REKLAMA

Samochody elektryczne z największym zasięgiem (wg WLTP)

Przyjrzeliśmy się oficjalnym danym podawanym przez producentów – oto ranking 10 elektrycznych modeli sprzedawanych w Polsce (albo takich, które trafią na rynek w 2021 r.) z najdłuższym zasięgiem według WLPT.

samochody elektryczne Shutterstock
samochody elektryczne

Chcielibyśmy zacząć jakoś przewrotnie, ale wychodzi na to, że na ten moment (stan na grudzień 2020) wszystkich rozkłada na łopatki Tesla – przynajmniej w kwestii zasięgu. Co prawda na podium wjechał również Ford Mustang Mach-E, ale to model, który dopiero czeka na swój debiut w 2021 roku. Zdecydowaliśmy się zawrzeć w naszym rankingu przyszłe premiery, o ile producent podaje w ich wypadku zasięg zmierzony zgodnie z procedurą WLTP. Ranking top 10 modeli z najdłuższym zasięgiem elektrycznym rozpoczyna...

Tesla Model SMateriały prasowe
Tesla Model S

Samochody elektryczne z największym zasięgiem:

Tesla Model S - 652 km

Od połowy 2020 roku Tesla oferuje swój flagowy model - Model S – w wersji Long Range Plus z zasięgiem w świecie elektryków rekordowym – 652 km. Tesla zawdzięcza to akumulatorom zdolnym zgromadzić 100 kWh, zoptymalizowanych pod kątem właściwości aerodynamicznych obręczom i lżejszej konstrukcji – np. odchudzonym fotelom. Rekuperacja energii ma też następować przy niższych prędkościach. Auto kosztuje w Polsce 368 990 zł, przyspiesza do setki w 3,8 s i rozpędza się do 250 km/h. Zamawiając Model S na początku grudnia możemy spodziewać się dostawy w okolicach marca. Co ciekawe, na przyszły rok Tesla już zapowiada model w wersji Plaid z trzema silnikami elektrycznymi i szacowanym zasięgiem powyżej 840 km.

Ford Mustang Mach-EMateriały prasowe
Ford Mustang Mach-E

Samochody elektryczne z największym zasięgiem:

Ford Mustang Mach-E - 600 km

Amerykanie od jakiegoś czasu podgrzewają atmosferę, bo Ford, jak na razie, w świecie aut elektrycznych ma niewiele do powiedzenia. Ma to zmienić odkurzenie starej nazwy i model Mustang Mach-E, czyli bezpośredni rywal choćby Tesli X. W przyszłym roku auto pojawi się w trzech wersjach, a możliwe, że dojedzie do nich czwarta (GT). Mach-E ma akumulatory o pojemności 98,8 kWh (są też mniejsze – 75,7 kWh) i w wersji z jednym silnikiem (a więc tylnonapędowej) ma przejeżdżać między ładowaniami do 600 km. Pod względem osiągów sprinterskich wypada raczej przeciętnie. 258 KM wystarcza do przyspieszenie do setki w czasie poniżej 8 sekund i rozpędzenia się maksymalnie do 180 km/h.

{% image id= align=left x=740 y=0 %}

Samochody elektryczne z największym zasięgiem:

Tesla Model 3 - 580 km

Podium modeli z największym zasięgiem uzupełnia Tesla Model 3 w wersji Long Range. Kosztuje ona 235 490 zł (czeka się na nią około 3 miesięcy, zatem o miesiąc krócej niż na Model S). Samochód ma napęd na cztery koła (każdy z dwóch silników napędza inną oś), setka pojawia się na liczniku po 4,4 s, prędkość maksymalna to 233 km/h. W modelu na rok modelowy 2021 zastosowano nowe obręcze kół, delikatnej kosmetyce poddane zostało też wnętrze.

Tesla Model 3fot. materiały prasowe
Tesla Model 3

Samochody elektryczne z największym zasięgiem:

Tesla Model X – 561 km

Gdyby brać pod uwagę auta wyłącznie dostępne tu i teraz byłaby na podium. Wersja Long Range Plus jest bardzo szybka (4,6 s do setki, 250 km/h) i dość droga – kosztuje 407 990 zł (okres oczekiwania – 4 miesiące). Z jednej strony Model X puszcza do wszystkich oko i stara się przyciągnąć jak najwięcej uwagi – stąd np. otwierane do góry drzwi – a z drugiej chce być po prostu praktycznym SUV-em, w tym wypadku 7-osobowym i z możliwością uciągu przyczepy o masie do 2250 kg. Jak każdą Teslę można ją ładować z tzw. ładowarek Supercharger, wtedy 15 minut wystarcza, żeby wydłużyć zasięg o 179 km.

REKLAMA

materiały prasowe

Samochody elektryczne z największym zasięgiem:

Volkswagen ID.3 – 549 km

Wygląda na to, że ID.3 ma bardzo udany start – w październiku na rynku europejskim był najchętniej kupowanym autem z napędem elektrycznym. Jego sprzedaż przekroczyła 10 000 sztuk (dokładnie 10 590) i był to jedyny wynik pięciocyfrowy. Kolejny model na liście najpopularniejszych, Renault ZOE, wyjechał na drogi w liczbie 9778 egzemplarzy. Na razie ID.3 dostępny jest w dwóch wersjach – tańsza ma akumulatory zdolne zgromadzić 58 kWh, droższa (ID.3 Pro S) występuje z „bateriami” 77 kWh. Obie mają wyłącznie jeden silnik elektryczny, napęd tylny i osiągają 204 KM. Z uwagi na pojemniejsze, a więc i cięższe, akumulatory wersja z dłuższym zasięgiem ma nieznacznie gorsze osiągi (do setki przyspiesza w 7,9 a nie w 7,3 s). W Polsce kosztuje 179 990 zł.

Nissan Leaf 3.ZEROMateriały prasowe
Nissan Leaf 3.ZERO

Samochody elektryczne z największym zasięgiem:

Nissan Leaf - 528 km

Zanim na drogi wyjechał ID.3 to właśnie Leaf był najpopularniejszym modelem z elektrycznym napędem w Polsce (dane z okresu styczeń-wrzesień 2020). Za 164 000 zł można kupić wersję e+ z akumulatorami o pojemności 62 kWh i maksymalnym zasięgiem 528 km. Jak w wypadku większości modeli elektrycznych to odległość, którą wg pomiaru WLTP można przejechać raczej w mieście niż poza nim. Leaf e+ ma silnik elektryczny o mocy 217 KM, co oznacza, że do setki przyspiesza w 6,9 s. Używając wallboksa jego „baterie” można naładować 11,5 godziny (moc ładowania 6,6 kW).

Volkswagen ID.4Materiały prasowe
Volkswagen ID.4

Samochody elektryczne z największym zasięgiem:

Volkswagen ID.4 – 522 km

Tuż za plecami ID.3 po kawałek rynkowego, elektrycznego tortu ustawia się już crossover w postaci ID.4. Na razie w Polsce jest on dostępny wyłącznie w wersji premierowej 1st Edition za 202 390 zł. Ma ona akumulatory zdolne zgromadzić 77 kWh, moc silnika elektrycznego to 204 KM. Od ładowania do ładowania ID.4 przejeżdża maksymalnie 490 km. Nie jest u nas na razie dostępny model w wersji Pro Performance z akumulatorami o identycznej pojemności ,ale zasięgu 522 km. Można je ładować z ładowarek o mocy maksymalnie 125 kW (wtedy w pół h przybywa ponad 300 km zasięgu).

Skoda Enyaq iVMateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

Samochody elektryczne z największym zasięgiem:

Skoda Enyaq iV – 510 km

Z tych samych klocków co Volkswageny zbudowano pierwszą Skodę od podstaw zaprojektowaną jako auto wyłącznie elektryczne. Enyaq, podobnie jak ID.3 i ID.4, będzie dostępny w różnych wariantach (w tym jako RS iV o mocy 306 KM), ale największy zasięg ma odmiana iV 80 z 204-konnym silnikiem i „bateriami” o pojemności 77 kWh. Auto ma napęd na tylne koła i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,5 s. Produkcja Enyaqa już się rozpoczęła – docelowo z fabryki w Mladej Boleslav ma wyjeżdżać 350 egzemplarzy dziennie.

Nissan AriyaMateriały prasowe
Nissan Ariya

Samochody elektryczne z największym zasięgiem:

Nissan Ariya – 500 km

Kolejny model, który dopiero wyjedzie na drogi – jego debiut zaplanowano na drugą połowę 2021 roku. O ile na nadwoziu, typowo dla aut japońskich, „dużo się dzieje”, wnętrze utrzymano w bardzo ciekawym, minimalistycznym stylu. Ariya będzie dostępna w kilku wariantach, a najbardziej sprawny jeżeli chodzi o zasięg ma być ten z akumulatorami o pojemności 87 kWh i mocy 242 KM. Jego osiągi są niczego sobie – do 100 km/h można się przenieść w 7,6 s. Prędkość maksymalna, tak jak w wypadku wielu elektryków, ograniczona została do 160 km/h. Auto ma mieć dobrze rozwinięte umiejętności jazdy półautonomicznej, więc spodziewamy się odsłony ulepszonego systemu Nissana ProPilot.

Hyundai Kona Electric facelift 2020fot. materiały prasowe
Hyundai Kona Electric facelift 2020

Samochody elektryczne z największym zasięgiem:

Hyundai Kona Electric – 484 km

Dziesiątkę modeli z największym zasięgiem zamyka przedstawiciel Korei – Hyundai Kona Electric w wersji po face liftingu, na który zdecydowano się po dwóch latach funkcjonowania modelu na rynku. W tym czasie, w samej Europie, na drogi wyjechało ponad 53 000 egzemplarzy elektrycznych Kon. Auto wciąż regularnie utrzymuje się też wśród najchętniej kupowanych modeli – w październiku 2020 był trzecim najpopularniejszym „elektrykiem” w Europie (sprzedano 5261 sztuk). Nowa Kona jest nieznacznie dłuższa, ma nowe kolory nadwozia, bardziej „cyfrową” kabinę i w wersji z akumulatorami zdolnymi zmagazynować 64 kWh przejeżdża do 484 km. W tym wariancie jej silnik osiąga 204 KM, co zapewnia jej przyspieszenie do setki w 7,9 s. Obecnie w sprzedaży nadal jest model poprzedni, ale tak się składa, że ma on identyczny zasięg. Cena – 176 400 zł.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA