REKLAMA

Porsche zastąpiło karbon włóknem roślinnym

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR, które debiutowało w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, zostało wyposażone w elementy z naturalnych włókien. Mają one podobne właściwości jak te wykonane z włókna węglowego.

Porsche 718 Cayman GT4 MR z panelami z włókien roślinnych fot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 MR z panelami z włókien roślinnych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 239 470 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR, biorący udział w długodystansowym wyścigu, miał zamontowany kompletny zestaw elementów karoserii z kompozytów z naturalnych włókien. Czy zastąpią one włókno węglowe? Raczej nie, ale z pewnością oba materiały mogą się uzupełniać.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

REKLAMA

Zacznijmy od tego, że już od początku 2019 roku boczne drzwi i tylne skrzydło wyścigowego Porsche wytwarzano z mieszanki naturalnych włókien, pozyskiwanych głównie z surowców odnawialnych. Teraz jednak, po raz pierwszy, z materiału tego wykonano również przedni i tylny zderzak, przedni spoiler, przednią i tylną pokrywę, a także przednie błotniki oraz dyfuzor wraz z prowadnicami powietrza.

Porsche 718 Cayman GT4 MR z panelami z włókien roślinnychfot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 MR z panelami z włókien roślinnych

Kompozytowe panele zastępują elementy metalowe i plastikowe. Pod względem masy i sztywności nadające się do recyklingu kompozyty z naturalnych włókien mają właściwości podobne do kompozytów z włókna węglowego (CFRP) i spełniają te same wysokie standardy bezpieczeństwa oraz jakości. Można je jednak wytwarzać w sposób bardziej ekonomiczny i przy mniejszym zużyciu energii.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Podstawowym składnikiem materiału kompozytowego z naturalnych włókien są hodowlane włókna lnu – uprawiane bez narażania upraw spożywczych. Projekt ten wystartował w 2016 roku, przy współpracy Porsche, Federalnego Ministerstwa Żywności i Rolnictwa (BMEL), jednego z instytutów Towarzystwa Fraunhofera – Fraunhofer WKI – oraz szwajcarskiej firmy Bcomp.

W przypadku drzwi trzonem materiału kompozytowego jest lekkie drewno balsa (ogorzałki wełnistej). Warstwowa struktura paneli powstaje z wykorzystaniem znanej metody ciśnieniowego formowania żywicy RTM (ang. resin transfer moulding), stosowanej do produkcji elementów z włókna węglowego. Z kolei w przypadku tylnego skrzydła warstwy są impregnowane żywicą epoksydową, a następnie wypiekane.

Porsche 718 Cayman GT4 MR z panelami z włókien roślinnychfot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 MR z panelami z włókien roślinnych

Aby spełnić wymagania dotyczące sztywności, nowo dodane komponenty z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem naturalnym powstają przy użyciu procesu infuzji próżniowej i korzystają z opatentowanej technologii Bcomp powerRibs. Materiały o różnej grubości i orientacji włókien są przystosowane do określonych celów oraz obciążeń.

Kompozyty z naturalnych włókien szczególnie sprawdzają się w przypadku elementów, które nie tworzą zasadniczej konstrukcji pojazdu lub stanowią tylko jej część. Ich dodatkowa zaleta polega na tym, że razie wypadku rozpadają się na większe i mniej ostre kawałki. Ponadto wyróżnia je pięciokrotnie skuteczniejsze tłumienie drgań.

Porsche 718 Cayman GT4 MR z panelami z włókien roślinnychfot. materiały prasowe
Porsche 718 Cayman GT4 MR z panelami z włókien roślinnych

Dodajmy na koniec, że Porsche 718 Cayman GT4 MR z 3,8-litrowym 6-cylindrowym bokserem o mocy 425 KM i zestawem paneli karoserii z naturalnych włókien wystartował w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu z numerem 420 i zajął drugie miejsce w swojej klasie (48. ogółem). Pojazd nie ma homologacji do startów w seriach wyścigowych SRO. Jeśli podsumowanie testów wypadnie pomyślnie, Manthey-Racing prawdopodobnie zaoferuje zestaw elementów swoim klientom.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA