REKLAMA

Senność kierowcy – niewinny zabójca

Senność, która ogarnia kierowcę podczas jazdy jest śmiertelnie niebezpieczna. Wpływa na osłabienie sprawności psychofizycznej kierowcy i w efekcie zwiększa ryzyko wypadku.

Senność kierowcy Shutterstock
Senność kierowcy

Senność najczęściej wynika z niewyspania lub zmęczenia spowodowanego długą podróżą. Tak czy owak kierowca w tym momencie czuje się usprawiedliwiony. Przecież musi dojechać do celu, a fakt senności zwykle nie wynika z jego zaniedbań. Tymczasem jeśli nie zadbamy o własną kondycje senność podczas prowadzenia samochodu może skończyć się tragicznie.
Brak snu w podobnym stopniu, jak alkohol upośledza naszą zdolność kierowania pojazdem. Badania przeprowadzone w Centre Hospitalo-Universitaire w Bordeaux dowodzą, że jeśli prześpimy w nocy 4 godziny mniej, niż zwykle, to zachowujemy się na drodze tak, jakbyśmy wypili kilka piw, czyli mieli we krwi ponad promil alkoholu. Mamy gorszą koordynację ruchową, osłabia się refleks, ale wzrasta skłonność do ryzykownych decyzji. W przypadku kierowcy, który przez ostatnią dobę spał mniej niż cztery godziny, ryzyko spowodowania wypadku drogowego jest aż piętnastokrotnie wyższe, aniżeli u tych kierowców, którzy spali przez co najmniej siedem godzin. Przeprowadzone na dużą skalę badania AAA Foundation for Traffic Safety wykazały ponadto, że w przypadku niemal co 10 kolizji drogowej, jednym z czynników była właśnie wzmożona senność kierowcy.

Senność kierowcy Shutterstock
Senność kierowcy

Zła wiadomość jest taka, że obecnie ponad połowa Polaków ma problemy ze snem. Co gorsza, niejednokrotnie ratuje się lekami, które również mogą negatywnie wpływać na poranną sprawność. Są sposoby, które pozwalają staranniej przygotować się do dłuższych podróży i tym samym zadbać o bezpieczeństwo.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Oto naturalne metody, które ułatwiają zasypianie:

• Zasypiaj na lewym boku, a jeśli jesteś leworęczny – na prawym. Jeżeli będziesz miał silniejszą rękę wolną do ewentualnej obrony, będziesz się czuł bezpieczniejszy i zaśniesz szybciej.
• Kup cięższą kołdrę albo przynajmniej przykryj się dwiema. Gdy jesteśmy unieruchomieni ciężarem, zasypiamy szybciej.
• Nie pij alkoholu przed snem. Wieczorny drink sprawia, że szybciej zaśniesz, ale zaburza fazy snu.
• Możesz się wspomóc suplementami, zawierającymi godne polecenia składniki, min:
Magnez - wpływa na przywspółczulny układ nerwowy, który odpowiada za nasze uczucie odprężenia i relaksu. Stres wypłukuje magnez z organizmu, dlatego powinniśmy go suplementować.
Ashwagandha - czyli witania ospała działa uspokajająco, regenerująco i wzmacnia odporność organizmu na stres.
Melatonina - inaczej zwana hormonem snu, skraca czas potrzebny na zaśnięcie i reguluje nasz rytm dobowy.
GABA - czyli kwas gamma-aminomasłowy to neuroprzekaźnik, który poprawia funkcjonowanie układu nerwowego i pozytywnie wpływa na głębokość snu.
Witamina B6 - według naukowców ta witamina pomaga indukować głęboki sen, bez marzeń sennych i dlatego jest skuteczną bronią w walce z zaburzeniami snu i koszmarami sennymi.

 

Natural Nationmateriały prasowe
Natural Nation

KOD RABATOWY DLA CZYTELNIKÓW

Na rynku pojawiła się firma Natural Nation, która oferuje powstałe zgodnie z poszanowaniem środowiska naturalnego suplementy dla aktywnych osób. Czytelnicy "auto motor i sport" mogą skorzystać z kodu obniżającego cenę wszystkich produktów o 20%. Wejdź na stronę naturalnation.pl, wrzuć wybrane produkty do koszyka i wklej kod AMISo1_20. Kod ważny jest do 7 lutego 2021 roku.

A może powinieneś się zgłosić do lekarza?

Sprawdź, czy cierpisz na bezsenność, która wymaga interwencji specjalisty (na ogół to psychiatra, który zleci dodatkowe badania).

Oto Ateńska Skala Bezsenności - przy każdym pytaniu wybierz odpowiedź, która najbardziej do Ciebie pasuje (pod warunkiem że opisywane w odpowiedzi objawy wystąpiły co najmniej 3 razy w tygodniu w ciągu ostatniego miesiąca).

1. W łóżku po zgaszeniu światła zasypiasz:
a) szybko
b) z nieznacznym opóźnieniem
c) z opóźnieniem
d) ze znacznym opóźnieniem lub nie śpisz całą noc
2. W nocy budzisz się:
a) nigdy się nie budzisz
b) sporadycznie
c) często
d) bardzo często lub nie śpisz przez całą noc
3. Rano budzisz się:
a) o zamierzonej godzinie
b) nieznacznie wcześniej niż zaplanowałeś
c) znacznie wcześniej niż zaplanowałeś
d) dużo wcześniej niż planowałeś lub nie śpisz przez całą noc
4. Całkowity czas twojego snu jest:
a) wystarczający
b) nieznacznie niewystarczający
c) wyraźnie niewystarczający
d) całkowicie niewystarczający lub nie śpisz przez całą noc
5. Jakość snu jest:
a) satysfakcjonująca
b) nieznacznie niesatysfakcjonująca
c) wyraźnie niesatysfakcjonująca
d) całkowicie niesatysfakcjonująca
6. Twoje samopoczucie następnego dnia jest:
a) dobre
b) nieznacznie gorsze
c) wyraźnie gorsze
d) wybitnie gorsze
7. Twoja sprawność psychofizyczna następnego dnia jest:
a) niezaburzona
b) nieznacznie zaburzona
c) wyraźnie zaburzona
d) wybitnie zaburzona
8. Senność w ciągu dnia:
a) nie zdarza Ci się
b) jest nieznaczna
c) jest wyraźna
d) jest bardzo nasilona
PUNKTACJA: przyznaj sobie punkty za każdą odpowiedź wg wzoru: a – 0 , b – 1, c – 2, d – 3.
Jeśli zdobyłeś 10 punktów – prawdopodobnie cierpisz na bezsenność. Jeśli zaburzenia snu wpływają na jakość Twojego życia i funkcjonowania, skonsultuj się z lekarzem.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA