REKLAMA

Ruszyła budowa S52 - północnej obwodnicy Krakowa

Po wielu latach oczekiwań na ten bardzo ważny, brakujący fragment obwodnicy Krakowa, rusza budowa. Koszt jednego tylko odcinka o długości 12,5 km to aż 1,4 mld zł.

Północna Obwodnica Krakowa Północna Obwodnica Krakowa, fot. GDDKiA

Ruszają prace budowlane na Północnej Obwodnicy Krakowa, leżącej w ciągu drogi ekspresowej S52, na odcinku węzeł Modlnica – węzeł Mistrzejowice. Trasa odciąży zatłoczone drogi w centrum miasta i ułatwi tranzyt z północy na południe, ale i z zachodu na wschód kraju. Do tego jej przebieg, uwzględniający aż trzy tunele oraz wiadukty, będzie bardzo efektowny i atrakcyjny dla kierowców.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

REKLAMA

Jak powiedział obecny na miejscu minister infrastruktury, Północna Obwodnica Krakowa to bardzo potrzebna dla miasta i regionu inwestycja. Została ona ujęta w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych w maju 2016 roku.

Wykonawcą zadania jest turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź. Koszt budowy odcinka drogi ekspresowej S52 o długości 12,5 km to ponad 1,4 mld zł. Inwestycja - budowa Północnej Obwodnicy Krakowa – została podzielona na trzy odcinki, a prace zaczęły się od środkowego, który ma długość 7 km i jest najdłuższy z nich.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie można wjechać poprzez węzły:

  • Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice),
  • Zielonki,
  • Węgrzce,
  • Batowice.

Trasa zostanie poprowadzona w trzech tunelach:

  • pod rzeką Prądnik (długość 870 m),
  • pod wzgórzem w Batowicach (653 m),
  • pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m).

Powstanie ponadto 27 obiektów mostowych, 4 kilometry murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.

Północna Obwodnica Krakowa, fot. GDDKiA

Nowy odcinek S52 domknie obwodnicę Krakowa w kompletny ring i połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa, a także wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto.

Trasa przejmie również ruch tranzytowy, oraz część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta mocno przeciążoną drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę już w roku 2025.

Planowany czas realizacji inwestycji to 47 miesięcy. Dokładny koszt sięga 1,428 mld złotych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA