[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


Seria DTM. Zasady, kalendarz, transmisja TV

Robert Kubica w DTM? To wydaje się bardzo prawdopodobne. Ale na początek odpowiedzmy na inne pytanie. Co to jest DTM?

Wyścig serii DTM Wyścig serii DTM, źrodło: media.dtm.com

DTM to akronim od słów Deutsche Tourenwagen Masters. Jest to seria wyścigowa sięgająca swoją historią roku 1984 i od tego czasu zyskująca na popularności i prestiżu. Obecnie nazywana jest „Formułą 1 z dachem”, bowiem tak zaawansowane technicznie są startujące w niej pojazdy i tak duże moce i prędkości są przez kierowców uzyskiwane.

Choć DTM nawet w nazwie zawartą ma informację o tym, że są to niemieckie mistrzostwa samochodów turystycznych, już od dawna seria ma wymiar międzynarodowy. Zarówno jeśli chodzi o narodowość kierowców, jak i lokalizacje wyścigów, zahaczających nawet o Rosję, Wielką Brytanię czy Szwecję.

Tak naprawdę w sezonie 2020 zaledwie cztery z dziesięciu wyścigowych weekendów zaplanowane są na torach zlokalizowanych w Niemczech. Do kalendarza DTM przejdziemy jednak za moment.

Zasady serii DTM

Seria DTM w obecnym formacie liczy 10 wyścigowych weekendów, z których każdy składa się z dwóch osobnych wyścigów i kwalifikacji do każdego z nich – po jednych kwalifikacjach i wyścigu w sobotę i niedzielę.

Rywalizacja w wyścigu ograniczona jest do 55 minut ścigania plus jedno pełne okrążenie. Punkty w klasyfikacji przyznawane są pierwszym dziesięciu kierowcom i zdobywane są według klucza 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.

Dodatkowe punkty przyznawane są w kwalifikacjach do każdego z wyścigów. Zdobywa je pierwszych trzech najszybszych kierowców, zgodnie z kluczem 3-2-1.

Zobacz także: Volvo V60 T8 Twin Engine - rodzinny nie znaczy nudny!

REKLAMA

REKLAMA

Sezon 2020 serii DTM liczyć będzie, jak wspomnieliśmy, 10 weekendów, zatem odbędzie się łącznie 20 wyścigów. Na koniec sezonu punkty sumowane są w trzech klasyfikacjach – kierowców, zespołów (suma punktów dwóch najlepszych kierowców danego zespołu) i producentów.

W sezonie 2019 najlepszym kierowcą na koniec sezonu okazał się Rene Rast w Audi zespołu Audi Sport Team Rosberg. Drugie miejsce zajął Nico Muller, również w Audi, ale w ramach zespołu Audi Sport Team Abt Sportsline. Trzecią pozycję na podium wywalczył natomiast Marco Wittmann jadący BMW zespołu BMW Team RMG.

Jeśli chodzi o producentów, obecnie jest ich trzech – Audi, BMW i Aston Martin. Ten ostatni dołączył do serii po wcześniejszym opuszczeniu jej przez Mercedesa-AMG. Każdy z producentów wystawia natomiast po kilka aut, w ramach zespołów.

Samochody startujące w serii DTM oparte są na modelach oferowanych w sprzedaży, choć tak naprawdę łączy je jedynie nazwa oraz charakterystyczne elementy stylistyczne, jak reflektory czy kształt przedniego i tylnego pasa. Obecnie startujące auta trzech wspomnianych zespołów to:

W minionym sezonie mieliśmy do czynienia z historyczną zmianą w kwestii napędu pojazdów DTM. Wolnossące silniki V8 zostały bowiem zastąpione przez mniejsze i bardziej wydajne jednostki turbo o pojemności dwóch litrów, generujące moc około 600 KM.

Zobacz także: SsangYong Korando - przełomowy SUV

REKLAMA

Robert Kubica w DTM

Robert Kubica ma już za sobą testy samochodów serii DTM. W 2013 roku, kiedy wracał do startów w samochodach, miał możliwość jazdy bolidem DTM zespołu Mercedesa. Był to Mercedes-AMG C Coupe.

Wtedy jeszcze pojazdy DTM napędzane było wolnossącymi jednostkami V8 o pojemności 4 litrów i mocy około 500 KM. Kubica wykręcał świetne czasy, lepsze od etatowych kierowców serii DTM. Pomimo zapewnień ówczesnego szefa ekipy Mercedesa Toto Wolffa (obecnie szefa zespołu Mercedesa w Formule 1) o miejscu dla Kubicy, Polak nie zdecydował się wówczas na starty w DTM.

Zupełnie inaczej może być teraz, kiedy Robert Kubica zdecydował o odejściu z zamykającego stawkę zespołu Williamsa i wyborze nowej drogi, którą ma być właśnie DTM. Kubica nie potwierdza tego jeszcze oficjalnie, bo też ma łączyć rolę wyścigowego kierowcy z funkcją w Formule 1, ale w ostatnich dniach przeszedł testy w DTM, tym razem w zespole BMW.

Za kierownicą BMW M4 DTM Kubica radził sobie świetnie, po dwóch dniach osiągając czas okrążenia nieco lepszy od trzeciego na koniec sezonu i najlepszego w ekipie BMW Marco Wittmanna. To oczywiście nie musi oznaczać, że Kubica zostanie mistrzem DTM w pierwszym roku startów.

Jak pokazała historia, kierowcy Formuły 1 byli i są obecni w zawodach DTM, jednak większości z nich rywalizacja w zamkniętym samochodzie nie wychodziła za dobrze. Startowali tu m.in. Michael Schumacher i jego brat Ralf, David Coulthard czy Witalij Pietrow. W DTM mieliśmy też takich znanych kierowców jak Walter Rohrl, Matthias Ekstrom, Bernd Schneider, Gary Paffett i wielu innych.

W obecnej stawce DTM w sezonie 2019 startowało co najmniej paru kierowców z przeszłością w Formule 1. Timo Glock z BMW zajął na koniec sezonu 12. pozycję, a Paul di Resta w Aston Martinie Vantage DTM był 16.

Seria DTM bywa początkiem dalszej kariery, jak w przypadku Estebana Ocona czy Antonio Giovinazziego, obecnie kierowców Formuły 1, ale jest też sposobnością na kontynuowanie wyścigowego życia „po Formule 1”.

Zobacz także: przełomowy model Volkswagena, o którym mało kto wiedział

REKLAMA

REKLAMA

Kalendarz DTM na rok 2020

Jak wspomnieliśmy wyżej, w roku 2020 czeka nas 10 weekendów z DTM, łącznie 20 wyścigów. Ze względu na bliskość Polski, w przypadku dołączenia Roberta Kubicy do rywalizacji, wielu polskich kibiców będzie mogła bez większego problemu logistycznego podróżować na co najmniej kilka wyścigów.

W rywalizacji w sezonie 2020 startować może również drugi Polak – Robin Rogalski w samochodzie Audi RS5 DTM.

Kalendarz DTM 2020 wygląda następująco:

  • 24-26 kwietnia – Zolder, Belgia
  • 15-17 maja – Lausitzring, Niemcy
  • 29-31 maja – Igora Drive, Rosja
  • 12-14 czerwca – Anderstorp, Szwecja
  • 26-28 czerwca – Monza, Włochy
  • 10-12 lipca – Norisring, Niemcy
  • 22-23 sierpnia – Brands Hatch, Wielka Brytania
  • 4-6 września – Assen, Holandia
  • 11-13 września – Nurburgring, Niemcy
  • 2-4 października – Hockenheimring, Niemcy

DTM – gdzie oglądać?

Transmisje wyścigów serii DTM były do tej pory dostępne za darmo na kanale DTM w serwisie YouTube (youtube.com/user/DTMinternational). Oficjalna strona DTM informuje o takiej właśnie możliwości śledzenia rywalizacji.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA