REKLAMA

Renault Spider – francuski samochód marzeń

Renault zaprezentowało model Spider w 1995 roku. Koncept spotkał się z dużym zainteresowaniem i wszedł do produkcji jako spartańskie, superlekkie auto sportowe.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Renault Spider z założenia miał być samochodem sportowym o możliwie niskiej masie własnej i ponadprzeciętnej sztywności konstrukcji nadwozia. Dość powiedzieć, że w wersji Trophy Renault Spider ważyło zaledwie 850 kg.

Spider powstał jako samochód, który miał wypromować Renault jako markę sportową i odnieść sukces na miarę kultowego Renault 5 Turbo sprzed dekady. Patrząc na obecny status roadstera, produkowanego w latach 1995-1999, i wysokie ceny, jakie uzyskują te rzadko spotykane auta, udało się to w całkiem dużym stopniu osiągnąć.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Samochód pozbawiony był zbędnej tapicerki, wygłuszeń, obić czy nawet nagrzewnicy, zawieszenie było możliwie proste i skuteczne, jak na spartański samochód sportowy przystało, a nadwozie wykonano z aluminium.

Renault Spider

Przy niskiej masie własnej moc 150 KM generowana przez silnik z Renault Clio Williamsa była w zupełności wystarczająca. Później stworzono jeszcze, wspomniane wcześniej, Renault Spider Trophy – z niższa masą i mocą sięgającą 180 KM.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Wrażenia z jazdy tym długim na zaledwie 3,8 metra i szerokim na 1,83 metra, sztywnym gokartem były niezapomniane. 2-litrowa jednostka oferowała 150 KM przy 6000 obr./min i 195 Nm przy 4500 obr./min. W najcięższej wersji, z pełną przednią szybą, silnik rozpędzał ważące 965 kilogramów auto od 0 do 100 km/h w ciągu 7,3 sekundy.

REKLAMA

REKLAMA

Renault Spider z szybą, ale bez ABS-u i ogrzewania

Rok po prezentacji na genewskim Salonie Samochodowym wersji bez szyby Renault zaproponowało równie sportową odmianę Spidera z klasyczną przednią szybą. Spider zaprezentowany w 1995 roku był bezkompromisowym samochodem sportowym.

Zamiast przedniej szyby miał niewielki spojler-owiewkę podkreślający płynną i nisko biegnącą linię nadwozia. To aerodynamiczne rozwiązanie chroniło przed strumieniem powietrza lub drobnego deszczu, było jednak dość skromnym środkiem jak na typowe warunki eksploatacji: przy dużej prędkości konieczna była jazda w kasku.

Aby trochę „ucywilizować” ten mocno odchudzony samochód (bez ogrzewania, ABS-u czy wspomagania kierownicy), w kolejnym roku Renault zaproponowało wersję wyposażoną w przednią szybę. Oprócz lepszego zabezpieczenia pozwalała ona na założenie miękkiego dachu chroniącego przed deszczem.

Renault Spider

Poza tym oba samochody były identyczne: jedna wersja wyposażenia, aluminiowy szkielet podwozia, drzwi otwierane do góry, klatka bezpieczeństwa. Centralnie umieszczony z tyłu silnik nadal pochodził z Clio Williams. Zapewniał niezwykle korzystny dla Spidera stosunek masy do mocy.

Ekstremalny samochód dostarczał surowej przyjemności sportowej jazdy, którą wysoko cenili jego amatorzy. Wprowadzenie przedniej szyby nie spowodowało, że stracił na charakterze.

Renault Spider z przednią szybą – dane techniczne

Silnik: 4-cylindrowy, rzędowy, 1 998 cm3, 150 KM przy 6 000 obr./min
Przeniesienie napędu: na tylne koła – skrzynia 5-biegowa + bieg wsteczny
Hamulce: tarczowe na czterech kołach
Wymiary: długość 3,81 m - szerokość 1,83 m - masa 965 kg
Prędkość maksymalna: 210 km/h

REKLAMA

Renault Spider Trophy

Od czasów Pucharu Renault 8 Gordini, zapoczątkowanego w 1966 roku, Renault zawsze było inicjatorem wyścigów tego samego modelu. Spider Trophy jest doskonałym świadectwem tej historii.

Spider, wyposażony w 2-litrowy silnik z Clio Williams umieszczony poprzecznie przed tylną osią, reagował natychmiast na polecenia kierowcy dzięki mocy 150 KM i masie nieprzekraczającej 900 kg. Christian Contzen, dyrektor Renault Sport, zdecydował o wdrożeniu projektu Spidera Trophy w sezonie 1995 na bazie modelu, który nie miał jeszcze wówczas homologacji do jazdy po drogach publicznych.

Renault Spider

W wersji Trophy, bliskiej seryjnemu modelowi, wprowadzono kolejne, istotne modyfikacje silnika. Jego moc wzrosła do 180 KM dzięki zastosowaniu specjalnie opracowanego układu wtrysku oraz układu przeniesienia napędu z 6-biegową skrzynią kłową. Hamulce z dwiema niezależnymi pompami regulowanymi z kabiny pozwalały kierowcy na zmianę ustawień Spidera Trophy i pełne wykorzystanie sztywnego szkieletu podwozia.

Model, wyprodukowany w limitowanej serii 90 egzemplarzy, uświetnił otwarcie europejskich wyścigów cyklu Mistrzostw Świata Formuły 1.

Renault Spider Trophy – dane techniczne

Silnik: 4-cylindrowy 1998 cm3 - 180 KM
Przeniesienie napędu: skrzynia 6-biegowa kłowa
Przeniesienie napędu: na tylne koła
Wymiary: dł.: 3,79 m, szer.: 1,83 m, masa: 850 kg

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA