Producenci wykorzystują motorsportowe zmagania do poszukiwania i testowania rozwiązań, które trafiają później do seryjnych samochodów, którymi jeździmy na co dzień. Przykładem może być choćby napęd na cztery koła czy mocne i wydajne silniki z turbodoładowaniem, które wykorzystywane są na trasach rajdów oraz równolegle jako wyposażenie seryjnych samochodów osobowych.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
- Bliska współpraca pomiędzy inżynierami sportów motorowych i kolegami z działu rozwoju technicznego jest dla Skody bardzo istotnym elementem, opartym na najwyższych kompetencjach, zaangażowaniu i miłości do technologii. Ekscytacja i wiedza związana z motorsportem jest przenoszona z odcinków specjalnych do naszych seryjnie produkowanych samochodów – mówi Christian Strube, członek zarządu ds. rozwoju technicznego w Skoda Auto.
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Miejski model z rajdowym doświadczeniem
Samochód rajdowy taki jak Skoda Fabia Rally2 evo składa się łącznie z ok. 3000 komponentów, z których ok. 40 proc. pochodzi z samochodów osobowych, na przykład z zespołów silnikowych.
Prace nad modyfikacjami modeli rajdowych i produkcyjnych często przebiegają równolegle, a inżynierowie Skoda Motorsport dzielą się informacjami zebranymi podczas testów z pracownikami centrum badawczo-rozwojowego Skoda w Mladá Boleslav. Czasami w samochodach seryjnych wyraźnie widoczny jest wpływ rozwoju pojazdów rajdowych. Na przykład, na umiejscowienie świateł w modelu Fabia wpłynął jego rajdowy odpowiednik.
- Ścisła współpraca nas kierowców rajdowych z inżynierami Skoda Motorsport nie tylko rozwija model Fabia Rally2 evo, ale także pośrednio przyczynia się do rozwoju cywilnych odmian samochodów marki Skoda. Na odcinkach specjalnych doprowadzamy rajdówkę do limitów, sprawdzając jej wytrzymałość i dostarczając wiedzę dla inżynierów. Sport motorowy jest jednym z kluczowych miejsc badań i rozwoju. Wsiadając do rajdówki cieszę się, że po części przyczyniam się również do rozwoju marki – komentuje Miko Marczyk, aktualny Mistrz Polski w Rajdach Samochodowych.
W regulacjach technicznych Rally2, Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA ustaliła zasady odpowiedniego wykorzystywania części seryjnych do tworzenia samochodów z kategorii rajdowej.
FIA ograniczyła także górną granicę cenową pojazdów do 200 tys. euro. W konsekwencji, w modelu Skoda Fabia Rally2 evo wykorzystywane są zarówno części samochodowe podlegające regulacjom FIA, części motorsportowe wykonywane na zamówienie, jak i oryginalne, modyfikowane części seryjne.
Komentarze