REKLAMA

Renault Megane po face liftingu – dwie twarze  

Kompaktowy model Renault znany jest od wielu lat, a z generacji na generację jest jeszcze bardziej zaawansowany technicznie. Co zmieniło się podczas ostatniej modernizacji?  

Renault Megane E-Tech R.S. Line materiały prasowe
Renault Megane E-Tech R.S. Line

Są na świecie samochody, które przez lata stały się synonimem swojej marki. Tak jest właśnie z kompaktowym Megane, bo to pierwszy  samochód jaki mamy przed oczami słysząc nazwę Renault. Po raz pierwszy model ten pojawił się na rynku w 1995 roku i od tego czasu jest jednym z najpopularniejszych samochodów tego segmentu. Chwilę temu Megane czwartej generacji zostało zmodernizowane. Co się zmieniło?  

Renault Megane – face lifting 

Samochód jest teraz bardziej nowocześnie stylizowany, zmienił się wygląd reflektorów oraz tylnych lamp, delikatny retusz otrzymały także zderzaki, a do kompletu w samochodzie można mieć nowe wzory obręczy kół. Wiele zmian pojawiło się również we wnętrzu, ponieważ Megane otrzymał bardziej rozbudowany ekran cyfrowych wskaźników (ma teraz przekątną 10,25” i pozwala na szerszy wybór wyświetlanej treści), zupełnie nowy system multimedialny Easy Link, a jego 9,3-calowy ekran jest teraz bardziej estetycznie wkomponowany w kokpit. To najważniejsze zmiany, ale umówmy się – wiele modyfikacji nie było koniecznych, bo efektowna stylizacja tego samochodu jeszcze przez lata będzie zwracała na siebie uwagę.  

Renault Megane E-Tech R.S. Linemateriały prasowe
Renault Megane E-Tech R.S. Line
 
Bardzo ciekawe zmiany pojawiły się natomiast w ofercie. Z cennika łatwo wyczytać, że dzisiaj każde Renault Megane – niezależnie od wybranej wersji wyposażenia – ma w standardzie reflektory Full LED. Dzięki nim droga jest oświetlana bardziej dokładnie, samochód zużywa mniej energii, a diodowe światła prezentują się też bardzo nowocześnie. Jeżeli już jesteśmy przy wyglądzie warto wspomnieć o nowej odmianie wyposażeniowej R.S. Line – jest ona inspirowana bardzo szybkim modelem Renault Megane R.S. Jej karoseria stylizowana jest niemal równie efektownie, auto ma dwie końcówki wydechu, duże obręcze kół, a we wnętrzu można znaleźć m.in. sportowe fotele zintegrowane z zagłówkiem. 

Jeżeli ktoś lubi wyróżniać się na drodze powinien zainteresować się tą odmianą, szczególnie, że jest ona dostępna niemal z każdym układem napędowym – Megane R.S. Line może być napędzane silnikami benzynowymi TCe 140 i TCe 160 oraz wysokoprężnym dCi 115, ale także przez kolejną nowość w Megane, czyli przez układ hybrydowy typu plug-in. Taki model nazywa się Megane E-Tech i jest mocną (160 KM) oraz niezwykle ekonomiczną odmianą tego popularnego auta kompaktowego. Na załączonym filmie wideo możecie zobaczyć dwie najciekawsze naszym zdaniem odmiany Megane – hatchbacka z silnikiem benzynowym TCe 160 oraz odmianę Grandtour z napędem E-Tech, oba auta we wspomnianej już usportowionej wersji R.S. Line.  

Renault Megane E-Tech R.S. Linemateriały prasowe
Renault Megane E-Tech R.S. Line

Renault Megane E-Tech – technika rodem z Formuły 1 

Do efektownie stylizowanej wersji R.S. Line bardzo pasuje napęd hybrydowy, choćby dlatego, że został on opracowany przy pomocy specjalistów z zespołu Renault startującego w Formule 1. W tej najbardziej naszpikowanej techniką serii wyścigowej ekipa francuskiej marki od 6 lat ściga się hybrydowym bolidem, a wiedzę zdobytą podczas wyścigów inżynierowie starają się wykorzystać przy opracowywaniu techniki samochodów drogowych. Renault podkreśla, że w ten sposób powstał m.in. moduł sterujący pracą hybrydy, odpowiedzialny za rozdzielanie zadań między silniki i optymalizację zużycia energii. 

Renault Megane E-Tech R.S. Linemateriały prasowe
Renault Megane E-Tech R.S. Line
 
Wróćmy jednak do początku, Megane z napędem E-Tech zadebiutował właśnie podczas premiery modelu po face liftingu. W tym roku oferowane jest tylko jako Grandtour, ale w pierwszej połowie 2021 roku napęd hybrydowy plug-in zawita także do nadwozia hatchback. Samochód oferowany jest już od wersji ZEN, a jego cena 131 900 zł sprawia, że jest to jeden z najlepiej wycenionych samochodów hybrydowych typu plug-in na rynku.  
 
Jak zbudowany jest napęd E-Tech? W samochodzie zastosowano trzy silniki – benzynowy 1.6 oraz dwa elektryczne  – a także wspomniany moduł sterujący oraz zestaw akumulatorów litowo-jonowych zdolny zmagazynować 9,8 kWh energii elektrycznej. To spory zestaw „baterii”, a mimo to w Megane udało się zachować praktyczne i foremne wnętrze. Pasażerowie kanapy nie odczuwają tego, że gdzieś pod nimi zamontowane są akumulatory, nie widać tego również w bagażniku, który ma sporą pojemność oraz schowek pod podłogą, idealny do przechowywania przewodów do ładowania auta. 

Renault Megane E-Tech R.S. Linemateriały prasowe
Renault Megane E-Tech R.S. Line
 
No właśnie – ładowanie. Renault Megane E-Tech ma ogromną przewagę nad tzw. klasycznymi hybrydami, ponieważ jego akumulatory można ładować z zewnętrznego źródła energii. Można do tego wykorzystać dołączony do auta kabel oraz zwykłe domowe gniazdko (wtedy ładowanie trwa 5 godzin, czyli krócej niż nocne ładowanie smartfona), ale można też skorzystać z domowego przyłącza typu wallbox – wtedy naładowanie „do pełna” zajmie jedynie 3 godziny. 

Nowoczesny napęd E-Tech czy klasyczny silnik TCe? 

Renault Megane E-Tech R.S. Linemateriały prasowe
Renault Megane E-Tech R.S. Line

Obie odmiany Megane są do siebie bardzo podobne na pierwszy rzut oka, ale kiedy wgryźć się w szczegół – różnią się od siebie jak dzień i noc, co idealnie widać na filmie. Na czym polegają te różnice? Na pewno nie na wyglądzie, bo poza dodatkową klapką skrywającą „wlew” prądu elektrycznego, drobnymi oznaczeniami E-Tech oraz innymi informacjami wyświetlanymi na ekranie cyfrowych wskaźników – oba auta wyglądają niemal identycznie. Zmian wynikających z rodzaju nadwozia wybranego do nagrania oczywiście nie trzeba przytaczać. 
 
Gdzie więc są te różnice? A jakże – pod maską. Jak wspomnieliśmy hybrydowy Megane E-Tech ma silnik benzynowy 1.6 (bez doładowania sprężarką) oraz dwa silniki elektryczne, natomiast pod maską wersji TCe 160 pracuje w pojedynkę turbodoładowany silnik 1.3. Łączna moc układu hybrydowego to 160 KM, a silnika benzynowego – 159 KM. To sprawia, że oba samochody są ponadprzeciętnie dynamiczne. Jednak subiektywne uczucie dynamiki jazdy jest lepsze po stronie hybrydy – to dlatego, że silniki elektryczne oddają do dyspozycji kierowcy pełną siłę napędową zanim silnik spalinowy w ogóle zabierze się do pracy, dzięki czemu reakcja na gaz układu hybrydowego jest rewelacyjna.  

Renault Megane E-Tech R.S. Linemateriały prasowe
Renault Megane E-Tech R.S. Line
 
Również na zakrętach oba samochody wyróżniają się na tle konkurencji. Megane z silnikiem TCe 160 KM jest nieco lżejszy od modelu hybrydowego, natomiast E-Tech ma nisko umieszczony środek ciężkości (to zasługa nisko i płasko zamontowanych akumulatorów pomiędzy osiami), więc oba w zakrętach zachowują się dość podobnie. Różnice można zauważyć w konstrukcji zawieszenia, bo lżejszy benzynowy model wykorzystuje belkę skrętną z z tyłu, natomiast nieco cięższa hybryda ma układ wielowahaczowy.  
 
Oba samochody wyposaża się w automatyczne przekładnie, jednak ich konstrukcja również jest inna, a nawet – skrajnie inna. Benzynowy Megane TCe 160 wykorzystuje 7-biegową skrzynię dwusprzęgłową EDC, natomiast Megane E-Tech ma nowatorską skrzynię tzw. kłową – to rodzaj przekładni stosowanej w motosporcie, w której nie ma klasycznego sprzęgła. Dzięki temu podczas zmiany przełożeń nie jest tracona energia, tak ważna w aucie hybrydowym. Ciekawostka – ta skrzynia kłowa ma łącznie 15 kombinacji biegów! 

Renault Megane E-Tech R.S. Linemateriały prasowe
Renault Megane E-Tech R.S. Line
 
Podczas jazdy nie czuć zmiany przełożeń, co przekłada się na płynne przyspieszanie. To również odróżnia Megane E-Tech od benzynowego TCe, ponieważ tam przekładnia bez przerwy żongluje biegami dopasowując je idealnie do sytuacji. Chociaż robi to „inteligentnie” i szybko, to jednak kierowca odczuwa zauważalnie wyższy komfort jazdy w Megane E-Tech. Jest tak również dlatego, że samochód przez większość czasu w mieście porusza się korzystając jedynie z silników elektrycznych, a więc jazda jest płynna i bezszelestna, a do tego samochód nie generuje nawet najmniejszych wibracji. To jedna z największych zalet hybryd typu plug-in. 
 
W przypadku takiego rodzaju samochodu najważniejsze jest niskie zużycie paliwa. Nawet porównując ten model do bardzo oszczędnego Megane z nowoczesnym silnikiem benzynowym TCe 160 – może zużywać on jedynie 6,1 l/100 km – hybryda okazuje się wielokrotnie bardziej oszczędna. Kiedy ruszymy z domu z naładowanymi do pełna akumulatorami, Megane E-Tech pokona nawet 65 km bez włączania silnika spalinowego, a gdy energia się wyczerpie – przejdzie w tryb klasycznej hybrydy i dzięki odzyskiwaniu energii z hamowania (tzw. rekuperacji, którą można wzmocnić w trybie B) będzie bardzo często do napędu wykorzystywał silniki elektryczne. W rezultacie spalanie wynosi 1,3 l/100 km (wg normy WLTP)! To oczywiście spalanie w sytuacji, kiedy ruszamy z energią elektryczną „zatankowaną pod korek”, ale nawet gdy się ona wyczerpie, Megane E-Tech pozostaje autem oszczędniejszym niż jego benzynowy odpowiednik. 

Renault Megane E-Tech R.S. Linemateriały prasowe
Renault Megane E-Tech R.S. Line
 
Którą wersję Renault Megane wybrać? Jeżeli szukasz efektownie stylizowanego samochodu – na pewno zainteresuje Cię odmiana R.S. Line. A co z napędem? Odpowiedź jest prosta – jeżeli możesz ładować samochód w garażu lub parkingu podziemnym, a do tego poruszasz się głównie w mieście, najlepszym wyborem będzie Megane E-Tech z napędem hybrydowym plug-in. A co w innych sytuacjach? W ofercie Renault Megane po face liftingu jest szeroki wybór silników benzynowych TCe i wysokoprężnych dCi – każdy znajdzie coś dla siebie.  

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA