[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Samochody elektryczne w Polsce – mocny wzrost, słaby wynik

Jak podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w pierwszym półroczu 2018 roku na polskim rynku odnotowano 672 rejestracje samochodów elektrycznych. To mocny wzrost, ale wynik wciąż jest bardzo słaby.

Nissan Leaf Nissan Leaf, fot. Nissan

Jak wynika z danych ACEA, wynik 672 elektrycznych, na co składają się zarówno auta w pełni elektryczne, jak i hybrydy typu plug-in, oznacza prawie 80 proc. wzrostu w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Pomimo tej dynamiki wzrostu, wielkość sprzedaży plasuje Polskę na dalekim 15. miejscu wśród państw Unii Europejskiej. Nasz kraj wyróżnia się na tle CEE, gdzie jedynie Węgrzy zarejestrowali więcej aut elektrycznych.

Eksperci zwracają uwagę, że już wkrótce możemy zostać przegonieni przez inne kraje z naszego regionu, charakteryzujące się wyższą dynamiką sprzedaży niż polski rynek.

Trend odchodzenia od silników Diesla na rzecz napędów benzynowych i alternatywnych będzie w najbliższym czasie wzmacniany przez restrykcyjne normy unijne, obowiązujące od 1 września br. Wdrożenie w życie normy Euro 6d TEMP wraz z towarzyszącymi jej nowymi procedurami badania emisji zanieczyszczeń oznacza wzrost kosztów produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi, zwłaszcza tych napędzanych na olej napędowy.

REKLAMA

REKLAMA

Producenci muszą dostosować produkcję wybranych modeli do nowych wymogów, żeby otrzymać na nie homologację. Klienci w najbliższych miesiącach zapewne odczują wzrost cen samochodów z napędem spalinowym, ale pojazdy z silnikami elektrycznymi nadal pozostaną wyraźnie droższe. Dlatego rewolucja elektryfikacyjna wymaga wsparcia ze strony władz.

- Przykładem wartym odnotowania jest pionierski program dopłat do aut elektrycznych, wprowadzony w Szczecinie. Jest to forma pożyczki do 150 tys. zł., z której ok. 10-20 proc. zostaje umorzone. W ramach programu dofinansowano także powstanie 10 stacji ładowania na terenie Szczecina. Obecnie jest to jedyne miasto w Polsce wspierające na taką skalę rozwój elektromobilności, lecz jeśli tam program okaże się sukcesem, inne ośrodki powinny chętnie korzystać z ich doświadczeń – podsumowuje Paweł Gos, ekspert Exact Systems.

REKLAMA

Polska i auta elektryczne

W pierwszym półroczu tego roku na polskie drogi wyjechały 672 nowe auta z napędem elektrycznym, z czego 279 to pojazdy w pełni elektryczne, a 393 hybrydy plug in – wynika z najnowszych danych ACEA. Optymizmem napawa dynamika wzrostu sprzedaży obu typów aut elektrycznych, wynosząca odpowiednio 123 proc. oraz 58 proc.

Niestety ich łączny udział w rejestracji wszystkich nowych samochodów osobowych w Polsce to zaledwie 0,2 proc. Dla porównania średnia unijna jest zdecydowanie wyższa i wynosi 1,7 proc., przez co plasujemy się dopiero na 15. miejscu wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Norwegia wzorem

W Unii Europejskiej liderami pod względem liczby zarejestrowanych aut elektrycznych są Niemcy, Wielka Brytania i Francja – w każdym z tych państw w pierwszym półroczu 2018 r. sprzedano ich ponad 20 tysięcy. W tym okresie ponad 10 tysięcy sztuk znalazło nabywców także w Szwecji i Holandii.

Niekwestionowaną królową elektromobilności w całej Europie pozostaje Norwegia. W tym skandynawskim państwie od stycznia do czerwca br. zarejestrowano 35 789 aut elektrycznych (wzrost o 32 proc.), czyli jedna czwarta tego, co w 25 krajach Unii Europejskiej łącznie.

REKLAMA

Polacy stawiają na hybrydy

Od początku roku w Polsce zarejestrowano 15 807 aut z alternatywnym napędem (wzrost o 13 proc.), co stanowi 6 proc. całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w I półroczu br. i jest wynikiem zbliżonym do średniej unijnej (6,7 proc.).

Polacy najchętniej wybierają klasyczne hybrydy, których w 2018 r. kupili już 10 805, czyli o 27 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Taka wielkość sprzedaży daje nam 8. miejsce wśród państw UE, za plecami Holandii i Szwecji. Udział aut hybrydowych w łącznej liczbie rejestracji wynosi 4 proc. i jest wyższy niż średnia dla UE (3,5 proc.).

Diesel traci na popularności

Z danych ACEA za pierwsze półrocze 2018 r. wynika, że w Polsce wciąż zmniejsza się udział diesli (z 27,8 proc. w pierwszej połowie 2017 r. do 24,2 proc. obecnie), a zwiększa silników benzynowych (z 66,5 proc. do 70 proc.). Analogiczną sytuację obserwujemy na całym rynku unijnym, gdzie udział diesla spadł z 45,33 proc. do 36,88 proc., a benzyny wzrósł z 48,94 proc. do 55,75 proc.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij