Renault 4 powraca – premiera Paris Motor Show 2022

Renault 4 to kultowy model, który w 2025 roku powróci na ulice we współczesnej, elektrycznej wersji. Póki co na targach w Paryżu możemy podziwiać zapowiadający go koncept Renault 4EVER Trophy, będący elektrycznym SUV-em.

Renault 4EVER Trophy fot. auto motor i sport
Renault 4EVER Trophy

Na targach Paris Motor Show 2022 Renault przedstawia nowoczesną reinterpretację kultowego modelu Renault 4. Ten show car, stworzony z myślą o poszukiwaczach przygód, upamiętnia przy okazji 25-lecie rajdu charytatywnego 4L Trophy. Dodajmy, że zgodnie z wcześniejszymi informacjami, Renault 4EVER Trophy jest bezpośrednią zapowiedzią przyszłego, w pełni elektrycznego SUV-a z segmentu B, który trafi do sprzedaży w 2025 roku, będąc w gamie producenta elektrycznym odpowiednikiem Renault Captura.

Renault 4EVER Trophyfot. auto motor i sport
Renault 4EVER Trophy

Renault 4 – wielki powrót ikony na Paris Motor Show 2022

Renault 4 to więcej niż samochód. To prawdziwa ikona, bo jak inaczej nazwać model sprzedany w liczbie ponad 8 milionów sztuk, w ponad 100 krajach, na przestrzeni 60 lat. Popularna „czwórka” to wielopokoleniowe auto i pomimo tego, że jego produkcję zakończono 30 lat temu, Renault 4 wciąż jest gwiazdą. Wystarczy udać się na Bałkany, gdzie Renault 4 do dziś służy wielu mieszkańcom Chorwacji w ich codziennych zajęciach, pokazując że jest samochodem nie do zdarcia.

Teraz „czwórka” ma swój renesans, powracając na razie jako efektownie wyglądający prototyp uniwersalnego SUV-a, ale już niebawem, bo w 2025 roku, wróci na dobre. Zapewne w nieco ugrzecznionej postaci, ale na pewno jako w pełni elektryczny crossover segmentu B. Nie będzie zresztą osamotniony, bo już wcześniej Renault zapowiedziało powrót innej swojej legendy – modelu Renault 5, także prezentowanego w przedprodukcyjnej wersji na targach w Paryżu.

Renault 4EVER Trophyfot. auto motor i sport
Renault 4EVER Trophy

Renault 4 – czym jest 4EVER Trophy?

Renault 4EVET Trophy wyglądem nawiązuje do pierwowzoru, a do najważniejszych cech oryginału, pokazanych we współczesnym wcieleniu, należy choćby sylwetka auta z charakterystyczną maską i skośnym tyłem z wystającym zderzakiem. Ale to także boczne szyby w kształcie zaokrąglonego trapezu, umieszczone dokładnie nad tylnym kołem oraz gładka przednia część błotników. Te zaczynają się dopiero nad osłonami nadkoli i dochodzą do zderzaka. Projektanci harmonijnie połączyli styl retro z nowoczesną linią nadwozia, a show car zwraca uwagę potężnymi kształtami i dopracowanym grillem.

Renault 4EVER Trophyfot. auto motor i sport
Renault 4EVER Trophy

– Aby podkreślić nowoczesność 4EVER Trophy, zdecydowaliśmy się na minimalistyczną stylistykę high tech, bez żadnych zbędnych elementów. Wszystkie detale zostały starannie dopracowane. Musieliśmy znaleźć właściwe rozwiązania stylistyczne zarówno dla tych, którzy pamiętają Renault 4, jak i dla młodych pokoleń, które być może w ogóle nie znają przeszłości tego modelu – powiedział podczas oficjalnej prezentacji na targach w Paryżu Gilles Vidal, dyrektor designu Renault.

 

Renault 4 – 4EVER Trophy jako elektryczny off-roader

Model 4EVER Trophy kojarzy się z off-roadem, o czym ma świadczyć wygląd w stylu buggy, proste kształty i krótkie zwisy. Ale to także detale, jak koło zapasowe na karbonowym bagażniku dachowym czy łopata i kliny do wydobywania auta z piaszczystych opresji. Idąc dalej, masywne osłony dolnej części nadwozia przechodzą w wystające na 20 cm osłony nadkoli. Wysoko zawieszone nadwozie podkreśla szerokość opon 753 mm montowanych na 19-calowych obręczach. Dolne wzmocnienia chronią również akumulator, umieszczony pośrodku podwozia. Ale i to nie koniec, bo na każdym kole modelu 4EVER Trophy widoczny jest kompresor, który umożliwia błyskawiczną regulację ciśnienia w oponach pod kątem warunków w terenie, bez wysiadania z kabiny.

Renault 4EVER Trophyfot. materiały prasowe
Renault 4EVER Trophy

Renault 4 – następca Renault Captur

Model 4EVER Trophy ma 4160 mm długości, 1950 mm szerokości i aż 1900 mm wysokości, przy rozstawie osi 2570 mm. Silnik ma moc 140 KM, a energia gromadzona jest w akumulatorze o pojemności 42 kWh. Show car 4EVER Trophy jest zapowiedzią przyszłego w pełni elektrycznego SUV-a z segmentu B, który trafi do sprzedaży w 2025 roku. O tym już wspomnieliśmy. Ale wiemy ponadto, że podobnie jak przyszłe Renault 5, tak i Renault 4 zbudowane będzie na platformie podłogowej CMF-BEV przeznaczonej dla samochodów elektrycznych z segmentu B. Pozycjonowanie przyszłych Renault 5 i Renault 4 odpowiadać będzie dzisiejszym modelom Clio i Captur.

REKLAMA