charakterystycznymi grillami nad umieszczonym centralnie silnikiem, czerwonymi grafikami i stylizowanymi „płetwami” w tylnej partii nadwozia kompaktowe Porsche Vision Spyder (powstało w 2019 roku, ostatecznie jako twardy model 1:1) wyraźnie przypomina Porsche 550-1500 RS Spyder z 1954 roku. Jednocześnie celem tego studium był dalszy etap rozwoju tożsamości designerskiej Porsche, a także dostarczenie zestawu pomysłów na przyszłe detale. Przykład – ultranowoczesny pałąk bezpieczeństwa.

Porsche Vision Spyderfot. materiały prasowe
Porsche Vision Spyder

Porsche Vision „Renndienst”

Porsche „Renndienst”fot. materiały prasowe
Porsche „Renndienst”

Wizja Porsche „Renndienst” (powstała w roku 2018, ostatecznie jako twardy model w skali 1:1) stanowi interpretację „koncepcji przestrzeni przyjaznej dla rodziny” – maksymalnie dla sześciu osób. Zespół stylistów zaprojektował futurystyczny „wahadłowiec kosmiczny” o nietuzinkowych proporcjach.

Studium wskazuje, w jaki sposób DNA designu Porsche, z jego charakterystycznym modelowaniem płaszczyzn, mogłoby znaleźć zastosowanie w nieznanym dla sportowej marki segmencie samochodów. Na podróżujących czeka tu wygodna, modułowa kabina. Kierowca siedzi w centralnie umieszczonym fotelu, a ponieważ całkowicie elektryczny zespół napędowy zabudowano w podwoziu, pasażerowie mają do dyspozycji wyjątkowo dużą przestrzeń. Ich wrażenia z podróży łączą się tu z typową dla Porsche atmosferą.

Porsche „Renndienst”fot. materiały prasowe
Porsche „Renndienst”

Porsche Vision 918 RS Concept

Porsche Vision 918 RS Conceptfot. materiały prasowe
Porsche Vision 918 RS Concept

Po dwóch latach i wyprodukowaniu 918 egzemplarzy produkcja Porsche 918 Spyder dobiegła końca. Było to w roku 2015. Pomysłem na kontynuację była wizja przedstawiona w koncepcyjnym modelu Vision 918 RS Concept, opracowanym niedawno, bo w 2019 roku.

Kiedy patrzymy na ten supersamochód, nie możemy oprzeć się wrażeniu, że wygląda obłędnie i odniósłby sukces swoim opływowym i drapieżnie stylizowanym nadwoziem, łączącym styl drogowego supersamochodu z wyścigowym bolidem rodem z Le Mans. Napęd nie został dla niego ustalony, ale dodajmy, że zastępując 918 Spydera, musiałby oferować więcej, niż hybrydowe połączenie wolnossącego 4,6-litrowego silnika V8 i dwóch motorów elektrycznych, generujących w sumie 875 KM i 1280 Nm. Porsche 918 Spyder pierwszą „setkę” osiągał w około 2,5 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 344 km/h.

Porsche Vision 918 RS Conceptfot. materiały prasowe
Porsche Vision 918 RS Concept

Porsche 904 Living Legend

Porsche 904 Living Legendfot. materiały prasowe
Porsche 904 Living Legend

Ten niesamowicie opływowy koncept to Porsche 904 Living Legend, współczesna interpretacja modelu 904 z lat 60. ubiegłego stulecia. Jego niezwykłe cechy to z jednej strony, wynikająca z użycia włókna węglowego, ultraniska masa, sięgająca zaledwie 900 kg, a z drugiej silnik. Do napędu 904 planowano użyć bowiem umieszczonego centralnie, wysokoobrotowego silnika V2 z Ducati Panigale 1199 Superleggera. To 200-konna jednostka o pojemności 1,2 litra, która wkręca się na 12 tys. obrotów.

Popatrzcie jeszcze na tę piękną, opływową sylwetkę niewielkiego coupe, które swoje życie zakończyło w 2013 roku w formie konceptu i idziemy dalej, do kolejnych niezwykłych prototypów.

Porsche 904 Living Legendfot. materiały prasowe
Porsche 904 Living Legend

REKLAMA

Porsche Vision 920

Porsche Vision 920fot. materiały prasowe
Porsche Vision 920

Porsche Vision 920 jest pochodną sukcesów Porsche w wyścigach długodystansowych. Kiedy Porsche porzuciło mistrzostwa FIA WEC, ze swoim 919 Hybrid, rozpoczynając projekt startów w Formule E, projektanci opracowali współczesną wizję cywilnego supersportowca, z genami wyścigowych bolidów.

Model Vision 920 wygląda spartańsko i drapieżnie, również za sprawą kontrastującej kolorystyki, ale przede wszystkim designu. Z przodu w oczy rzucają się cienkie pionowe listwy świateł LED i potężne wloty powietrza. Nie da się też nie zauważyć żółtych elementów zawieszenia przedniego. Z kolei w kabinie mamy centralnie umieszczony fotel kierowcy. Chętnie zobaczylibyśmy ten model w produkcji.

Porsche Vision 920fot. materiały prasowe
Porsche Vision 920

Porsche Vision Turismo

Porsche Vision Turismofot. materiały prasowe
Porsche Vision Turismo

Patrząc na Porsche Vision Turismo, widzimy Porsche Taycana. I słusznie, bo produkcyjna wersja pierwszego elektrycznego modelu marki czerpie garściami z opracowanego już w 2016 roku prototypu, ostatecznie ukończonego na etapie modelu w skali 1:1.

Podobno wszystko zaczęło się od momentu, w którym szef projektantów Michael Mauer zobaczył szkic hybrydowego superauta Porsche 918. Jak sam mówi, kątem oka w tym projekcie zobaczył przez moment nie dwu-, a czterodrzwiowe nadwozie. Tak powstała idea czterodrzwiowego modelu sportowego – najpierw w postaci Vision Turismo Concept, a później już produkcyjnego Porsche Taycan.

Porsche Vision Turismofot. materiały prasowe
Porsche Vision Turismo

Porsche Macan Vision Safari

Porsche Macan Vision Safarifot. materiały prasowe
Porsche Macan Vision Safari

Porsche Macan Vision Safari to model w skali 1:1, będący dwudrzwiowym autem terenowym, duchowym spadkobiercą modelu Porsche 959 Paris-Dakar, uczestniczącego w tym legendarnym rajdzie. Wygląda tak, jakby żadne terenowe przeszkody nie były mu straszne.

Porsche Macan Vision Safarifot. materiały prasowe
Porsche Macan Vision Safari

Porsche 911 Vision Safari

Porsche 911 Vision Safarifot. materiały prasowe
Porsche 911 Vision Safari

Porsche 911 Vision Safari to kolejny projekt auta inspirowany rajdem. Powstały w 2012 roku koncept oddaje hołd Porsche 911 SC Safari, które wzięło udział w rajdzie Safari w roku 1978, pokonując niemal 5 tys. km po afrykańskich bezdrożach. Ciekawostką jest, że Porsche 911 Vision Safari to jeżdżący prototyp, który co prawda nie pokonywał pustynnych tras, ale był testowany na przyfabrycznych torach, gdzie kalibruje się możliwości SUV-ów marki – Macana i Cayenne.

Porsche 911 Vision Safarifot. materiały prasowe
Porsche 911 Vision Safari

Porsche Vision 916 Concept

Porsche Vision 916 Conceptfot. materiały prasowe
Porsche Vision 916 Concept

Porsche Vision 916 Concept to studium małego elektrycznego samochodu sportowego, inspirowanego prototypowym modelem 916 z lat 70. ubiegłego stulecia. Autorem projektu, wykonanego w 2016 roku, był stażysta w dziale projektowym, a celem była odpowiedź w kwestii tego, jak minimalistyczny może być sportowy samochód Porsche. Tutaj, w zamyśle projektanta, wykorzystany miałby być napęd elektryczny z czterema osobnymi silnikami, a masa zredukowana do absolutnego minimum.

Porsche Vision 916 Conceptfot. materiały prasowe
Porsche Vision 916 Concept

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA