Po miesiącach negocjacji i zatwierdzeniu transakcji przez chiński rząd, Ford oficjalnie sprzedał Volvo chińskiemu koncernowi Geely za 1,8 mld dolarów. 1,3 mld zapłacono gotówką, na kolejne 200 mln wydano dodatkowy weksel, a resztę Zhejiang Geely zapłacić ma jeszcze w tym roku.
Zgodnie z podpisaną umową Ford nadal będzie otrzymywał układy napędowe oraz inne części Volvo. W dodatku przedstawiciele zgodzili się na wykorzystanie własności intelektualnej Volvo do udzielania sublicencji poszczególnych systemów na rzecz osób trzecich, w tym Geely.
Pomimo zmiany właściciela firma nadal będzie miała centralę i ośrodki produkcyjne w Szwecji i Belgii.
Stefan Jacoby, który do czerwca był szefem Volkswagena w Ameryce, będzie teraz nowym prezesem oraz dyrektorem generalnym Volvo Cars i zastąpi Stephen'a Odell'a, który pozostanie w Fordzie i awansuje na szefa Ford Europe.
Jacoby będzie miał jednak pełne ręce roboty. Od 2005 roku Volvo nie osiąga planowanego zysku. Oprócz tego musi poprawić swoją sytuację w Europie i Ameryce Północnej, a także dogonić sprzedaż konkurencyjnych marek (Audi, BMW) w Chinach.
O pierwszych planach w stosunku do świeżo zakupionej marki wypowiedział się już właściciel Geesy - Li Shufu. Zapowiedział, że szwedzka marka rozpocznie prace nad wysokiej klasy modelem, który będzie konkurencją dla Mercedesa klasy S i BMW serii 7.
Komentarze
auto motor i sport, 2010-08-04 07:57:34
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?