Renault sprzeda udziały w AvtoVAZ za 1 rubla

Koncern Renault ma sprzedać udziały w spółce AvtoVAZ, produkującej m.in. samochody Łada. Wycena sięga 1 rubla za niemal 68 proc. udziałów. To równowartość 7 groszy.

Łada 4x4 Niva Materiały prasowe
Łada 4x4 face lifting 2019
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Renault nie ma już większościowych udziałów w rosyjskiej firmie Avtovaz produkującej Łady – tak w każdym razie doniosła pod koniec kwietnia rosyjska agencja informacyjna Interfax.

REKLAMA

Z informacji rosyjskiego ministra przemysłu i handlu Denisa Manturow wynika, że 68-procentowe udziały Renault zostały przekazane rosyjskiemu instytutowi naukowemu za jednego rubla. Z kolei udziały w moskiewskiej fabryce Łady przekazano zarządowi miasta; zakład przerwał produkcję pod koniec marca b.r.

W ciągu pięciu-sześciu lat Renault mogłoby odkupić te udziały, twierdzi rosyjski minister, ale musiałoby zwrócić nakłady jakie strona rosyjska poniesie w tym czasie na inwestycje w Avtovaz. „Prezentów nie będzie”, zaznacza Manturow. Rzecznik koncernu Renault pytany o tę kwestię przez agencję Reutera odmówił komentarza. Sprawy nie komentuje też rząd francuski; państwo ma 15 procent udziałów w Renault.

Renault Group objęło większościowe udziały w Avtovaz zaledwie w 2016 roku, udziałowcem mniejszościowym jest rosyjski koncern państwowy Rostec, na którego czele stoi Sergiej Teszmesow, zaufany rosyjskiego prezydenta.

Rosyjski rynek jest ważny dla Renault

Rosja ma dla francuskiej firmy ogromne znaczenie. To dla Renault Group drugi pod względem wielkości rynek - nic dziwnego, w 2021 roku sprzedano na nim 350.000 samochodów marki Łada, która jest tamtejszym liderem. Łącznie w zeszłym roku Rosjanie kupili ponad 1,6 miliona aut. Alians tworzony przez Avtovaz z markami Łada i Niva oraz przez Renault, Nissana, Mitsubishi, Infiniti i Datsuna ma łącznie 33,8 procent udziałów w rynku i sprzedaż wynoszącą 563 000 samochodów.

Dla porównania, drugie miejsce zajmuje Kia dzierżąca 12,3 procent rynku, za nią zaś plasuje się Volkswagen z udziałami wynoszącymi 11,9 procent. Na czele statystyk znajduje się Łada Vesta (113 000 sprzedanych egzemplarzy), na drugim miejscu natomiast Łada Granta (111 000 sztuk). Łada Niva sprzedana w liczbie prawie 40 000 egzemplarzy zajmuje 10. miejsce na liście rosyjskich bestsellerów. Renault, Nissan i Łada wśród 25 najpopularniejszych modeli w Rosji mają aż 12 reprezentantów.

Zaledwie na początku 2021 roku Renault ogłosiło realizację strategii Renaulution, która przewiduje wprowadzenie do 2024 roku czterech nowych modeli. Zgodnie z nią Łada miałaby się mocno związać z Dacią, np. Niva korzystałaby z płyty podłogowej Dustera, miałby też powstać model Łady większy niż Dacia Bigster.

Nie wiadomo czy przekazanie przez Renault udziałów w Avtovaz nastąpiło z inicjatywy francuskiej firmy, wydaje się to mało prawdopodobne – na to rosyjski rynek jest dla niej zbyt ważny.

 

REKLAMA