[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Rośnie liczba wypadków z udziałem jednośladów

Według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, liczba szkód spowodowanych przez kierowców jednośladów wzrosła.

Wypadek z udziałem motocykla Wypadek z udziałem motocykla, fot. shutterstock

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny opublikował raport, z którego wynika, że w ciągu ostatniego roku o osiem procent wzrosła liczba szkód spowodowanych przez kierujących jednośladami.

W tym samym czasie policja odnotowała w swoich raportach ponad 4 tysiące wypadków z udziałem motocykli i motorowerów. Z tej liczby ponad 46 procent wypadków spowodowanych zostało przez kierujących jednośladami.

Efektem tego, do ubezpieczycieli w kraju zgłoszono ponad 8,1 tysiąca szkód w ramach polis OC tych pojazdów. To o około 600 szkód więcej niż miało to miejsce rok wcześniej.

Jak podaje w swoim komunikacie UFG, choć równocześnie motocykle, motorowery i skutery stają się coraz popularniejsze w Polsce, to dynamika liczby powodowanych przez ich kierowców szkód i wypadków jest większa, niż wzrost liczby tych pojazdów.

Mierząc zatem popularność jednośladów liczbą polis OC na koniec 2018 roku, można zauważyć, że ich liczba przekroczyła 1,8 miliona. Oznacza to tym samym wzrost o blisko 3 procent w ciągu roku, jak wynika z analizy przeprowadzonej przez UFG.

Największy udział w tym wzroście mieli zwolennicy motocykli, motorowerów i skuterów z województw:

  • mazowieckiego (blisko 20 procent),
  • wielkopolskiego (12 procent),
  • małopolskiego (10 procent).

Zobacz także: zaostrzenie kar za kradzież tablic rejestracyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Kary za brak OC nieuniknione

Jednocześnie UFG zaznacza, że coraz skuteczniej wykrywa przypadki braku obowiązkowej polisy OC w tej grupie pojazdów.

- Przyczyną braku ubezpieczenia OC jest najczęściej błędne przekonanie, że dla nieużywanego motocykla nie trzeba go kupować – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

- Tymczasem prawo zobowiązuje właścicieli również jednośladów do posiadania aktualnego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej tak długo jak pojazd jest zarejestrowany i to bez względu na jego stan techniczny oraz częstość i zakres użytkowania – wyjaśnia.

W 2018 roku UFG wystawił łącznie ponad 94 tysiące wezwań (o 16 procent więcej niż rok wcześniej) do właścicieli wszystkich pojazdów o okazanie tego ubezpieczenia lub zapłacenie kary za jego brak. Wezwania skierowane do właścicieli motocykli, motorowerów i skuterów stanowiły 17 procent.

Coraz częściej Fundusz identyfikuje brak OC bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem pojazdu, a na podstawie analizy danych z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych. Specjalne programy przeszukują bazę i ujawniają przypadki nieubezpieczenia również motocykli, motorowerów czy skuterów.

Aktualnie kara dla właściciela jednośladu za brak obowiązkowego ubezpieczenia przez okres powyżej 14 dni wynosi 750 złotych. Jednak konsekwencje finansowe mogą być znacznie większe, gdy kierujący spowoduje kolizję lub wypadek takim nieubezpieczonym motocyklem, motorowerem czy skuterem.

Zobacz także: wzrosły kary za brak OC

REKLAMA

Regres - kwoty przekraczają 1 mln złotych

Wówczas UFG wypłaca odszkodowanie osobom poszkodowanym, a następnie obligatoryjnie występuje – do kierującego i właściciela – o zwrot wypłaconej sumy, tzw. regres.

- Połowa wszystkich spraw w których dochodzimy zwrotu powyżej miliona złotych, wynika ze zdarzeń spowodowanych ruchem motocykli – mówi Michał Sierant, dyrektor Biura Windykacji Regresów UFG. – Dlatego warto zadbać o ochronę ubezpieczeniową OC, żeby z własnej kieszeni nie zwracać Funduszowi tak ogromnych kwot – dodaje.

Jedne z najwyższych regresów w historii Funduszu, dotyczą właśnie wypadków w których sprawcy kierowali jednośladami. Jak podaje UFG, przykładowo są to kwoty:

  • 1 400 000 złotych – motocyklista (nietrzeźwy i bez uprawnień), podczas manewru wyprzedzania potrącił rowerzystkę. W wyniku odniesionych obrażeń kobieta zmarła;
  • 1 350 000 złotych – motocyklista (bez uprawnień) stracił panowanie nad pojazdem na łuku drogi. Poszkodowany pasażer odniósł liczne obrażenia m.in. porażenie kończyn dolnych, stłuczenie mózgu;
  • 1 000 050 złotych – czołowe zderzenie dwóch motocykli. Poszkodowany odniósł liczne trwałe obrażenia (m.in. zmiażdżona stopa, całkowite porażenie lewej kończyny). Nietrzeźwy sprawca w wyniku tego wypadku stracił nogę;
  • 1 000 000 złotych – nadmierna prędkość, utrata panowania i uderzenie w drzewo. Poszkodowany pasażer doznał złamania trzonu kręgosłupa, ma porażenie czterech kończyn.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij