[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda E-noise - dźwięk silnika w trybie elektrycznym

Skoda montuje w swoich autach elektrycznych i hybrydach plug-in system emitujący dźwięk, który ma stanowić ochronę dla pieszych.

Skoda Octavia RS iV Skoda Octavia RS iV

Napędy zelektryfikowanych modeli Skody pozwalają na płynną i cichą jazdę. Poruszanie się samochodem z napędem elektrycznym lub hybrydowym jest dzięki temu komfortowe nie tylko dla pasażerów, ale również dla otoczenia. Wiąże się ono jednak z kilkoma wyzwaniami, takimi jak odpowiednie informowanie pieszych o nadjeżdżającym pojeździe.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dlatego zgodnie z wymogami Unii Europejskiej Skoda wyposaża swoje zelektryfikowane modele w specjalny generator dźwięku ostrzegający przechodniów, dbając jednocześnie, aby podkreślał on indywidualny charakter pojazdu.

Skoda z systemem E-noise

Samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in są bardzo ciche. Ma to pozytywne oddziaływanie na poziom hałasu w okolicy, ale może także stanowić pewne ryzyko dla pieszych. Dlatego samochody z napędem elektrycznym lub hybrydowym muszą podczas jazdy z niską prędkością emitować dźwięk.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Pierwszymi samochodami marki Skoda, które zostały wyposażone w generator dźwięku, znany jako E-noise, są hybrydowe modele typu plug-in: Superb iV, Octavia iV oraz Octavia RS iV. Sygnał w charakterystyczny i przyjemny dla ucha sposób naśladuje dźwięk silnika, a jego natężenie zmienia się w zależności od tego czy pojazd przyspiesza czy zwalnia.

Za opracowanie rozwiązania i dostrajanie samego dźwięku w samochodach marki Skoda odpowiedzialni są eksperci z centrum badań i rozwoju w Mladá Boleslav.

- Zadanie nie było łatwe, ponieważ ilość miejsca pod maską jest ograniczona a przepisy dotyczące dźwiękowych systemów ostrzegawczych dla samochodów elektrycznych i hybrydowych są rygorystyczne - wyjaśnia Pavel Orendáš, główny inżynier pracujący nad projektem.

 

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Skoda E-noise podkreśla indywidualny charakter modelu

Zgodnie z przepisami UE samochody hybrydowe oraz elektryczne muszą emitować dźwięk ostrzegawczy przy prędkościach do 20 km/h. Powyżej tej prędkości samochód wydaje naturalny dźwięk emitowany przez opony w efekcie kontaktu z jezdnią.

Rozwiązanie wprowadzone w zelektryfikowanych modelach Skody polega na emisji sygnału dźwiękowego nawet do prędkości 50 km/h, który następnie jest naturalnie zastępowany dźwiękiem generowanym przez pojazd w ruchu.

Samochód musi również emitować odpowiednie brzmienie podczas cofania z prędkością do 6 km/h. W tym przypadku zelektryfikowane modele Skody wydają również dźwięk imitujący silnik spalinowy, ale o innych tonach, tak aby piesi mieli świadomość, że samochód cofa.

Jednym z zadań dla zespołu ekspertów było opracowanie sposobu zainstalowania niewielkiego głośnika w wodoodpornej obudowie. Nadajnik dźwięku został umieszczony przy prawym przednim kole.

- Dźwięk powinien być skierowany w stronę pieszych, więc opcje pozycjonowania głośnika były ograniczone. Piesi widzą tylko ułamek sytuacji na drodze i wykorzystują także swój słuch, aby kontrolować przestrzeń wokół siebie. Przepisy szczegółowo określają wymagania jakie powinien spełniać system AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System), dlatego do projektu zaangażowano ekspertów ds. akustyki pojazdów Skody, aby odpowiednio dopracowali dźwięk – komentuje Pavel Orendáš.

Stworzenie zindywidualizowanego dźwięku ostrzegawczego stanowi przestrzeń do kreatywnego działania dla producentów. Pomimo tego, iż przepisy określają częstotliwość oraz poziom natężenia dźwięku (co najmniej 56 decybeli), projektanci mogą wykazać się pomysłowością i dostosować dźwięk do charakteru danego samochodu.

- Hybrydowe modele Skody w przyjemny dla odbiorcy sposób emitują dźwięk naśladujący pracę silnika spalinowego, tak aby wszystko było ze sobą spójne. Model Octavia RS iV będzie przy niskich prędkościach wydawał taki sam dźwięk, jak standardowe modele Octavia iV i Superb iV. Mając na uwadze jednak specyficzne cechy tego modelu, pojawi się również sportowy charakter dźwięku, ale podczas bardziej dynamicznej jazdy z dala od miejskich dróg – podkreśla Orendáš.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2020

Jak przez 125 lat zmieniły się samochody? Diametralnie. Najlepszy przykład – dotąd wlewaliśmy do baku benzynę lub olej napędowy, ale dziś coraz częściej podłączamy auta do gniazdka. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA