[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


Przekładnia 1-biegowa Volkswagena

Pojawienie się aut elektrycznych wymusiło zmiany konstrukcyjne w układach przeniesienia napędu. Moment obrotowy silnika elektrycznego jest przenoszony na koła samochodu za pośrednictwem niewielkiej, 1-biegowej przekładni.

Volkswagen, elektromobilność
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 65 690 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

 

Siła, która umożliwia przemieszczanie się pojazdu oraz prędkość jazdy zależą od liczby obrotów silnika. Wraz z ich wzrostem siła przenoszona na koła – moment obrotowy – może się zmieniać. W samochodzie wyposażonym w silnik spalinowy moment obrotowy rośnie razem ze zwiększającą się liczbą obrotów, a później maleje. Inaczej jest w aucie elektrycznym – tu maksymalny moment obrotowy jest wytwarzany natychmiast i pozostaje niezmienny w szerokim zakresie obrotów. Stosowanie skrzyni biegów z wieloma przełożeniami po to, by uzyskać żądaną prędkość jazdy lub moment obrotowy w całym zakresie obrotów nie jest więc niezbędne.

 

REKLAMA

 

Jeden bieg w każdej sytuacji

W Volkswagenie ID.3 zastosowano 1-biegową przekładnię z dwoma stopniami. Żeby samochód mógł jechać do tyłu, po prostu zmienia się kierunek obrotów silnika elektrycznego. Za to i za sposób rozwijania mocy, oprócz innych komponentów, odpowiada moduł elektroniczny. Żeby elektryczna jednostka napędowa osiągnęła maksymalną moc o wartości 150 kW, musi uzyskać wysokie obroty. Po to, by dostarczyć wysoki moment obrotowy, potrzebne jest 10-krotne przełożenie. Uzyskano je nie poprzez zastosowanie dużego koła zębatego, lecz dzięki dwóm mniejszym działającym dwustopniowo. Silnik ID.3 dostarcza maksymalnie 310 Nm w szerokim zakresie obrotów. W wypadku Volkswagena ID.3, którego konstruktorom zależało na uzyskaniu jak największego zasięgu, zastosowanie tylko jednego przełożenia we wszystkich sytuacjach drogowych okazało się zupełnie wystarczające.

 

W Volkswagenie ID.3 zastosowano 1-biegową przekładnię z dwoma stopniami

 

Elektryczne auta są bardzo ciche

W pojazdach zasilanych tego rodzaju energią szczególnie ważny jest komfort akustyczny – chodzi o to, że z pozoru ciche dźwięki stają się wyraźnie słyszalne. Dlatego elementy 1-biegowej przekładni muszą być produkowane na tyle precyzyjnie, by nie narzucały się akustycznie. Sprawdza się więc nie tylko parametry dotyczące mocy elektrycznego zespołu napędowego, lecz również te mające znaczenie dla powstawania dźwięków. Wszystkie zespoły napędowe do europejskich i amerykańskich samochodów elektrycznych skonstruowanych w oparciu o platformę MEB, w tym 1-biegowa przekładnia, są produkowane w fabryce podzespołów w Kassel. Inne ważne części pochodzą z fabryk w Poznaniu, Salzgitter i Hanowerze.

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA