REKLAMA

Porsche wytwarza części do klasyków na drukarce 3D

Porsche Classic uruchomiło program, w ramach którego części zamienne do rzadkich, nieprodukowanych od lat modeli, wytwarzane są za pomocą drukarek 3D.

Części do klasycznych Porsche
Części do klasycznych Porsche
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 239 470 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Niedostępność części zamiennych to dla właścicieli rzadkich, klasycznych aut poważne wyzwanie. W najgorszym przypadku samochód może być nawet całkowicie niezdolny do jazdy. Porsche Classic, oddział firmy Porsche wyspecjalizowany w pojazdach zabytkowych, znalazł rozwiązanie tego problemu.

Wyjątkowo rzadkie, potrzebne w niewielkiej liczbie części, produkuje przy użyciu drukarek 3D. Wszystkie elementy wytwarzane w procesie druku 3D spełniają wymagania w zakresie absolutnej wierności oryginalnej specyfikacji – zarówno z technicznego, jak i estetycznego punktu widzenia.

Oferta Porsche Classic obejmuje dziś około 52 tysięcy części. Jeśli danego elementu nie ma już w magazynie lub jeżeli zapasy magazynowe są niewielkie, jest on wytwarzany przy użyciu oryginalnych narzędzi. W przypadku większych zamówień, produkcja może wymagać zastosowania nowego sprzętu.

Poważne wyzwanie stanowi jednak zapewnienie dostępności niektórych części zamiennych, potrzebnych w bardzo niewielkiej liczbie. Wytwarzanie małych partii za pomocą nowych narzędzi byłoby w dużej mierze nieefektywne. Przed rozpoczęciem projektu produkcji danego komponentu Porsche Classic zawsze ocenia różne metody jego realizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Części do klasycznych Porsche
Części do klasycznych Porsche

Przykładowo, w ofercie nie są już dostępne widełki sprzęgła do Porsche 959. Z jednej strony ten wykonany z żeliwa szarego element podlega bardzo surowym wymogom jakościowym, z drugiej – klienci zamawiają go niezwykle rzadko, choćby z uwagi na fakt, że supersportowy model powstał w liczbie zaledwie 292 egzemplarzy.

Jedynym wartym rozważenia procesem produkcyjnym byłoby tu selektywne topienie laserem (SLM). Aby wyprodukować wspominanie widełki sprzęgła, w ramach skomputeryzowanego procesu na płytkę bazową nakłada się warstwę sproszkowanej stali narzędziowej o grubości mniejszej niż 0,1 mm.

Następnie w obojętnej atmosferze wiązka światła laserowego topi proszek w określonych miejscach, tworząc stalową warstwę. W ten sposób, warstwa po warstwie, powstaje trójwymiarowy element.

"Wydrukowane" widełki sprzęgła bez żadnych problemów zaliczają zarówno próbę nacisku z obciążeniem niemal 3 ton, jak i późniejsze badanie tomograficzne pod kątem wewnętrznych usterek. Nienaganną jakość oraz funkcjonalność komponentu potwierdzają praktyczne testy dźwigni zamontowanej w pojeździe testowym i szeroko zakrojone testy drogowe.

REKLAMA

Części do klasycznych Porsche
Części do klasycznych Porsche

Z uwagi na niezmiennie pozytywne jak dotąd rezultaty, Porsche wykorzystuje obecnie druk 3D do produkcji ośmiu innych elementów. Części te są wykonywane ze stali i stopów w procesach selektywnego topienia laserowego, a także z tworzyw sztucznych, przy użyciu drukarki SLS (selektywne spiekanie laserem).

Obecnie Porsche Classic sprawdza, czy druk 3D będzie odpowiedni do produkcji 20 kolejnych elementów. Jak są korzyści? Do rozpoczęcia produkcji wystarczą trójwymiarowe dane projektowe lub trójwymiarowy skan komponentu. Części mogą być wytwarzane zgodnie z zapotrzebowaniem, co eliminuje koszty narzędzi oraz przechowywania.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA