[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Renault 5 Turbo – 40 lat minęło

40 lat temu narodził Renault 5 Turbo - jeden z najbardziej dzikich samochodów w historii. Nawet dziś robi wrażenie odważną konstrukcją i wyglądem, a jego ceny osiągnęły niebotyczny poziom nawet 180 tys. euro.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Pod koniec lat 70. Renault korzystający z silników turbo świętował liczne sukcesy w wyścigach. Zwycięstwa w 24h Le Mans i Formule 1 rozbudziły apetyt, dlatego francuska marka zdecydowała się na udział w rajdach. Tak powstał Renault 5 Turbo.    

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!  

 40 lat Renault 5 Turbo – Narodziny diabła

Zaprojektowany przez Yvesa Legala Renault 5 Turbo okazał się jednym z najbardziej dzikich samochodów rajdowych w historii. Był krótki, lekki i miał turbodoładowany silnik umieszczony centralnie z tyłu. Z tym, że w latach 70. turbodoładowany silnik nie pracował tak łagodnie jak dzisiejsze. Do 3,5 tys. obr./min silnik sprawiał wrażenie zamulonego, a po przekroczeniu magicznej bariery kiedy sprężarka nabierała powietrza w płuca wybuchał lawiną momentu obrotowego. Takie zachowanie było trudne do kontroli w samochodzie z napędem na przednie koła, nie mówiąc o małym diabełku z silnikiem zamontowanym centralnie z tyłu.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

W czasach kiedy z silników umieszczonych centralnie słynęły były takie marki jak Ferrari, czy Lamborghini na rynku pojawia się niewielki Renault o takiej właśnie konstrukcji. Nic dziwnego, że R5 Turbo kiedy w 1978 roku zostało pokazane na salonie w Paryżu zwróciło uwagę całego świata.
By samochód rajdowy mógł uzyskać homologację  zgodnie z przepisami musiało powstać 400 egzemplarzy wersji drogowej. Samochód przyciągał wzrok szerokimi tylnymi kołami umieszczonymi w gigantycznie rozdętych błotnikach. Produkowane przez fabrykę Alpine w Dieppe Renault 5 Turbo szybko znalazło nabywców. Klientów fascynowała moc 160 KM  (6400 obr./min), dostarczana przez 4-cylindrowy silnik Cléon-Fonte o pojemności 1397 cm3 i momencie obrotowym 221 Nm (3250 obr./min). Mały bolid ważył jedynie 980 kg, dobijał się do setki w 6,9 s i rozpędzał do 203 km/h. Renault 5 Turbo wzbudziło na tyle duże pożądanie u klientów, że zamiast 400 egzemplarzy do 1986 roku wyprodukowano aż 4870 sztuk, z czego 1690 pierwszej serii i 3180 drugiej.

Początkowo Renault 5 Turbo oferowane było z aluminiowymi drzwiami i dachem oraz designerskim wnętrzem, a wersja Tubo 2, która trafiła na rynek w 1983 roku miała wnętrze inspirowane Renault 5 Alpine Turbo, a w celu obniżenia ceny aluminiowe elementy zostały zastąpione stalowymi.

40 lat Renault 5 Turbo – Mistrzowie kierownicy

Za kierownicą Renault 5 Turbo popisywali się tacy wirtuozi kierownicy jak m.in. Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saby, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier oraz słynny Jean Ragnotti. który odnosił sukcesy w rajdach na całym świecie. Ragnotti zwyciężył w 1981 r w Rajdzie Monte Carlo Carlo po spektakularnej walce z zespołem Audi i modelem Quattro, Porsche 911 prowadzonym przez Thériera oraz z Darnichem za kierownicą Lancii Stratos. Ragnotti znany był ze spektakularnej jazdy poślizgami. Chyba żaden innym kierowca rajdowy nie czuł się tak dobrze za kierownicą Renault 5 Turbo jak Ragnotti. Francuz jeszcze do niedawna popisywał się swoimi umiejętnościami na imprezach gromadzących fanów motorsportu.

REKLAMA

REKLAMA

40 lat Renault 5 Turbo – Ceny

Obecnie za Renault 5 Turbo w zależności od wersji, historii i stanu technicznego trzeba zapłacić od 70 do 180 tys. euro. Dla porównania 200 tys. euro kosztuje słynny Mercedes 190 Evolution II, który tego roku obchodzi 30. urodziny.   

 40 lat Renault 5 Turbo – Polski akcent

W 1981 roku Błażej Krupa startował Renault 5 Turbo w rajdowych mistrzostwach Europy.
W V rundzie wyścigowych mistrzostw Polski na torze w Miedzianej Górze pod Kielcami okazał się najszybszy w swojej klasie. Po zwycięstwie w Rajdzie Jugosławii oraz czołowych pozycjach w rajdach Skody, Halkidiki, Złotych Piasków oraz Algarve w końcowej klasyfikacji sezonu zajął 6 miejsce. W latach 1985 i 1986 jugosłowiańska załoga, Branislav Kuzmić i Rudi Sali, wygrała w Renault 5 Turbo Rajd Polski.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA