REKLAMA

Przedłużenie licencji wyścigowej i rajdowej – jak to zrobić online?

Licencja wyścigowa czy rajdowa przyznawana jest dożywotnio, ale trzeba ją raz na rok przedłużać. Jak przedłużyć licencję wyścigową bez wychodzenia z domu?

Wyścigi samochodowe Wyścigi samochodowe, fot. Grzegorz Kozera

Pandemia koronawirusa wstrzymała niemal cały świat. Stanęły szkoły, galerie, punkty usługowe, a możliwość przemieszczania się jest mocno ograniczona i utrudniona. Nie działa także wiele urzędów, które zachęcają do załatwiania spraw za pośrednictwem internetu. Tak właśnie można zrobić z kwestią przedłużenia licencji rajdowej lub wyścigowej.

Pomimo tego, że obecnie zatrzymał się również świat motorsportu, w końcu przyjdzie przecież czas, że zawody zostaną wznowione. Od lokalnych zawodów, KJS-ów i pucharów, aż po świat profesjonalnych rajdów i wyścigów, z cyklem WRC i Formułą 1 na czele.

Przygotowania do sezonu warto zatem zacząć od niezbędnych formalności. Zobaczmy zatem, co należy zrobić, by odnowić licencje rajdowe i wyścigowe wydawane przez Polski Związek Motorowy.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Jak odnowić licencję wyścigową i rajdową na sezon 2020?

Jak wspomnieliśmy wyżej, posiadaczem licencji wyścigowej i rajdowej jest się dożywotnio, ale jej ważność musi być co roku wznawiana. W wielu przypadkach licencję można przedłużyć prawie bez wychodzenia z domu, co w obecnych czasach jest istotne. Cała procedura nie jest skomplikowana i można ją sprawnie przejść w kilku krokach.

Pierwszy krok to zgłoszenie się zawodnika do klubu, którego jest członkiem i dopełnienie formalności członkowskich na dany sezon. Można należeć tylko do jednego klubu, dla którego zdobywa się punkty przez cały sezon. Kluby, tak jak zawodnicy, walczą o tytuły zdobywców pucharu i mistrzów Polski.

Klub potwierdzi przynależność zawodnika na specjalnym formularzu wznowienia/wydania licencji, który można przesłać w formie elektronicznej jako podpisany skan. Należy do niego dołączyć potwierdzenie dokonania stosownej opłaty za licencję.

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

Wznawiając licencję na dany sezon, zawodnik wykupuje także ubezpieczenie NNW, które jest zawarte w tejże licencji. Opłaty za wznowienie licencji na dany rok są różne i wynikają z różnic w pakietach ubezpieczenia. Każdy zawodnik może się z nimi zapoznać i wybrać dogodny dla siebie.

Ceny wahają się tu od 400 do niemal 1600 złotych. Wykupienie NNW wraz z licencją nie wyklucza oczywiście indywidualnych możliwości ubezpieczania się przez zawodników.

Żeby wznowić licencję, trzeba jeszcze zadbać o aktualizację dokumentów drogą elektroniczną w systemie Inside PZM. Trzeba tam załączyć potwierdzenie wydanych w bieżącym roku oraz ważnych do końca sezonu aktualnych badań lekarskich, wykonanych przez lekarza medycyny sportowej, a także potwierdzenie aktualnego orzeczenia psychotechnicznego. Co ważne, wszystkiego można dokonać nie wychodząc z domu - wystarczy umieścić skany dokumentów w systemie.

Jeśli mamy wykonane w tym roku badania lekarskie i wciąż ważne orzeczenie psychotechniczne, to zawodnik dostarcza jedynie blankiet licencji, w celu naklejenia na niego hologramu potwierdzającego ważność na dany rok. Tylko tyle i aż tyle. Wystarczy teraz już tylko zostać w domu (w miarę możliwości zawodowych) i przygotowywać się do sezonu, ćwicząc na domowym symulatorze, którym na amatorskim poziomie nierzadko jest po prostu zestaw konsola plus kierownica i pedały.

Zobacz także:

REKLAMA

REKLAMA

Licencja rajdowa lub wyścigowa – jakie uprawnienia daje?

Pochylmy się jeszcze na moment nad samą kwestią licencji. O licencjach rajdowych i wyścigowych często mówi się, że są „sportowym prawem jazdy”. Jest w tym dużo prawdy, ponieważ licencja jest potwierdzeniem uprawnień zawodnika do udziału w danej kategorii sportu samochodowego lub cyklu rozgrywek (np. Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski lub Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych). Wielu zawodników podkreśla także, że licencja to nie tylko uprawnienia, ale także nobilitacja dla jej posiadacza.

Podmiotem odpowiedzialnym w Polsce za wydawanie i aktualizowanie licencji w sporcie samochodowym jest Polski Związek Motorowy (PZM). Tam właśnie należy się zgłosić, żeby przedłużyć licencje międzynarodowe - uprawniające do startów w rajdach, rajdach terenowych oraz wyścigach górskich (R, R co-driver), oraz wyścigowe (BC, BC Junior), które pozwalają na starty w min. w WSMP, GSMP, rallycrossie, autocrossie a także licencje do driftu.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Chcąc natomiast przedłużyć lub uzyskać licencję krajową (RN), należy udać się do Zarządu Okręgowego PZM (ZO PZM), czyli lokalnej struktury związku. Co ważne, chodzi o ten ZO PZM, do którego przynależy klub, którego jesteśmy członkiem, a nie ten, do którego mamy najbliżej.

Przydatne informacje i dokumenty:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA