REKLAMA

Rajd Dakar 2021. Daty, trasa, informacje

Rajd Dakar 2021 po raz drugi odbywa się w Arabii Saudyjskiej. To największy i najtrudniejszy rajd świata, z którym w tym roku zmierzy się silna jak zawsze ekipa ORLEN Team.

Kuba Przygoński i dakarowa Toyota Hilux fot. ORLEN Team
Kuba Przygoński i dakarowa Toyota Hilux

Co roku w styczniu uczestnicy Rajdu Dakar muszą pokonać około 8 tysięcy kilometrów najtrudniejszych wertepów, jakie można znaleźć na naszej planecie. Rajd jest rozgrywany od 43 lat – początkowo w Afryce, potem w Ameryce Południowej, a od 2020 roku w Arabii Saudyjskiej. Dakar to skrajnie trudny i bardzo ryzykowny rajd. Nie wszystkim wystarcza sił, by pokonać trudy pustynnych tras i wydm, a także zdradliwych skał i koryt rzek. Często posłuszeństwa odmawia sprzęt, pracujący w ekstremalnie wymagających warunkach i klimacie. Dakar wymaga zuchwałości, ale jednocześnie uczy pokory. Nie inaczej będzie podczas Rajdu Dakar 2021.

Dakar zawsze przyciąga kibiców i wielomilionową widownię przed telewizory. Przeniesienie Rajdu Dakar do Arabii Saudyjskiej, gdzie czas jest przesunięty o trzy godziny w stosunku do czasu polskiego, pomaga śledzić poczynania zawodników, w tym Polaków startujących w ORLEN Team.

Kuba Przygoński i dakarowa Toyota Hiluxfot. ORLEN Team
Kuba Przygoński i dakarowa Toyota Hilux

Rajd Dakar 2021 – daty, trasy

Uczestnicy Rajdu Dakar 2021 do pokonania mają w sumie 12 etapów, liczących 7646 kilometrów, z czego 4767 km stanowią odcinki specjalne, a reszta to tzw. dojazdówki. Start rajdu odbędzie się 3 stycznia 2021 roku, a meta zaplanowana jest na 15 stycznia. Tegoroczną edycję poprzedzi krótki, 11-kilometrowy prolog, na który zawodnicy wyjadą już 2 stycznia. Jego wyniki zadecydują o kolejności startowej w pierwszym etapie.

Trasa i etapy Rajdu Dakar 2021:

  • Etap 1 – 3 stycznia: Dżudda – Bisha. 622 km, w tym 277 km OS
  • Etap 2 – 4 stycznia: Bisza – Wadi Ad-Dawasir, 685 km, w tym 457 km OS
  • Etap 3 – 5 stycznia: Wadi Ad-Dawasir – Wadi Ad-Dawasir (pętla), 630 km, w tym 403 km OS
  • Etap 4 – 6 stycznia: Wadi Ad-Dawasir – Rijad, 813 km, w tym 337 OS
  • Etap 5 – 7 stycznia: Rijad – Burajdy, 625 km, w tym 419 km OS
  • Etap 6 – 8 stycznia: Burajda – Ha’il, 655 km, w tym 485 km OS
  • Odpoczynek – 9 stycznia: Ha’il
  • Etap 7 – 10 stycznia: Hail – Sakaka (etap maratoński), 737 km, w tym 471 km OS
  • Etap 8 – 11 stycznia: Sakaka – Noem, 709 km, w tym 375 OS
  • Etap 9 – 12 stycznia: Noem – Noem (pętla), 579 km, w tym 465 km OS
  • Etap 10 – 13 stycznia: Noem – Al-Ula, 583 km, w tym 342 km OS
  • Etap 11 – 14 stycznia: Al-Ula – Janbu, 557 km, w tym 511 km OS
  • Etap 12 (finał) – 15 stycznia: Janbu – Dżudda, 452 km, w tym 225 km OS

Trasa Rajdu Dakar 2021fot. materiały prasowe
Trasa Rajdu Dakar 2021

Rajd Dakar 2021 - nowości

Wszystkie odcinki specjalne Rajdu Dakar 2021 zostały zaplanowane od nowa i jedynie niewielka część trasy pokrywa się z zeszłoroczną, choć i tak pokonywana będzie ona w przeciwnym kierunku. Celem było ograniczenie prędkości, na co w zeszłym roku narzekali uczestnicy.

W 2021 roku rywalizacja rozpocznie się startem w mieście Dżudda i tam też zaplanowana jest meta. Trasa będzie zatem tym razem tworzyć jedną wielką pętlę, pokonywaną w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Po drodze zawodników czeka tylko jeden dzień odpoczynku, zaplanowany na 9 stycznia w Ha’il, a zaraz po nim organizator zaplanował etap maratoński, na którym nie można korzystać z pomocy serwisu na trasie.

Wśród nowości są także nowe, elektroniczne roadbooki dla załóg z pilotem – samochodów, ciężarówek i UTV. Rozszerzono też formułę testowaną przed rokiem, kiedy to na niektórych etapach zawodnicy otrzymywali roadbook tuż przed startem do odcinka. W Dakarze 2021 wszyscy poznają szczegóły każdego z etapów na chwilę przed wyruszeniem do walki – w przypadku samochodów, ciężarówek i UTV będzie to zaledwie 10 minut, a dla motocyklistów i quadowców, zdanych na siebie, 20 minut.

Rajd Dakar w Arabii Saudyjskiej - informacje

Po 11 latach w Ameryce Południowej Rajd Dakar 2021 przeprowadził się na zupełnie nową, nieznaną trasę w Arabii Saudyjskiej. Z Europy jest tu bliżej niż do Ameryki Południowej, jednakże mało przyjazna obcym monarchia absolutna ogranicza bezpośredni udział zagranicznych kibiców.

Temperatury w styczniu są tu znośne, a niższe niż w Ameryce Południowej góry są bardziej przyjazne dla ludzi i silników. Strefa czasowa, w której wszystko dzieje się o trzy godziny „wcześniej” niż w Europie, sprzyja dobremu realizowaniu materiałów telewizyjnych. Trasa w nieznanym terenie jest na razie absolutną zagadką, co czyni Rajd Dakar 2021 tak ekscytującym, jeszcze przed startem.

Rajd Dakar – dwutygodniowy maraton

Rajd Dakar to dla zawodników ogromny sportowy wysiłek. Typowy odcinek specjalny na pustyni liczy do 500 kilometrów - dłuższych się nie wyznacza, żeby uniknąć kłopotliwego dla organizatorów tankowania.

Jest to dystans dłuższy niż suma odcinków specjalnych typowego wielodniowego rajdu zaliczanego do mistrzostw świata. Co więcej, przez cały rajd zawodnicy walczą na trasie dłuższej, niż w rajdowych mistrzostwach świata przez rok rywalizacji!

Na starcie Rajdu Dakar 2021 stanie aż 321 pojazdów, w tym 108 motocykli, 21 quadów, 124 samochody i pojazdy kategorii SSV oraz 42 ciężarówki. ORLEN Team będzie miał w tym roku dużą i mocną reprezentację. Do motocyklistów Macieja Giemzy i Adama Tomiczka oraz kierowcy samochodu Toyota Hilux Jakuba Przygońskiego (z pilotem Timo Gottschalkiem) dołączyli przed rokiem quadowiec Kamil Wiśniewski, dla którego będzie to piąty start w Dakarze oraz jeden z czołowych kierowców cross-country Martin Prokop, z pilotem Viktorem Chytką, w samochodzie Ford Raptor.

Kuba Przygoński w Rajdzie Kataru 2020Materiały prasowe
Kuba Przygoński w Rajdzie Kataru 2020

Rajd Dakar – długość trasy

Średnia długość trasy Rajdu Dakar z ostatnich 40 lat to zawsze około 10 tys. km. Na początku było to około 18 dni czystej jazdy, plus przerwa i rejs promem przez Morze Śródziemne. W Ameryce Południowej rajd odbywał się z kolei w cyklu dwutygodniowym – 12 dni jazdy i jeden dzień przerwy. Przy zachowanej długości 10 tys. km oznacza to około 800 km dziennie.

Dla wytrenowanych zawodowców dystans średnio trudny, ale dla walczących z ciągle psującym się sprzętem amatorów, godzinami reanimujących pojazdy na pustyni – dystans ogromny. Często ponad siły – ludzi i sprzętu.

Rajd Dakar – logistyka

Od początku istnienia Rajdu Dakar jego ideą było pokonywanie jak najdłuższych dystansów na jak największych pustyniach. Wymaga to codziennego rozbijania, zwijania, pakowania i przenoszenia całego rajdowego obozu.

Rajd to nawet 3-4 tys. ludzi, oprócz kilkuset zawodników ich mechanicy, obsługa, a także ogromna armia organizatorów – sędziów, lekarzy, kucharzy, dziennikarzy, kierowców, pilotów helikopterów. Wszystkim trzeba dostarczyć wodę, żywność, przygotować katering i sanitariaty. Duże wyzwanie logistyczne.

Kuba Przygoński i dakarowa Toyota Hiluxfot. ORLEN Team
Kuba Przygoński i dakarowa Toyota Hilux

Rajd Dakar – brak snu

Jedną z częstych, a kibicom zupełnie nieznanych przyczyn odpadania zawodników z Rajdu Dakar, jest dramatyczny brak snu. Czołówka ma lepszy sprzęt i lepsze umiejętności, więc z zasady zdąża na metę etapu, czyli do obozu, mniej więcej na kolację. Oddaje sprzęt mechanikom i ma czas na posiłek oraz sen.

Zawodnicy dysponujący słabszym sprzętem, mniejszym zapleczem czy o mniejszych umiejętnościach do obozu docierają nad ranem. Tam dostają czas startu do następnego etapu, który nierzadko oznacza zaledwie godzinę przerwy.

Rezygnują zatem z higieny, a nie mając mechaników, sami próbują zrobić coś przy pojeździe. Ewentualnie coś zjeść, jeśli stołówka jest jeszcze czynna. O śnie nie ma mowy. Po kilku dniach rezygnują. Dakar to próba okrutna.

 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA