Renault R5 Turbo 3E – 375 KM, silnik z tyłu. Maszyna do driftu

Renault R5 Turbo 3E to nawiązujący do przeszłości koncept, który zostanie pokazany na salonie samochodowym w Paryżu. Ma napęd elektryczny o dużej mocy i pozwala na efektowne driftowanie.

Renault R5 Turbo 3E fot. materiały prasowe
Renault R5 Turbo 3E

Renault obchodzi 50-lecie modelu Renault 5, jednego ze swoich najbardziej kultowych samochodów. Teraz, po wielu imprezach, jak rajd samochodów zabytkowych Monte-Carlo czy wyścig Le Mans Classic oraz prezentacji elektrycznego showcaru Renault 5 Diamant, marka prezentuje światową premierę R5 Turbo 3E. Auto będzie wystawione w ramach konkursu elegancji na salonie Chantilly Arts et Élégance 2022, który odbędzie się 25 września w departamencie Oise, we Francji, a później zobaczymy go w październiku podczas Paris Motor Show 2022.

Renault R5 Turbo 3Efot. materiały prasowe
Renault R5 Turbo 3E

Renault R5 Turbo 3E – super drifter

Współczesna, dość futurystyczna wersja Renault 5 to w pełni elektryczny showcar, składający hołd sportowym wersjom tego modelu, Renault 5 Turbo oraz Turbo 2. Nazwa modelu R5 Turbo 3E zawiera cyfrę „3”, która ma podkreślić ciągłość z Renault 5 Turbo 2 oraz literę „E” jako symbol napędu elektrycznego. A skoro przy napędzie jesteśmy, warto przyjrzeć się z bliska temu, co wsadzono pod efektowną skorupę obudowaną spoilerami i szerokimi nadkolami.

R5 Turbo 3E przeznaczone jest do jazdy wyczynowej na torze, a producent określa go mianem super driftera. Tak jak kultowy przodek, nowe R5 jest napędzanym na tył samochodem dwumiejscowym, z jednostką napędową umieszczoną z tyłu. Tyle że tutaj są to dwa silniki elektryczne, z których każdy napędza jedno koło. Akumulatory umieszczono z kolei w centralnej części pojazdu pod podłogą.

Renault R5 Turbo 3Efot. materiały prasowe
Renault R5 Turbo 3E

Renault R5 Turbo 3E – napęd godny rajdówki

Układ napędowy R5 Turbo 3E, zamontowany na podwoziu o konstrukcji rurowej, obudowany płaską podłogą i chroniony klatką bezpieczeństwa homologowaną przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), osiąga łączną moc 280 kW (380 KM) i natychmiast dostępny moment obrotowy 700 Nm. Tak przygotowany pojazd jest w stanie pokonać 100 metrów ze startu zatrzymanego w zaledwie 3,5 sekundy (3,9 sekundy w trybie Drift), osiągając prędkość maksymalną 200 km/h. Akumulator o pojemności 42 kWh ma pozwolić na pokonanie kilku okrążeń w efektownym driftingu lub na udział w wymagającej gymkhanie. Omijanie przeszkód na torze ułatwić ma przy tym kąt skrętu kół przekraczający 50 stopni.

Do łatwiejszego rejestrowania osiągów uzyskanych w czasie jazdy, R5 Turbo 3E ma około dziesięciu uchwytów do mocowania kamer wewnątrz pojazdu i na zewnątrz. Można przykładowo obserwować jazdę z poziomu przednich reflektorów lub lusterek bocznych. Są to doskonałe miejsca do zamocowania kamer, dla uzyskania imponujących obrazów z sesji driftingu.

Renault R5 Turbo 3Efot. materiały prasowe
Renault R5 Turbo 3E

Na koniec dodajmy, że nadwozie, nawiązujące stylistyką do rasowych, sportowych przodków i wykonane z włókna węglowego, ma 4006 mm długości, 2020 mm szerokości i 1320 mm wysokości, zaś rozstaw osi, dzięki zastosowaniu elektrycznego napędu, to aż 2540 mm. Z zewnątrz uwagę zwracają aerodynamiczne obręcze kół o średnicy 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu oraz rozbudowany pakiet aero, z wyrazistym przednim splitterem czy masywnym skrzydłem z tyłu.

Więcej na temat tego ciekawego egzemplarza dowiemy się podczas salonu samochodowego w Paryżu. Relację z tego wydarzenia przeprowadzimy w naszym serwisie specjalnym, poświęconym Paris Motor Show 2022.

Zobacz również:
REKLAMA