SUV-y w sprincie 0-100 km/h – Ranking najdynamiczniej przyspieszających SUV-ów na Ziemi

Wysyp SUV-ów o sportowych osiągach wiele namieszał na rynku i spowodował, że warto usystematyzować sobie pewne sprawy, na przykład to, które z SUV-ów najszybciej przyspieszają od 0 do 100 km/h.

Lamborghini Urus z rekordem prędkości na Bajkale fot. materiały prasowe
Lamborghini Urus z rekordem prędkości na Bajkale
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 299 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Gdyby nie one, prawdopodobnie powoli żegnalibyśmy się z takimi markami jak: Lamborghini, Rolls-Royce, Aston Martin i nawet Porsche nie byłoby dziś tym, czym jest. To dzięki SUV-om producenci otrzymują solidny zastrzyk gotówki, który pozwala im wciąż produkować supersamochody. Wychodzimy z założenia, że jeśli jeden czy drugi SUV egzotycznej marki przedłuża życia choćby jednego sportowego modelu nie mamy zamiaru się na to obrażać. A skoro już na rynku jest tak dużo SUV-ów o sportowych osiągach, to raz na jakiś czas wypada stworzyć ranking najszybszych modeli z tej klasy. Szczególnie, że w ostatnim czasie pojawiło się w niej kilku mocnych zawodników.

Top 5 najdynamiczniejszych SUV-ów na Ziemi 

Tesla Model YMateriały prasowe
Tesla Model Y

Miejsce 5. Tesla Model Y Performance: 0-100 km/h w 3,7 s

To pierwszych z trzech modeli elektrycznych, które trafiły do top 6 najszybszych SUV-ów i specjalnie nas to nie dziwi. Auta z takim napędem, najbardziej brutalnie przyspieszające właśnie podczas pierwszych sekund sprintu, zostały jakby stworzone do bicia rekordów w tej konkurencji. Mniejszy z SUV-ów Tesli w wersji Performance osiąga 534 KM (dzięki dwóm silnikom elektrycznym), waży nieco ponad 2 tony i setkę osiąga w 3,7 s (rozpędza się też do 250 km/h). Zasięg maksymalny wynosi nieco ponad 500 km, oczywiście przy założeniu, że nie korzystamy nawet z ćwierci opisanych wyżej osiągów. W naszym rankingu Model Y jest najtańszym SUV-em, bo jego cena wyjściowa (wersji Performance właśnie) wynosi „tylko” niecałe 330 tysięcy złotych.

Lamborghini UrusProducent

Miejsce 4. Lamborghini Urus: 0-100 km/h w 3,6 s

Kto by pomyślał, że Lamborghini stworzy SUV-a, tymczasem Urus nieustannie „grzeje” rynek, sprzedaje się wyśmienicie (w połowie zeszłego roku licznik przekroczył 15 tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy i wciąż bije, w 2021 roku ten model stanowił ponad połowę wszystkich sprzedanych przez markę samochodów – 5021 na 8405 sztuk to właśnie Urusy). Kiedy pojawił się na rynku w 2018 roku nosił miano najszybszego SUV-a zgarniając m.in. laur za najszybciej pokonane okrążenie toru Nurburgring. Pod względem technicznym Urus to oczywiście koktajl z części znanych i używanych w koncernie VW – 4-litrowy silnik V8 został jednak poważnie zmodyfikowany (ma np. nowe głowice cylindrów i inne mapowanie), osiąga 650 KM i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dzięki czemu Urus do setki przyspiesza w 3,6 s (0-200 km/h to kwestia 12,8 s) i rozpędza się maksymalnie do 305 km/h. Aby powstrzymać taką siłę Lamborghini skonstruowało największe ceramiczne tarcze na świecie o średnicy 440 mm z przodu i 370 mm z tyłu. Cena za takie osiągi to minimum 1,3 mln złotych. Wiadomo, że nie jest to ostatnie słowo Lamborghini i w niedalekiej przyszłości powstaną mocniejsze, a co za tym idzie szybsze odmiany Urusa.  

 

Porsche Cayenne Turbo GTFot. Rossen Gargolov

Miejsce 3. ex aequo Aston Martin DBX707 i Porsche Cayenne Turbo GT – 0-100 km/h w 3,3 s

To samo miejsce na podium i jednocześnie miano najszybszych, spalinowych SUV-ów zajmują dwie nowości: świeżutki Aston MartinDBX707 oraz Porsche Cayenne Turbo GT, czyli szczytowa odmiana największego SUV-a Porsche. Zaczniemy właśnie od niego. Koszt? 987 tysięcy złotych. Czas okrążenia Nurburgring? 7 minut 39 sekund (rekord wśród SUV-ów). Prędkość maksymalna? 300 km/h. Pod względem technicznym to oczywiście bliski znajomy Lamborghini Urusa (jest tu ten sam, 4-litrowy, podwójnie doładowany silnik V8 – w Porsche o nieznacznie niższej mocy 640 KM), ale dzięki wysiłkom inżynierów Porsche auto zestrojono bardziej sportowo. Specjalnie na jego potrzeby powstały też opony Pirelli P Zero Corsa. Auto ma tytanowy wydech, skrócony czas zmiany biegów przez 8-biegową, automatyczną przekładnię oraz dodatkowe elementy aerodynamiczne, które powodują, że siła docisku przez nie generowana jest większa (m.in. dzięki większemu niż w wersji Turbo tylnemu spojlerowi). Jeśli ktoś szuka zatem SUV-a, który ma być sportowy, to ten model jest prawdopodobnie najbliższy takiej definicji.

Aston Martin DBX707fot. materiały prasowe
Aston Martin DBX707

Prawdopodobnie, bo nie wsiedliśmy jeszcze za kierownicę najnowszej broni Aston Martina pod tytułem DBX707. Spójrzmy na liczby. 4-litrowy silnik V8 (produkcji Mercedesa-AMG) biturbo został na nowo skalibrowany, a modyfikacje turbosprężarek pozwoliły wykrzesać z niego aż o 157 KM i 200 Nm momentu obrotowego więcej niż w przypadku standardowego modelu. Na dokładkę skrzynia automatyczna ma teraz „mokre” sprzęgło, więc jest w stanie szybciej przekazywać całą siłę napędową na koła. Całą, czyli 707 KM (czy to przypadek, że tyle samo osiągał wycofany już z produkcji Jeep Grand Cherokee Trackhawk) mocy i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Co najlepsze, do 100% siły napędowej może powędrować do kół tylnej osi zapewniając tym samym wyjątkowe wrażenia z jazdy. Skrócone, ostatnie przełożenie skrzyni oraz gwałtowniejsze zmiany przełożeń również dbają o to, by w tym SUV-ie poczuć się jak w aucie sportowym, tak jak to, że w trybie manualnym skrzynia nie zmieni sama biegu, gdy silnik dojdzie do maksymalnych obrotów. Auto ma na nowo zestrojone zawieszenie, nowe, większe hamulce, które są również lżejsze, a także nowy tryb jazdy Race Start (z nowym pokrętłem do wyboru tychże). DBX to model, który ma dać pobudzić sprzedaż tej marki – wygląda na to, że się udało, bo w pierwszym roku do klientów trafiło ponad 3000 egzemplarzy tego SUV-a. Wersja 707 z pewnością podbije jeszcze ten wynik, a auto pojawi się na drogach w drugim kwartale tego roku.

Tesla Model X 2021fot. materiały prasowe
Tesla Model X 2021

Miejsce 1. Tesla Model X Plaid: 0-100 km/h w 2,6 s

Miano najszybszego SUV-a na planecie zdobywa model elektryczny – Tesla Model X w wersji Plaid o mocy 1020 KM. Auto ma trzy silniki elektryczne i szacowany zasięg na poziomie 536 km (wg WLTP). Model X może też ciągnąć przyczepę o masie prawie 2,3 t, choć sam waży prawie 2,5 tony. Maksymalna moc ładowania „baterii” to 250 kW. Prędkość maksymalna wynosi zaś 262 km/h. Poza imponującymi osiągami Model X wyróżniają też unoszone do góry drzwi oraz 17-calowy ekran w kabinie i kierownica wyglądający jak stery samolotu (półokrągła). Cena auta na rynku polskim na razie nie została ustalona, choć z pewnością przebije pół miliona złotych niecałe 400 tysięcy kosztuje słabsza odmiana o mocy 670 KM). Czy to najbardziej emocjonujący SUV na rynku? Pewnie nie. Jednak w sprincie do setki po prostu nie ma konkurencji.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifogliofot. materiały prasowe
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Podczas wyszukiwania najszybszych SUV-ów do rankingu w oczy rzuciło się też to, jak wiele modeli tej klasy osiąga 100 km/h w identycznym czasie – 3,8 s. Do tego klubu należą: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Audi RS Q8, BMW iX M60, X3 i X4 w wersjach Competition, a także X5 i X6 Competition, do tego Mercedesy-AMG GLC 63 S Coupe oraz GLE 63 S 4MATIC+ Coupe. Taki czas, jeszcze kilka lat temu, byłby uznany za szokujący, ale dziś, szczególnie w dobie modeli o napędzie elektrycznym, nie robi już jednak takiego wrażenia.

GMC Hummer EV SUVproducent
GMC Hummer ev

Jest jeszcze jeden samochód, który nie znalazł się w naszym rankingu, a który wymaga wzmianki. To GMC Hummer EV, który według producenta przyspiesza 0-97 km/h (0-60 mph) w 3,5 s. Pierwszy problem z nowym pokoleniem Hummera (teraz wyłącznie elektrycznym) jest taki, że nie jest on oferowany w Europie. Kolejny – na zamówionego dzisiaj w USA SUV-a trzeba czekać rok. Ostatni kłopot to z kolei sam czas podawany przez producenta, który w oficjalnej informacji pisze, że osiągi pt. 0-97 km/h (0-60 mil na godzinę) „ocenia” na około 3,5 s. Nie mamy danych homologacyjnych w kategorii przyspieszenia do 100 km/h dlatego GMC Hummer EV nie znalazł się w naszym rankingu. Trzy silniki elektryczne Hummera EV osiągają 830 KM. Co najlepsze, jeszcze szybszą wersją Hummera ma być pick-up o mocy ponad 1000 KM (producent twierdzi, że setka pojawi się na liczniku po około 3 s). Cóż, pożyjemy, zobaczymy.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

REKLAMA