REKLAMA

Przerwa w polisie OC w czasie pandemii – jak to załatwić?

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe, ale spora grupa kierowców zapomina o formalnościach, narażając się na wysokie kary. Problem pogłębia się teraz, w czasie pandemii.

Kierowca z infekcją Kierowca z infekcją, fot. shutterstock

Jak informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, rokrocznie dziesiątki tysięcy kierowców nie dopełniają obowiązku opłacenia polisy OC. W większości przypadków jest to działanie nieświadome, wynikające z niedopilnowania wypowiedzenia umowy przy sprzedaży pojazdu czy nieopłacenia rat.

Z danych UFG wynika, że nawet 40 proc. wykrytych przypadków nieubezpieczonych pojazdów dotyczy tych kierowców, którzy wcześniej kupili używane auto i nie dopilnowali formalności, a około 25 proc. to kwestia nieuregulowania należności przy płatności ratalnej. W takich sytuacjach bowiem ubezpieczenie nie przedłuża się automatycznie i wygasa z końcem umowy.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Problem narasta teraz, w okresie ograniczeń w przemieszczaniu się, związanych z pandemią koronawirusa. Temat podjął Rzecznik Finansowy, który wystosował apel do UFG o odroczenie bądź anulowanie kary za brak polisy w udokumentowanej sytuacji, kiedy to dana osoba nie może dopełnić formalności ze względu na zły stan zdrowia, stan kwarantanny czy problem z dostępem do usług elektronicznych.

- Liczymy, że w obecnej sytuacji stanu epidemii ubezpieczyciele wyjdą z propozycjami ustalenia dogodnego harmonogramu płatności składki bez obciążania klientów ewentualnymi kosztami z tytułu zwłoki - mówi Andrzej Kiciński, zastępca Rzecznika Finansowego.

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

Przyczyny braku polisy OC

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przypomina, że do najczęstszych przyczyn braku polisy OC w Polsce należy:

  • wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu – warto pamiętać, że nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC,
  • przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie – to nieprawda: obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany – bez względu na jego stan techniczny i tego czy jest on aktualnie użytkowany,
  • trudna sytuacja materialna właściciela pojazdu i brak zakupu polisy OC posiadanego pojazdu,
  • nieopłacenie pełnej raty składki za OC - tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak wpłaty którejkolwiek z rat (do końca okresu ubezpieczenia) powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu na który zostało wykupione,
  • wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce - należy pamiętać, by wykupić OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu – tj. w dniu otrzymania tablic rejestracyjnych i czasowego pozwolenia na dopuszczenia pojazdu do ruchu - ale nie później niż w chwili wprowadzenia go do ruchu.

Zobacz także:

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość kary za brak OC

Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej jest obowiązkowe dla każdego właściciela zarejestrowanego pojazdu. Z obowiązkiem tym związane są również i kary za brak wykupionego OC. Od wielu już lat ich wysokość uzależniona jest od stawki płacy minimalnej.

W bieżącym, 2019 roku, podstawowa stawka kary dla właściciela samochodu osobowego, który polisy OC nie miał od co najmniej 14 dni, wzrosła o 300 złotych w porównaniu do roku 2018. Wynosi ona obecnie 4500 złotych.

Od pierwszego stycznia 2020 roku, w związku z planowaną podwyżką płacy minimalnej do wysokości 2600 złotych brutto, zdecydowanie wzrośnie również wysokość kary. Jest ona dwukrotnością płacy minimalnej, zatem wyniesie 5200 złotych. To w przypadku, jak wspomnieliśmy, gdy okres bez ubezpieczenia wynosi więcej niż 14 dni.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

A co jeżeli przerwa w ciągłości ubezpieczenia wynosi tylko kilka dni? Wówczas sankcja jest odpowiednio niższa. Jeżeli nie przekracza trzech dni, wynosi 20 proc. pełnej stawki, czyli w tym roku 900 złotych, a od 2020 roku 1040 złotych. Natomiast przerwa od trzech do 14 dni – 50 proc., czyli obecnie 2250 złotych, a od 2020 roku 2600 złotych.

Dla posiadaczy samochodów ciężarowych lub autobusów, pełna kara za brak polisy OC wzrośnie do poziomu 7800 złotych. Z kolei motocykliści zapłacą 860 zł kary.

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA