Pandemia koronawirusa wstrzymała niemal cały świat. Stanęły szkoły, galerie, punkty usługowe, a możliwość przemieszczania się jest mocno ograniczona i utrudniona. Nie działa także wiele urzędów, które zachęcają do załatwiania spraw za pośrednictwem internetu. Tak właśnie można zrobić z kwestią przedłużenia licencji rajdowej lub wyścigowej.
Pomimo tego, że obecnie zatrzymał się również świat motorsportu, w końcu przyjdzie przecież czas, że zawody zostaną wznowione. Od lokalnych zawodów, KJS-ów i pucharów, aż po świat profesjonalnych rajdów i wyścigów, z cyklem WRC i Formułą 1 na czele.
Przygotowania do sezonu warto zatem zacząć od niezbędnych formalności. Zobaczmy zatem, co należy zrobić, by odnowić licencje rajdowe i wyścigowe wydawane przez Polski Związek Motorowy.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Jak odnowić licencję wyścigową i rajdową na sezon 2020?
Jak wspomnieliśmy wyżej, posiadaczem licencji wyścigowej i rajdowej jest się dożywotnio, ale jej ważność musi być co roku wznawiana. W wielu przypadkach licencję można przedłużyć prawie bez wychodzenia z domu, co w obecnych czasach jest istotne. Cała procedura nie jest skomplikowana i można ją sprawnie przejść w kilku krokach.
Pierwszy krok to zgłoszenie się zawodnika do klubu, którego jest członkiem i dopełnienie formalności członkowskich na dany sezon. Można należeć tylko do jednego klubu, dla którego zdobywa się punkty przez cały sezon. Kluby, tak jak zawodnicy, walczą o tytuły zdobywców pucharu i mistrzów Polski.
Klub potwierdzi przynależność zawodnika na specjalnym formularzu wznowienia/wydania licencji, który można przesłać w formie elektronicznej jako podpisany skan. Należy do niego dołączyć potwierdzenie dokonania stosownej opłaty za licencję.
Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku
Wznawiając licencję na dany sezon, zawodnik wykupuje także ubezpieczenie NNW, które jest zawarte w tejże licencji. Opłaty za wznowienie licencji na dany rok są różne i wynikają z różnic w pakietach ubezpieczenia. Każdy zawodnik może się z nimi zapoznać i wybrać dogodny dla siebie.
Ceny wahają się tu od 400 do niemal 1600 złotych. Wykupienie NNW wraz z licencją nie wyklucza oczywiście indywidualnych możliwości ubezpieczania się przez zawodników.
Żeby wznowić licencję, trzeba jeszcze zadbać o aktualizację dokumentów drogą elektroniczną w systemie Inside PZM. Trzeba tam załączyć potwierdzenie wydanych w bieżącym roku oraz ważnych do końca sezonu aktualnych badań lekarskich, wykonanych przez lekarza medycyny sportowej, a także potwierdzenie aktualnego orzeczenia psychotechnicznego. Co ważne, wszystkiego można dokonać nie wychodząc z domu - wystarczy umieścić skany dokumentów w systemie.
Jeśli mamy wykonane w tym roku badania lekarskie i wciąż ważne orzeczenie psychotechniczne, to zawodnik dostarcza jedynie blankiet licencji, w celu naklejenia na niego hologramu potwierdzającego ważność na dany rok. Tylko tyle i aż tyle. Wystarczy teraz już tylko zostać w domu (w miarę możliwości zawodowych) i przygotowywać się do sezonu, ćwicząc na domowym symulatorze, którym na amatorskim poziomie nierzadko jest po prostu zestaw konsola plus kierownica i pedały.
Zobacz także:
Komentarze