Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
11/2021 Temat numeru SUV na 200% - Skoda Kodiaq

SUV na 200% - odświeżona Skoda Kodiaq

„Sportowo-użyteczny” samochód – w skrócie SUV – musi łączyć w sobie cechy różnych modeli. Z jednej strony powinien zapewniać komfort i użyteczność, z drugiej – być również gotowy na dynamiczne wyzwania.

Skoda Kodiaq facelift 2021 fot. materiały prasowe
Skoda Kodiaq facelift 2021

Skoda Kodiaq po face liftingu ma jeszcze więcej argumentów w kieszeni – stała się SUV-em bardziej wyrazistym i praktycznym, lepiej wyposażonym, oszczędniejszym i szybszym. Dziś to SUV nie na 100, ale na 200%.

Design – elegancko, ale i bardziej off-roadowo

Srebrne, ozdobne listwy w przedniej i tylnej części nadwozia dodają mu surowego, eleganckiego, ale zarazem terenowego charakteru. Maskę wyprofilowano „ostrzej”, a nowe, smuklejsze reflektory dodają autu dynamizmu. Zmienił się również kształt osłony chłodnicy, którą zamknięto w sześciokątnej ramie. Poprawiona, dzięki tylnemu, czarnemu spojlerowi, aerodynamika nadwozia sprawia, że samochód z większą łatwością „przecina” powietrze, co nie pozostaje bez wpływu na zużycie paliwa. Jeszcze słowo o reflektorach – w odświeżonym Kodiaqu seryjnie zastosowano technologię LED, natomiast od wersji Style w górę, po raz pierwszy w historii modelu, mamy matrycowe reflektory, które niezwykle skutecznie oświetlają drogę pozostawiając pojazdy nadjeżdżające z przeciwka w cieniu. Na deser – część aluminiowych obręczy została przeprojektowana, nowe są np. wzory w modelu RS, które mają zdejmowane osłony poprawiające aerodynamikę.

Skoda Kodiaq facelift 2021fot. materiały prasowe
Skoda Kodiaq facelift 2021

Wnętrze – komfort przede wszystkim

W dobie coraz większej świadomości ekologicznej współczesne samochody projektowane są przy użyciu naturalnych, nieszkodzących środowisku materiałów. Takie „wegańskie” elementy zastosowano również w Kodiaqu, pokryte są nimi np. opcjonalne fotele Eco. Po raz pierwszy w Kodiaqu zastosowano ergonomiczne przednie fotele z funkcją masażu, są on również wentylowane. W kabinie postawiono na lekkie odświeżenie designu – zastosowano nowe przeszycia czy rozszerzone o nowe obszary oświetlenie LED, które teraz oświetla też przestrzeń na nogi. Akcentem z wyższej półki jest natomiast to, że podczas otwierania przednich drzwi na ziemi obok auta wyświetlane jest logo Skody. Nowy system dźwiękowy marki Canton rozrósł się do jedenastu głośników i subwoofera.

Skoda Kodiaq facelift 2021fot. materiały prasowe
Skoda Kodiaq facelift 2021

Napęd – wydajność w górę

Niższa masa silników wpłynęła na niższe zużycie paliwa. Tylko podstawowy wariant Kodiaqa z 1,5-litrowym silnikiem TSI może mieć przedni napęd i mechaniczną skrzynię biegów, wszystkie pozostałe odmiany (2.0 TSI 190/245 KM oraz 2.0 TDI/200 KM) są oferowane zawsze z napędem 4x4 i 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnią DSG. Jest jeszcze wersja 2.0 TDI z napędem przednim i DSG.
Warto tu na chwilę zatrzymać się przy najmocniejszej, usportowionej odmianie RS. Wcześniej napędzana przez 240-konnego diesla dziś ma pod maską silnik benzynowy, o 5 KM mocniejszy i aż o 60 kg lżejszy. To spowodowało, że nowy Kodiaq RS przyspiesza od 0 do 100 km/h o 0,4 s krócej niż poprzednik (w 6,5 s) i może rozpędzić się do 234 km/h (o 9 km/h więcej niż dotychczas).
Dla kierowców ceniących sportowe wrażenia z jazdy przygotowano też opcjonalny, progresywny układ kierowniczy, który, w zależności od kąta skrętu i sytuacji na drodze zmienia siłę wspomagania – np. podczas manewrowania kierownica pracuje z mniejszym oporem, a podczas jazdy z wyższą prędkością z większym.

Skoda Kodiaq facelift 2021fot. materiały prasowe
Skoda Kodiaq facelift 2021

Bezpieczna jak twierdza

Komplet poduszek powietrznych, w tym opcjonalne boczne poduszki w drugim rzędzie siedzeń, opcjonalny system Side Assist, który wykrywa auta nadjeżdżające z boku od tyłu z sąsiedniego pasa z odległości do 70 m, układ wykrywania pieszych, system Travel Assist, który, bazując na radarach i kamerach oraz informacjach z układu nawigacji, potrafi zmniejszyć prędkość auta przed zakrętem, kiedy korzystamy z adaptacyjnego tempomatu. Ten ostatni ma funkcję Stop & Go – może zatrzymać pojazd i po maksymalnie 3 sekundach przyspieszyć do zadanej prędkości. Bardziej „inteligentne” są też takie systemy jak Adpative Lane Assist (potrafi rozpoznawać roboty drogowe i inne oznaczenia) czy układ rozpoznawania znaków, który skuteczniej je „czyta”, dzięki ulepszonej kamerze. Z kolei parkowanie znacząco ułatwia kamera 360 stopni (tak naprawdę to zestaw czterech kamer), która na centralnym ekranie wyświetla otoczenie pojazdu.

Skoda Kodiaq facelift 2021fot. materiały prasowe
Skoda Kodiaq facelift 2021

Zawsze online, zawsze simply clever

Dzięki wbudowanej karcie eSIM nowy Kodiaq jest zawsze podłączony do internetu – to sprawia, że jego nawigacja „wie” o utrudnieniach w ruchu. Kierowca może też słuchać radia cyfrowego DAB (opcjonalnie również stacji internetowych). Dzięki połączeniu online tzw. asystent głosowy „rozumie” komunikaty w 15 językach. Aktualizacje nawigacji też ściągane są i instalowane bezprzewodowo. Podstawowe wersja Kodiaqa mają ekran infotainment o wielkości 6,5 cala, za dopłatą oferowany jest większy, 8- lub 9,2 calowy wyświetlacz. Opcjonalny jest również 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników (standardowy od wersji Style w górę). W wersji po face liftingu widoki zostały odświeżone – do wyboru jest układ klasyczny, rozszerzony, nowoczesny, podstawowy i sportowy. Opcją jest również ładowarka do indukcyjnego ładowania smartfonów, z kolei w lusterku wstecznym może być umieszczony port USB, niezwykle przydatny np. do zasilania wideorejestratorów. Tego typu sprytnych rozwiązań Kodiaq ma oczywiście więcej – żeby wymienić choćby lejek zintegrowany z pokrywą zbiornika płynu do spryskiwaczy, schowek w przednich drzwiach z parasolem czy dwustronną wykładzinę bagażnika.

Skoda Kodiaq facelift 2021fot. materiały prasowe
Skoda Kodiaq facelift 2021

Kodiaqa po face liftingu można już szukać w salonach – wersja podstawowa kosztuje 114 850 zł, model z dwulitrowym silnikiem benzynowym startuje od 162 250 zł (wersja Style), a flagowy RS to wydatek co najmniej 200 700 zł.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2021

„Sportowo-użyteczny” samochód – w skrócie SUV – musi łączyć w sobie cechy różnych modeli. Z jednej strony powinien zapewniać komfort i użyteczność, z drugiej – być również gotowy na dynamiczne wyzwania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

Wersje Monte Carlo na stałe wpisały się do krajobrazu Skody jako modele o dynamicznym wyglądzie i oryginalnym charakterze. Jednym z nich jest Scala Monte Carlo. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

SUV-y są modne i całkiem praktyczne, ale nie wszyscy przecież chcą jeździć SUV-ami. Nie mniej stylowe, a równie uniwersalne może być kombi z podwyższonym prześwitem – takie jak Octavia Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2021

Skoda już od 17 lat współpracuje z TOPR-em i dostarcza ratownikom samochody. Tym razem, po raz pierwszy, trafiły do nich auta o napędzie elektrycznym – Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

Większość kierowców kojarzy, że samochody elektryczne można ładować na ogólnodostępnych ładowarka, ale wiedzą też, że tych jest w Polsce nadal niewiele, ale czy są też inne sposoby? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>