Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Replika legendarnej rajdowej Toyoty 222D

Po trzydziestu latach od niedoszłego debiutu Toyoty 222D w rajdowej Grupie S powstała właśnie replika tego niezwykłego samochodu.

Toyota 222D - oryginał Toyota 222D - oryginał

W latach 80. rajdowy supersamochód Toyota 222D miał napisać nowy rozdział w historii sukcesów tej marki w WRC. Nagła zmiana decyzji FIA spowodowała jednak, że zapowiadana na 1987 rok Grupa S nigdy nie wystartowała. Po trzydziestu latach powstało nadwozie repliki tego samochodu, wykonane ręcznie przez zapalonego mechanika i fana samochodów Toyoty – Wima Hapersa.

Ta historia ma swój początek w latach 80. ubiegłego wieku. FIA zapowiedziała na 1987 rok inaugurację nowej, bardzo mocnej Grupy S. Toyota zachęcona sukcesami fabrycznego zespołu w kilku ostatnich sezonach WRC, postanowiła ogromnym nakładem sił i środków przygotować supermaszynę do wygrywania rajdów z napędem 4x4. Tak powstał oparty na Toyocie MR2 prototyp 222D.

Toyota 222D - oryginał Toyota 222D - oryginał

We wrześniu 1995 roku – na 2 lata przed startem Grupy S – samochód był już prawie gotowy. Prace miały zostać zakończone w grudniu. Wtedy nadeszła sensacyjna wiadomość – FIA podjęła decyzję o rezygnacji z Grupy S dla supersamochodów z powodu serii groźnych wypadków w kilku rundach WRC. Zamiast tego federacja wprowadzała Grupę A o restrykcyjnych regulacjach, które ograniczały osiągi i wymagały większego podobieństwa do aut produkcyjnych.

W konsekwencji Toyota 222D nie wzięła udziału w żadnych zawodach. Przez dwie dekady nie było o niej słychać – aż do 2006 roku, kiedy została wystawiona na Goodwood Festival of Speed. Przez lata fani zadawali sobie pytanie, jak rajdowa wersja MR2 poradziłaby sobie w WRC i czy jej drogowe warianty wzbogaciłyby gamę modelową MR2. Skoro fani modelu nie mieli szans na komercyjny odpowiednik 222D Toyoty, niektórzy postanowili wziąć sprawy w swoje ręce.

Toyota 222D - replika Toyota 222D - replika

Belgijski mechanik-entuzjasta, Wim Hapers, miał już w dorobku zbudowaną we własnym garażu replikę Toyoty TRD2000GT z poszerzonym nadwoziem. Dzięki wielu różnym projektom Hapers zdobył duże doświadczenie w poszerzaniu nadwozi przez dodawanie paneli do fabrycznych karoserii, jednak nigdy dotąd nie zbudował samodzielnie takiej konstrukcji. Postanowił skonstruować nowy samochód na bazie MR2 pierwszej generacji, modelu AW11.

Wim Hapers rozpoczął pracę od nauki obróbki metali, aby móc samodzielnie wykonywać panele z żelaza. Informacje o oryginalnym 222D są trudno dostępne, a mechanik nie dysponował żadną szczegółową specyfikacją, dlatego przy budowie nadwozia opierał się wyłącznie na zdjęciach z internetu. Oszacował szczegółowe wymiary na podstawie proporcji i znanych podstawowych wymiarów – tak powstały takie detale jak klamki czy tylne światła.

Toyota 222D - replika Toyota 222D - replika

W kolejnym kroku belgijski mechanik chce opracować podwozie i napęd. Na początek samochód będzie miał napęd na tylną oś – AWD pozostaje w dalszych planach. Hapers chce zamontować silnik 3S-GTE trzeciej generacji. Jeszcze nie zdecydował, jakiej turbosprężarki użyje, jednak planuje osiągnąć moc około 500 KM. Samochód powstanie z myślą o wyścigach, gdyż belgijskie prawo dotyczące używania na drogach publicznych aut zbudowanych przez amatorów jest bardzo restrykcyjne.

Oryginalny prototyp 222D został zbudowany na niewielkim coupe MR2 pierwszej generacji. Fabryczny zespół Toyota Team Europe umieścił w przerobionym aucie turbodoładowany 2-litrowy silnik, manualną skrzynię biegów i napęd na 4 koła zaadaptowany z Celiki GT-Four ST165. 222D został wyposażony w zawieszenie dwuwahaczowe z przodu i niezależne wielowahaczowe z tyłu.

Toyota 222D - replika Toyota 222D - replika

Do dziś przetrwały jedynie dwa oryginalne prototypy (widoczne na dwóch pierwszych zdjęciach). Jeden z nich (czarny, na pierwszym zdjęciu) znajduje się w siedzibie Toyota Motorsport w Kolonii, a drugi (biały, na drugim zdjęciu) w muzeum Toyoty w Tokio.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 35 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij