REKLAMA

Samochody, które nigdy nie powstały - Mercedes 190 Coupe i 7 innych modeli

Część z nich nigdy nie wykroczyła poza studia projektowe, powstania części pewnie nikt nie rozważał. Mercedes 190 Coupe, BMW 8 Shooting Brake, Alfa 164 Coupe - jak mogłyby wyglądać, gdyby wyjechały na drogi?

Schulte Design
Mercedes 190E Coupe - Schulte Design
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 484 400 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Studio projektowe Schulte Design, z którym współpracujemy i którego dzieła regularnie publikujemy na łamach papierowego wydania naszego magazynu, stworzyło serię ilustracji samochodów, jakie nigdy nie powstały. Postanowiliśmy więc wybrać najciekawsze z nich i spróbować dopisać ich własną historię, która nigdy się nie wydarzyła. Kolejność – alfabetyczna.

Schulte Design
Alfa Romeo 164 Coupe - Schulte Design

Samochody, które nigdy nie powstały - Alfa Romeo 164 Coupe

Limuzyna wyższej klasy produkowana od 1987 do 1998 roku była ostatnią Alfą zaprojektowaną w czasach, kiedy producent był niezależny. Kilka miesięcy po rozpoczęciu produkcji marka została oficjalnie przejęta przez Fiata. 164 miała konkurować z modelami Forda (Granada), Opla (Rekord/Omega), a także BMW czy Mercedesa. W przeciwieństwie do bliźniaczych konstrukcyjnie Lancii Themy czy Fiata Croma, Alfa występowała wyłącznie w jednej wersji nadwozia – jako 4-drzwiowy sedan. Na jej bazie powstały jednak różne prototypy, m.in. pick-up dla włoskiej straży pożarnej czy kombi zmodyfikowane przez prywatnego klienta w USA. Wersji Coupe się nie doczekaliśmy – zapewne dziś ta odmiana byłaby łakomym kąskiem wśród pasjonatów, mimo konstrukcji z silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym przednią oś. Być może największą estymą cieszyłyby się wersje z 3-litrowym silnikiem V6 i napędem 4x4, w takiej konfiguracji Alfa 164 występowała również z oznaczeniem Quadrifoglio Verde. Głównym jej konkurentem byłby pewnie Mercedes W124 Coupe.

Schulte Design
BMW 840i Shooting Brake - Schulte Design

Samochody, które nigdy nie powstały - BMW 840i Shooting Brake

W przypadku "ósemki" pierwszej generacji wersja Shooting Brake akurat ujrzała światło dzienne, ale wyłącznie dzięki prywatnej inicjatywie. W sieci można znaleźć fotografie auta z nadwoziem tego typu, o własną interpretację pokusił się też studio Schulte Design. Seria 8 Coupe była produkowana przez 10 lat, ale pozostała autem arcyekskluzywnym – w sumie na świat wyjechało nieco ponad 31 tysięcy egzemplarzy, wszystkie z silnikami o słusznej liczbie cylindrów (V8 lub V12). BMW rozważało wyłącznie produkcję wersji Cabrio, podstawowej 830i z silnikiem V8 o mocy 218 KM oraz M8, ale żadna z nich nie ostatecznie do niej nie trafiła, głównie ze względu na zbyt wysokie koszty. Czy Shooting Brake w tym towarzystwie miałby szanse powodzenia? Z pewnością jego wartość dziś byłaby nawet wyższa niż serii 8 Coupe, których ceny osiągają dziś średnio poziom 100 tysięcy złotych.

Schulte Design
BMW Z8 Coupe - Schulte Design

Samochody, które nigdy nie powstały - BMW Z8 Coupe

Kolejne BMW na liście Schulte Design to Z8 Coupe. Samochód Bonda z twardym dachem? To mogło się udać. Tym bardziej, że z fabryk wyjechało przecież mniejsze BMW Z3 Coupe. Tyle że znów na przeszkodzie stanęły koszty. Model w stylu retro doczekał się co najmniej jednego egzemplarza przerobione na taki z twardym, stałym dachem, ale znów – to była kompletnie prywatna inicjatywa, a nie projekt producenta. Z silnikiem V8 o mocy 400 KM umieszczonym centralnie za przednią osią dla idealnego rozkładu mas wersja coupe z pewnością byłaby jednym z ostrzejszych modeli swoich czasów.

REKLAMA

REKLAMA

Schulte Design
Fiat 130 Shooting Brake - Schulte Design

Samochody, które nigdy nie powstały - Fiat 130 Shooting Brake

Oto prawdopodobnie najbardziej luksusowy Fiat wszech czasów – model 130 produkowany w latach 1969-1977 miał pod maską wyłącznie silniki V6 i występował w dwóch odmianach nadwozia, jako klasyczny sedan i dwudrzwiowe coupe. Powstało co prawda kilka (kilkanaście?) egzemplarzy wersji kombi (z 2- lub 5-drzwiowym nadwoziem), ale ostatecznie seryjnej produkcji nie doczekała się żadna z nich. Dziś Fiaty 130 to rodzynki – w najpopularniejszym polskim serwisie z ogłoszeniami nie ma nawet jednego z tym modelem, na zagranicznym (mobile.de) Fiatów 130 jest kilkanaście, a te w dobrym stanie kosztują nawet około 80 tysięcy zł. Dwudrzwiowe kombi miały w historii swój moment, bo takie auta produkowały np. Volvo, Opel czy Honda, ale ostatecznie ograniczona praktyczność nadwozia doprowadziła do ich zupełnego wymarcia.

Schulte Design
Mercedes 190E Coupe - Schulte Design

Samochody, które nigdy nie powstały - Mercedes 190 Coupe

Popularna "190", czyli jeden z najbardziej udanych Mercedesów wszech czasów, był produkowany wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. Powstał co prawda prototyp wersji coupe, który stworzyła firma Schulz Tuning i nazwa 190 CE, ale najwyraźniej w owym czasie Mercedes nie był zainteresowany konkurencją z BMW 3 Coupe. A szkoda, bo gdyby tak połączyć napęd oraz zawieszenie usportowionych wersji Cosworth lub Evo z nadwoziem coupe mielibyśmy dziś jednego z kandydatów do najbardziej poszukiwanych youngtimerów.

Schulte Design

Samochody, które nigdy nie powstały - Mercedes S Coupe (W116)

Kultowy dziś Mercedes W126 Coupe powstał dopiero w 1981 roku, "eska" pierwszej generacji, czyli model z oznaczeniem W116 (i jednocześnie pierwsza limuzyna Mercedesa oznaczona właśnie jako Klasa S) była oferowana wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. Czy wersja Coupe, którą prezentujemy miałaby szansa powodzenia? Najwyraźniej Mercedes nie rozważał wtedy jej produkcji, bo miał już w swojej ofercie auta tego typu, choćby model SLC czy pozycjonowanego niż W114 Coupe. Wizja Schulte Design, choć całkiem realistyczna, naszym zdaniem nie umywa się jednak urodą do następcy serii W116 z nadwoziem Coupe, czyli SEC.

Schulte Design
Mercedes 190E T - Schulte Design

Samochody, które nigdy nie powstały - Mercedes 190E T

Marka ze Stuttgartu przewodzi w klasyfikacji producentów samochodów, które nie powstały, a mogłyby. Kolejną wizją Schulte Design jest "190" w wersji T, czyli po prostu kombi. O ile odmiana CE byłaby dzisiaj raczej rodzynkiem, o tyle Mercedes 190E T z pewnością znalazłby w swoim czasie wielu klientów. Auto z nadwoziem kombi powstało – tu znów swoje zamiłowanie do nietypowych przeróbek Mercedesów wykazała firma Schulz Design – ale nie doczekało się ani rozgłosu ani naśladowców.

Schulte Design
Opel GT Shooting Brake - Schulte Design

Samochody, które nigdy nie powstały - Opel GT Shooting Brake

Sportowe coupe Opla produkowano w latach 1968-1973. Auto było niewielkie i stosunkowo lekkie, więc nie potrzebowało do napędu specjalnie mocnych silników – flagowym był 1.9 o mocy 102 KM. Mimo kilku prototypowych egzemplarzy o różnych źródłach napędu (m.in. z silnikami elektrycznymi lub wysokoprężnym) Opel nigdy nie zdecydował się sprzedawać Opla w innej niż coupe wersji nadwoziowej. Jako że większość produkcji szła na eksport (głównie do USA), kiedy zmieniono tam przepisy dotyczące bezpieczeństwa, a zaliczenie crash-testów wiązałoby się z kosztownymi modyfikacjami konstrukcji projekt GT zarzucono przedwcześnie. Czy w wersji Shooting Brake wytrwałby na rynku dłużej? Bardzo wątpliwe.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA