[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Seat testuje nowe biopaliwo ze śmieci

Śmieci są problemem dzisiejszego świata, podobnie jak wyczerpywanie zasobów paliw kopalnych. Inżynierowie Seata mają na to sposób.

Seat testuje biopaliwo ze śmieci Seat testuje biopaliwo ze śmieci
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 65 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Samochody zasilane benzyną czy olejem napędowym, prądem czy gazem słyszeli wszyscy. Teraz jednak pojawia się nowy sposób napędzania samochodów, a wszystko ma swój początek w naszych domowych śmietnikach.

Celem projektu Life Metamorphosis, wspieranego przez Seat, jest otrzymanie biometanu z resztek organicznych. Jak twierdzą specjaliści, wystarczy pięć kroków do tego, żeby wytworzyć takie właśnie odnawialne paliwo. Jest szansa, że w niedalekiej przyszłości będzie ono zasilać spalinowe silniki samochodów.

Oto pięć kroków do uzyskania odnawialnego biopaliwa ze śmieci komunalnych.

Krok pierwszy - recykling

Jak podaje Seat, statystyczny mieszkaniec Barcelony codziennie produkuje około 1,5 kg odpadów. Niestety zaledwie 40 proc. z 2,5 milionów kilogramów śmieci, wytwarzanych każdego dnia, jest poddawane recyklingowi.

Jak zdradza Andrew Shepherd, inżynier Seat stojący na czele projektu Metamorphosis, z takiej ilości resztek organicznych można by wyprodukować tyle biometanu, że przez rok pozwoliłby 10 tysiącom samochodów na przejechanie po 15 tysięcy kilometrów.

W barcelońskim zakładzie utylizacji śmieci Ecoparc 2 biometan wytwarza się z resztek wyrzuconych do specjalnie oznaczonych kontenerów.

Zobacz także: pierwsza elektryczna Skoda już jest!

REKLAMA

REKLAMA

Seat testuje biopaliwo ze śmieci Seat testuje biopaliwo ze śmieci

Krok drugi - transformacja

Proces ten zaczyna się od wyselekcjonowania odpadów dostarczanych do Ecoparku. Bioodpady zamyka się w wysokich na 26 metrów fermentatorach beztlenowych o pojemności 4,5 tysiąca metrów sześciennych każdy.

Brak dopływu tlenu powoduje rozpoczęcie procesów gnilnych, w trakcie których wytwarza się gaz. Po mniej więcej 30 dniach powstaje biogaz zawierający 65 proc. metanu. W tym procesie nic się nie marnuje, bo resztki nieprzerobione w biogaz są wykorzystywane jako nawóz.

Otrzymany gaz jest jeszcze niewystarczającej jakości, by go wykorzystać w silniku samochodu. Trzeba go najpierw oczyścić.

Krok trzeci - oczyszczanie i sprężanie

Kolejnym krokiem jest oczyszczenie mieszanki metanu i dwutlenku węgla tak, by nadawała się na paliwo. Jak zdradza inżynier Seata, w tym projekcie szczególną uwagę przykłada się do tego, by otrzymany gaz był jak najwyższej jakości.

Oczyszczony produkt jest następnie sprężany i magazynowany. Na końcu badań sprawdzany jest wpływ biogazu na silniki czterech pojazdów testowych.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

REKLAMA

Krok czwarty - tankowanie

Gotowy biometan może zostać wykorzystany w dowolnym samochodzie o napędzie gazowym. Tankowanie na specjalnie przygotowanej stacji zajmuje mniej niż trzy minuty. Taki gaz może zasilić dowolną sieć gazową. Ma taki sam skład chemiczny, więc można korzystać albo wyłącznie z niego, albo w połączeniu z tradycyjnym gazem, zdradza Andrew Shepherd.

Krok piąty - odjazd

Choć w pilotażowym projekcie Life Metamorphosis uzyskuje się biometan wystarczający na zasilenie czterech pojazdów, Ecoparc 2 ma o wiele większe możliwości produkcyjne. Gdyby cały biogaz z zakładu został przetworzony w metan, wystarczałby na roczne zasilenie 3 750 samochodów Seat Leon.

Jak podkreślają inżynierowie Seata, projekt wykorzystywania gazów odnawialnych wskazuje na rozwiązania wielu istotnych kwestii, jak gospodarka obiegu zamkniętego, ograniczenie marnotrawstwa czy emisji gazów cieplarnianych.

Co więcej, przy produkcji i wykorzystywaniu takiego biopaliwa emituje się o 80 proc. mniej dwutlenku węgla niż w przypadku tradycyjnej benzyny.

Obecnie biometan jest poddawany testom w trzech samochodach Seat Leon oraz jednym modelu Seat Arona. Sprawdzany jest jego wpływ na silniki po przebyciu co najmniej 30 tysięcy kilometrów.

Zobacz także: najlepsze silniki roku 2019

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij