"Dlaczego Yugo ma ogrzewaną tylną szybę? Żeby przy pchaniu auta nie zmarzły ci dłonie". Oto jedno z najczęściej słyszanych żartów na temat modelu będącego chlubą dawnej Jugosławii.
Oto wybrane fakty związane z historią modelu Yugo:
- bazujące na konstrukcji Fiata 127 auto weszło do produkcji w roku 1980 (opracowano dwie wersje: 3- oraz 5-drzwiową)
- w latach swojej świetności samochód zyskuje ogromną popularność na rodzimym rynku dzięki atrakcyjnej cenie i zużyciu paliwa
- pod koniec lat 80-tych Yugo jest eksportowane do 74 krajów świata (m.in. Egipt i Indie)
- w tym czasie Yugo pojawia się też na rynku amerykańskim, oferowane w cenie 3 990 dolarów. Sukces auta był tam raczej mizerny (Yugo zaliczono nawet do grona Najgorszych Aut Zagranicznych Marek w Historii), jednak do roku 1991 dostawy eksportowe przekraczają 100 tys. sztuk
- w roku 1999 zakłady w Kragujevacu zostają poważnie zniszczone w wyniku bombardowań lotnictwa NATO
- w listopadzie 2008 produkcja Yugo w serbskich zakładach Zastava dobiega końca, jednak kierownictwo spółki zastanawia się nad przeniesieniem montażu zagranicę
- łączny wolumen produkcji Yugo w zakładach Kragujevac wyniósł 794 428 egzemplarzy.
Teraz przyszłość zakładów Zastava związana jest mocno z włoskim Fiat Automobiles, który ma wobec serbskiej fabryki bardzo poważne plany inwestycyjne.
Źródło: samar