Rusza budowa nowej obwodnicy Trójmiasta

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej powstanie do 2025 r. Umożliwi sprawny przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego.

Droga S6 - obwodnica Trójmiasta fot. materiały prasowe/GDDKiA
Droga S6 - obwodnica Trójmiasta

Rozpoczęła się budowa drogi ekspresowej S6 między Chwaszczynem a Żukowem, czyli fragmentu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT). Nowa trasa, omijająca aglomerację trójmiejską od południa i zachodu, połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska, autostradę A1 i S6 Trasę Kaszubską. Inwestycja umożliwi sprawny przejazd od A1 oraz S7 na zachód i północ województwa pomorskiego. OMT przywróci przy tym możliwość prowadzenia dalekobieżnego tranzytu trasą S6 wzdłuż wybrzeża Bałtyku, w kierunku Lęborka, Słupska, Koszalina i Szczecina. Zapewni ponadto dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, przy tym odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz odciąży istniejącą obwodnicę Trójmiasta, na której natężenie ruchu już od dawna przekracza jej wydolność.

32 kilometry Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

– To historyczna chwila. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to niezwykle ważna inwestycja drogowa w województwie pomorskim. To trasa, która usprawni układ komunikacyjny całego Pomorza Gdańskiego. Umożliwi szybki, regionalny i międzyregionalny tranzyt z ominięciem Trójmiasta. Odciąży istniejący układ drogowy regionu, a tym samym poprawi jego dostępność transportową. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zurbanizowane zwiększy również bezpieczeństwo ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska, Koszalina i dalej Szczecina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6.

Budowa nowej arterii komunikacyjnej została podzielona na dwa odcinki realizacyjne: Chwaszczyno - Żukowo oraz Żukowo - Gdańsk Południe. Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno - Gdańsk Południe (gdzie połączy się z S7 prowadzącą w kierunku Warszawy) pojedziemy w 2025 r. Wartość całej inwestycji to ponad 2 mld zł.

Budowa drogi - obwodnicy Trójmiasta fot. materiały prasowe/GDDKiA
Budowa drogi - obwodnicy Trójmiasta

Odcinek Chwaszczyno - Żukowo

Na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Zostanie także dokończony węzeł Chwaszczyno (na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską). W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej (z rezerwą pod trzeci pas) drogi ekspresowej zostanie wybudowanych m.in. dwanaście wiaduktów, trzy mosty i cztery estakady oraz kładka dla pieszych. Powstanie również sześć przejść dla zwierząt. Wykonawcą tego zadania jest firma Budimex.

Odcinek Żukowo - Gdańsk Południe

Na odcinku między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe trwa jeszcze oczekiwanie na wydanie przez wojewodę pomorskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Oczekując na te dokumenty, wykonawca (konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia) przygotowuje zaplecze budowy. Na działkach, na których jest już zgoda właścicieli, prowadzone są ratownicze badania archeologiczne. Oprócz 16 km drogi ekspresowej powstanie także obwodnica Żukowa w ciągu DK20 o długości ponad 6 km, która będzie dwujezdniowa między Glinczem na DK20 a węzłem Żukowo i jednojezdniowa od tego węzła do m. Lniska na DK7.

Przypomnijmy raz jeszcze, że nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno - Gdańsk Południe, gdzie trasa połączy się z S7 prowadzącą w kierunku Warszawy, pojedziemy w 2025 r.

REKLAMA