Renault Scenic Vision, czyli Scenic na miarę nowych czasów

Renault prezentuje koncepcyjny model Scenic Vision, który zapowiada nowe Renault Scenic, mające nadejść w 2024 roku, ale który pokazuje też, jak wyglądać będzie przyszłość marki.

Renault Scenic Vision fot. materiały prasowe
Renault Scenic Vision

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej szefostwo Renault zaprezentowało nowy model, którym jest koncepcyjny Renault Scenic Vision, ale to nie tylko to. Bo o ile pokazana dziś wizja całkowicie nowej odsłony popularnego modelu Scenic zapowiada całą gamę nowych aut marki, w tym mającą zadebiutować w 2024 roku wersję produkcyjną elektrycznego Scenica, tak Renault przedstawia też plany transformacji, którą nazywa wręcz „totalną zmianą”.

Chodzi w niej między innymi o osiągnięcie neutralności węglowej (do 2040 r. w Europie i do 2050 r. na świecie) i wysoki poziom recyklingu – tak w kontekście wykorzystania przetworzonych odpadów do produkcji nowych aut, jak i utylizację w przyszłości samochodów produkowanych dziś. Szczególnie że od 2030 roku Renault chce oferować wyłącznie pojazdy elektryczne, a w ich przypadku recykling nabiera szczególnego znaczenia. Dodajmy, że 70 proc. materiałów użytych do budowy tego koncepcyjnego samochodu pochodzi z recyklingu (w tym miedź, platyna, aluminium, stal, włókna węglowe i inne), a do ponownego przetworzenia nadaje się aż 95 proc. elementów samochodu, wraz z akumulatorem.

Renault Scenic Visionfot. materiały prasowe
Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision – zapowiedź modelu na 2024 rok

Przejdźmy do koncepcyjnego Scenica, którego nadwozie jest zapowiedzią przyszłego, w pełni elektrycznego samochodu rodzinnego Renault. Tego możemy spodziewać się w 2024 roku, kiedy zadebiutuje Scenic, rodzinny samochód segmentu C, zbudowany na platformie CMF-EV. Tłumacząc w prostych słowach, nowy elektryczny Scenic ma być dla nowego elektrycznego Megane tym, czym w Volkswagenie model ID.4 jest dla mniejszego ID.3.

Renault Scenic Visionfot. materiały prasowe
Renault Scenic Vision

Z kolei wnętrze i zastosowane technologie „zapraszają do podróży w nowe czasy”, bo rzeczywiście w środku panuje klimat rodem z filmów science-fiction. Wrażenie robi rozciągnięty na całą szerokość deski rozdzielczej ekran, ale też, jak nazywa je producent, widżety, czyli niewielkie kwadratowe wyświetlacze zgromadzone po obu stronach kierownicy, służące do obsługi wszystkich funkcji samochodu. To pieśń przyszłości i na pewno w modelu produkcyjnym wnętrze będzie bardziej współczesne, choć spodziewamy się co najmniej nutki tego futurystycznego klimatu z Scenica Vision.

Renault Scenic Visionfot. materiały prasowe
Renault Scenic Vision

REKLAMA

Renault Scenic Vision – auto elektryczne, ale też na wodór

W intrygujący sposób rozwiązano napęd koncepcyjnego Scenica, bo wykorzystuje on zarówno akumulatorowy napęd elektryczny, jak i ogniwa wodorowe. Do poruszania samochodu służy elektryczny silnik o mocy 160 kW, pochodzący z elektrycznego Megane E-Tech. Ten zasilany jest przez stosunkowo niewielki akumulator, gromadzący 40 kWh energii, który będzie produkowany od 2024 r. we Francji w zakładzie Gigafactory w kompleksie ElectriCity. Taki akumulator jest dwukrotnie lżejszy i mniejszy, a w związku z tym także tańszy od akumulatorów trakcyjnych w porównywalnych samochodach elektrycznych.

Druga strona napędu Scenica Vision to technologia ogniw wodorowych. Ogniwo paliwowe o mocy 16 kW ma ułatwić podróżowanie na dalekich dystansach. Jak mówi producent, możliwe będą nawet 800-kilometrowe podróże bez konieczności doładowywania akumulatora trakcyjnego, a jedynie z krótkim 5-minutowym postojem na dotankowanie wodoru, mniej więcej co trzy godziny jazdy (zbiornik zmieści 2,5 kg wodoru).

Renault Scenic Visionfot. materiały prasowe
Renault Scenic Vision

Jak działa taki elektryczno-wodorowy napęd? W przypadku codziennych przejazdów nie różni się on niczym od standardowego napędu elektrycznego i nie wymaga korzystania z ogniwa paliwowego. Ładujemy go z zewnętrznego źródła. Natomiast na długich trasach ogniwo paliwowe ma pierwszeństwo, co pozwala skrócić czasy postojów potrzebne na uzupełnianie zapasu energii (tankowanie wodoru). Dzięki funkcji planowania trasy można przy tym obliczyć procent mocy, jaki powinno zapewnić ogniwo paliwowe, aby ograniczyć rozładowywanie akumulatora trakcyjnego. Dzięki temu akumulator trakcyjny będzie można doładować dopiero po dotarciu do celu. Przy niskich temperaturach otoczenia specjalny układ, zasilany wodorem, umożliwia podgrzanie akumulatora trakcyjnego do optymalnej temperatury pracy, powalającej zwiększyć zasięg samochodu.

Czy takie elektryczno-wodorowe rozwiązanie trafi do samochodu produkcyjnego? Na razie nie, ale Renault zdaje się pokładać w nim spore nadzieje na przyszłość i prowadzi zaawansowane testy. Do tego jednak potrzebna jest między innymi rozwinięta infrastruktura stacji tankowania wodoru.

Renault Scenic Visionfot. materiały prasowe
Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision – wymiary i dane techniczne

Renault Scenic Vision ma 4,49 metrów długości, 1,9 metra szerokości i 1,59 metra wysokości. To samochód rodzinny, zatem jego wymiary są typowe dla modeli z segmentu C. Rozstaw osi sięga 2 835 mm, zapewniając sporo miejsca w kabinie. Samochód waży 1,7 tony, zatem jak na samochód elektryczny wcale nie tak dużo. To w dużej mierze zasługa wykorzystania mniejszego akumulatora gromadzącego 40 kWh energii i możliwości zasilania go ogniwami paliwowymi, dostarczającymi moc 16 kW. Napęd zrealizowany jest za pomocą silnika elektrycznego o mocy 160 kW.

Samochód elektryczny na bazie Renault Scenic Vision pojawi się na rynku w roku 2024. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć. Dajcie znać w komentarzach, jak podoba się wam nowy Scenic.

REKLAMA