[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Rajd Dakar – ciekawostki cz. 2

Z Rajdem Dakar związanych jest całe mnóstwo ciekawostek, o których mało kto wie. Pora poznać kilka z nich.

Rajd Dakar 2019 Kuba Przygoński Orlen Team Rajd Dakar 2019 Kuba Przygoński z Orlen Team na odcinku specjalnym nr 5

Największa frekwencja na mecie

Rekordowa jak do tej pory frekwencja na mecie rajdu miała miejsce w 2013 roku, kiedy to do samego końca dotarły 302 załogi, spośród 459 startujących. Z drugiej strony znalazła się edycja Dakaru z roku 1993, kiedy to na mecie pojawiło się jedynie 67 pojazdów.

Pierwsza kobieta na szczycie Dakaru

Kobiety rzadko decydują się na start w Rajdzie Dakar, niemniej jednak zazwyczaj takich zgłoszeń nie brakuje. Na liście triumfatorów Dakaru jak do tej pory jest tylko jedna kobieta, legendarna Niemka Jutta Kleinschmidt. Wygrała ona rywalizację w 2001 roku, pokonując Hiroshiego Masuokę i Jeana-Louis Schlessera.

Z WRC, Formuły 1 i innych serii do Dakaru

Rajd Dakar jest tak prestiżowym przedsięwzięciem, że udział w nim jest dla wielu kierowców jednym z celów w karierze. Od lat Dakar na celownik brali mistrzowie rajdów WRC, ale ostatnie edycje przyciągają również mistrzów Formuły 1.

W 2010 i 2018 roku Rajd Dakar wygrał na przykład Carlos Sainz, dwukrotny mistrz świata WRC i czterokrotny wicemistrz WRC. W Dakarze startuje dziewięciokrotny mistrz WRC Sebastien Loeb, który rok temu był trzeci, tuż przed Kubą Przygońskim z Orlen Team.

W tym roku w Dakarze wystartuje trzykrotny mistrz i trzykrotny wicemistrz Formuły 1, dwukrotny zwycięzca Le Mans Fernando Alonso, którego pilotować będzie inny mistrz, pięciokrotny zwycięzca Dakaru w kategorii motocykli Marc Coma.

DAF TurboTwin – moc dwóch silników

DAF TurboTwin w Rajdzie Dakar

W Rajdzie Dakar 1988 wystartowały dwie niezwykłe ciężarówki DAF, których pomysłodawcą był Holender Jan de Rooy. Wcześniej testował on już rozwiązanie, dające więcej mocy – użycie dodatkowego silnika – jednego dla przedniej, drugiego dla tylnej osi. W 1988 roku właśnie na starcie pojawiły się dwa DAF-y, oznaczone jako X1 i X2, w ostatecznej formie.

Do napędu wykorzystano dwa potężne turbodiesle o pojemności 11,5 litra każdy, a łączna moc sięgała nawet 1200 KM. Pojazdy były piekielnie szybkie, na trasie wyprzedzały nawet rajdowe samochody, a i sam de Rooy był w pewnym momencie na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej rajdu.

Niestety, druga ciężarówka, prowadzona przez Theo van de Rijta, podczas skoku doznała uszkodzenia zawieszenia, wskutek czego przy dużej prędkości pojazd wielokrotnie dachował.

Wypadku nie przeżył pilot Kees van Loevezijn. Zespół DAF wycofał się z rajdu, a Jan de Rooy także zakończył karierę. Wrócił wiele lat później, kiedy w 2002 roku został pilotem swojego syna Gerarda de Rooya.

Dakar i śmiertelne wypadki

Rajd Dakar to wyzwanie również pod względem psychicznym. Nie jest bowiem tajemnicą, że śmierć krąży po pustyni i czeka na potknięcie zawodników. Do tej pory ten legendarny rajd pochłonął życie 64 osób. Wśród nich w 2015 roku znalazł się Polak Michał Hernik. Jedną z ofiar rajdu został sam pomysłodawca Thierry Sabine, który zginął w wypadku śmigłowca na granicy Nigru z Mali w 1986 roku.

Najdłuższa i najkrótsza trasa Dakaru

Aż 15 tysięcy kilometrów liczyła najdłuższa jak dotąd trasa Dakaru, wliczając w to odcinki specjalne i trasy dojazdowe. Miało to miejsce w 1986 roku. Na metę zlokalizowaną w Senegalu dotarło wówczas jedynie 100 pojazdów z 486 startujących.

Z kolei najkrótszym Dakarem był ten z roku 1981, kiedy to w sumie do pokonania były 6 263 km. Mimo krótkiego dystansu, spośród 291 startujących na trasie odpadło aż 200 załóg.

Weterani Dakaru

Rajd Dakar przyciąga żądnych przygód mistrzów kierownicy już od ponad czterech dekad. Wciąż startuje w nim kilku kierowców, którzy pamiętają starty jeszcze w XX wieku i czasie, kiedy Rajd Dakar rzeczywiście kończył się w Dakarze.

Wśród startujących mamy choćby takie nazwiska, jak Stephane Peterhansel, który zwyciężał na motocyklach jeszcze na początku lat 90. w Afryce, później w samochodach, również w Afryce, a potem także w Ameryce Południowej.

Jest też Nani Roma, który podobnie, pamięta jeszcze swoje zwycięstwa na motocyklach w Afryce – pierwsze w roku 2004, a później w 2014 za kierownicą samochodu już w Ameryce Południowej.

Na motocyklach natomiast w obu erach – afrykańskiej i amerykańskiej – zwyciężali Nani Roma oraz Cyril Despres. Ten pierwszy został w tym roku pilotem mistrza Formuły 1 Fernando Alonso, debiutującego w Dakarze.

Citroen 2CV na wydmach Dakaru

Citroen 2CV w Rajdzie Dakar

W 2007 roku bracia Marques wystawili do rywalizacji w Rajdzie Dakar Citroena 2CV. Auto oparte było o konstrukcję z 1963 roku, ale na potrzeby rajdu zostało mocno przerobione. Najciekawszym rozwiązaniem było użycie dwóch silników, dla uzyskania większej mocy – sięgała ona niemal 100 KM oraz napędu na cztery koła. Niestety pojazd został wycofany z rywalizacji na czwartym etapie, a powodem była awaria tylnego zawieszenia.

Potrzeby fizjologiczne na trasie

Rywalizacja na trasie Rajdu Dakar trwa nierzadko po kilkanaście godzin. Co z potrzebami fizjologicznymi? Nie ma przecież czasu ani miejsca, by załatwić te sprawy na postoju, tracąc cenny czas, a do tego znaleźć się w oku jednej z wielu relacjonujących Dakar kamer telewizyjnych.

Niektórzy kierowcy problem rozwiązują specjalną konstrukcją kombinezonów, wyposażonych w dodatkowe chłonne kieszenie, które gromadzą to, czego organizm nie potrzebuje. Jak robią to pozostali – pozostaje się domyślać.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA