REKLAMA

Rewolucja w przepisach: piesi z pierwszeństwem, zakaz jazdy na zderzaku

Piesi otrzymają pierwszeństwo przy wejściu na pasy, zaś kierowcy zdejmą nocą nogę z gazu w mieście, a w trasie zachowają bezpieczną odległość od poprzedzającego auta. Takie zmiany przyjął we wtorek rząd.

Piesi z telefonami na przejściu fot. Shutterstock
Piesi z telefonami na przejściu

Jak pisaliśmy wczoraj, wraca temat zmian w przepisach dotyczących pierwszeństwa pieszych i kilku innych zasad ruchu drogowego. Już przecież od 1 lipca 2020 roku obowiązywać miały nowe przepisy, ale tamten projekt został zamrożony i odesłany do dalszych prac. Teraz sprawa powróciła i jak się okazuje, nowelizacja znów zmieniła swój kształt.

REKLAMA

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

W dużym skrócie mówiąc, zmiany zapowiadane wcześniej na 1 lipca 2020 roku, wprowadzić miały m.in. pierwszeństwo dla pieszych przed ich wejściem na pasy, ale także obniżyć dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h także w godzinach nocnych, czy też wprowadzić karę utraty uprawnień za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza obszarem zabudowanym.

O ile dwa pierwsze zostały utrzymane, tak póki co porzucono pomysł o odbieraniu uprawnień za rażące przekroczenie prędkości poza terenem zabudowanym. Pojawiły się za to inne zapisy, w tym zakazujące pieszym korzystania z telefonów komórkowych podczas przechodzenia przez pasy oraz nakazujące kierowcom zachowanie bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu na trasach szybkiego ruchu.

Zmiany w przepisach - 2020/2021fot. materiały prasowe/Ministerstwo Infrastruktury
Zmiany w przepisach - 2020/2021

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Pierwszeństwo pieszych na przejściu

Jak przepisy wyglądają obecnie, każdy kierowca wie. Zbliżając się do przejścia dla pieszych, należy zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu.

Zmiany zakładają, że kierowca, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek nie tylko zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu na przejściu, ale również zredukować prędkość tak, by nie narazić bezpieczeństwa pieszego i – co istotne – ustąpić pierwszeństwa osobie wchodzącej na przejście. Z tego przepisu wyłączeni są motorniczy tramwajów, bowiem ten ciężki pojazd nie jest w stanie zatrzymać się nagle na krótkim odcinku.

Zmiany w przepisach - 2020/2021fot. materiały prasowe/Ministerstwo Infrastruktury
Zmiany w przepisach - 2020/2021

Piesi z zakazem korzystania z telefonów na przejściu

Ale nowe prawa pieszych to nie wszystko, bowiem ustawodawca przewiduje także pewien istotny zakaz. Dotyczy on korzystania z telefonów komórkowych oraz „innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska”.

Krótko mówiąc, podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu i podobnych urządzeń, a zamiast tego skupić się na bezpiecznym przejściu.

 

REKLAMA

REKLAMA

Obniżenie prędkości w godzinach nocnych

Projekt nowelizacji, przyjęty przez rząd, zakłada – zapowiadane wcześniej – obniżenie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h także w godzinach nocnych. Obecnie na obszarze zabudowanym w godzinach 23.00-5.00 można jechać do 60 km/h, o ile znaki nie pokazują inaczej.

Zmiany w przepisach - 2020/2021fot. materiały prasowe/Ministerstwo Infrastruktury
Zmiany w przepisach - 2020/2021

Zakaz jazdy na zderzaku

Rewolucyjna zmiana zachodzi w kwestii bezpieczeństwa na trasie. W Polsce nagminne jest „siedzenie na zderzaku”, czyli zbyt bliskie podjeżdżanie do poprzedzającego samochodu, co przy prędkościach autostradowych zbyt często kończy się kolizjami i wypadkami. Teraz ma się to zmienić.

W komunikacie resortu infrastruktury czytamy, że „niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

Po zmianach, na autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość między pojazdami wynosić będzie połowę wartości aktualnej prędkości. To znaczy, że jadąc 140 km/h, kierowca musi utrzymać minimum 70 metrów odstępu od poprzedzającego pojazdu. Jadąc 100 km/h – 50 metrów.

Co jednak zrobić w czasie wyprzedzania? Tutaj ustawodawca przewiduje odstępstwo od obowiązku zachowania bezpiecznej odległości na drogach ekspresowych i autostradach – dotyczyć ma ono właśnie przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Zmiany w przepisach - 2020/2021fot. materiały prasowe/Ministerstwo Infrastruktury
Zmiany w przepisach - 2020/2021

Wszystkie omówione wyżej zmiany są elementem projektu nowelizacji ustawy, jaki został opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wcześniej jednak czeka nas pełen proces legislacyjny, na etapie którego spodziewać się można zmian.

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA