Jak zmienia się Skoda Skoda Enyaq Coupé RS iV

Skoda Enyaq Coupé RS iV – najbardziej zaawansowany model w historii marki

To najwyższa forma elektrycznego Enyaqa iV, a więc jednocześnie najnowocześniejsza Skoda oferowana w sprzedaży. Przyglądamy się jej designowi, technologii i właściwościom jezdnym.

Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda jest producentem, który wypracował sobie przez lata pewien wizerunek – marki tworzącej samochody praktyczne dla rodzin. Przez to niemal każdy test samochodu tej marki zaczyna się od przeanalizowania cech praktycznych tych modeli, takich jak pojemne bagażniki, przestronne wnętrza i sprytne schowki. Jednak w jej ofercie są też samochody z dopiskiem RS w nazwie, które zachwycają kierowcę w nieco inny sposób – designem, zaawansowanym wyposażeniem i wyjątkowymi osiągami. Najnowszym modelem z rodziny RS jest elektryczny SUV.

Design, czyli SUV w stylu coupé

Mowa oczywiście o Skodzie Enyaq iV. Nie jest to jednak typowy model, jaki znamy od kilkunastu miesięcy, ale wersja Coupé, czyli wyróżniająca się nietypowym nadwoziem. O ile z przodu oba warianty tego modelu są do siebie bardzo podobne, to wszystko co dzieje się za przednimi słupkami już je odróżnia. W modelu Coupé mamy nawet 21-calowe obręcze kół, mocno opadającą linię dachu płynnie przechodzącą w bagażnik, a także masywny i nieco uniesiony tył. To proporcje znane z innych SUV-ów w stylu coupe, a więc Skoda skutecznie wpisała się w aktualne trendy.

Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe


Zalety modelu Coupé to jedno, ale w tym egzemplarzu ważne są również literki RS – w parze z nimi idą przecież nie tylko osiągi i wyposażenie, ale także stylizacji nadwozia. Pierwszym co rzuca się w oczy jest oczywiście zielony kolor Mamba Green, który będzie od teraz wizytówką wszystkich modeli RS. Patrząc z przodu widzimy także zmienione wloty powietrza w zderzaku, na przednich nadkolach znalazły się oznaczenia RS, obręcze kół mają typowy dla tej wersji wzór, są także dodatkowe aerodynamiczne nakładki, natomiast z tyłu pojawiła się czarna atrapa dyfuzora.

Skoda Enyaq Coupemateriały prasowe
Skoda Enyaq Coupe


O ile wnętrze w wersji Coupé nie różni się od tęgo w zwykłej Skodzie Enyaq iV – co znaczą lekką konstrukcje deski rozdzielczej, minimalistyczne wnętrze z ograniczoną liczbą przycisków oraz duży ekran systemu multimedialnego – tak odmiana RS ma kilka smaczków stylistycznych. Są sto oczywiście głębokie fotele z zintegrowanym zagłówkiem i z wyszytym oznaczeniem RS, do tego trójramienna sportowa kierownica czy listwy dekoracyjne przypominające włókno węglowe.

Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe


Wnętrze Skody Enyaq Coupé RS iV nie tylko wygląda nowoczesne, ale wyposaża się je też w nowoczesne funkcje. Nie tylko w system multimedialny łączący się z internetem, ale również wyświetlacz head-up wzbogacony o technologie rozszerzonej rzeczywistości (AR) – dzięki temu na szybie przed kierowcą wyświetlane są strzałki i linie, wyglądające jakby były zawieszone kilkanaście metrów przed samochodem, nad jezdnią. Do tego dochodzi pakiet systemów aktywnie wspomagających bezpieczeństwo, jak Travel Assist 2.0, który sprawia, że w określonych sytuacjach samochód może poruszać się autonomicznie.

Skoda Enyaq Coupemateriały prasowe
Skoda Enyaq Coupe

Za kierownicą RS iV, a więc lawina elektronów

 

Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe


Wygląda i technologia to jedno, ale w samochodzie z oznaczeniem RS chodzi przede wszystkim o jazdę. I w tej kategorii Enyaq Coupé RS iV sprawdza się zaskakująco dobrze. Pamiętajmy, że to sporej wielkości rodzinny SUV popularnej marki, a więc w usportowionej wersji jest dynamiczny i angażujący w jazdę, ale nie wściekle szybki i ostry w reakcjach jak auto sportowe – nie o to tutaj chodzi, Skoda ma być przecież przede wszystkim wygodna podczas codziennej jazdy.

Oczywiście, parametry układu napędowego Skody mówią same za siebie – moc 299 KM i 450 Nm momentu obrotowego to wartości zapewniające odpowiednie przyspieszenie. Fakt, że jeden silnik montuje się z przodu, a drugi z tyłu pozwala osiągnąć elektryczny napęd na cztery koła. To w połączeniu ze wspomnianymi parametrami układu napędowego sprawia, że auto momentalnie się rozpędza, bez zbędnego buksowania kół, osiągając pierwsze 100 km/h po 6,6 sekundy. To sprawia, że Skoda Enyaq Coupé RS iV jest nie tylko najmocniejszą drogową Skodą w historii, ale też najlepiej przyspieszającym modelem RS w aktualnej ofercie.

Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe
Oznaczenia vRS na kierownicy, fotelach i nadkolach to jeden z niewielu wyróżników stylistycznych wersji RS iV


Samochód przyspiesza momentalnie dzięki temu, że maksymalną siłę napędowa silniki przekazują już od samego „dołu” obrotów, a więc na reakcję auta nie trzeba czekać. Do tego warto wspomnieć, że samochód elektryczny nie ma skrzyni biegów, ale przekładnię o stałym przełożeniu, a więc podczas przyspieszania nie marnuje się czasu na działanie sprzęgła i uruchamianie kolejnych biegów.

Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe


To co jednak zaskakuje najbardziej to prowadzenie się tego modelu w zakrętach. Skoda Enyaq Coupé RS iV, jak przystało na samochód elektryczny, ma zaskakująco nisko umieszczony środek ciężkości, ponieważ zestaw akumulatorów litowo-jonowych – to największe i najcięższe elementy w konstrukcji samochodu – umieszczony jest w podłodze, a więc nisko ziemi. Dzięki temu samochód w ogóle nie przechyla się w zakrętach i nie nurkuje podczas gwałtownego hamowania.

Wymienione cechy sprawiają, że jazda Skodą Enyaq Coupé RS iV to czysta przyjemność. Zreszta – możecie przekonać się o tym w załączonym wideo.