REKLAMA

Skoda Enyaq iV – aerodynamika w służbie zasięgu

Maksymalny zasięg elektrycznej Skody Enyaq iV wynosi 536 km (WLTP). Na wynik ten wpływają m.in. wyjątkowe właściwości aerodynamiczne, którymi charakteryzuje się ten model.

Skoda Enyaq iV Sportline fot. materiały prasowe
Skoda Enyaq iV Sportline

Skoda Enyaq iV w wersji z wydajnym silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW i akumulatorem o pojemności 82 kWh może przejechać nawet do 536 km (WLTP). To m.in. dzięki opływowemu nadwoziu, bo pierwszy elektryczny SUV Skody oparty na platformie MEB Grupy Volkswagen osiąga znakomity współczynnik oporu powietrza od Cx 0,257. Oprócz aerodynamicznie zoptymalizowanego nadwozia, tę wysoką wartość osiągnięto dzięki kreatywnym detalom, takim jak specjalne koła, ruchome kurtyny z aktywnym chłodzeniem umieszczone w przednim wlocie powietrza oraz specjalnie ukształtowane lusterka zewnętrzne umieszczone na przednich drzwiach.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Ruchome kurtyny chłodzące

Z przodu modelu Enyaq iV, w centralnym wlocie powietrza, znajduje się regulowana kurtyna. W zależności od zapotrzebowania na powietrze chłodzące napęd elektryczny, akumulator litowo-jonowy i system klimatyzacji, układ elektroniczny pojazdu otwiera kurtynę chłodzącą tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Jeśli przesłona jest całkowicie zamknięta, ma to szczególnie korzystny wpływ na aerodynamikę elektrycznego SUV-a i zwiększa zasięg pojazdu nawet o siedem kilometrów.

Ponadto zoptymalizowana aerodynamicznie dolna część przedniego zderzaka z unikatowymi spojlerami przed kołami kieruje powietrze pod pojazd, gdzie przepływa wzdłuż gładkiej osłony podwozia i akumulatora. W połączeniu z kurtynami powietrznymi umieszczonymi w przednim zderzaku elementy te płynnie kierują przepływ powietrza wokół nadkoli w kierunku tyłu pojazdu. Ponieważ same koła odpowiadają za około 25 proc. oporu powietrza, dla Enyaq iV dostępne są zoptymalizowane aerodynamicznie obręcze kół, które zapewniają mniejsze zawirowania powietrza.

Skoda Enyaq iVfot. materiały prasowe
Skoda Enyaq iV

Aerodynamiczne lusterka, spojler i dyfuzor

Zawirowanie powietrza pojawiające się za Skodą Enyaq iV jest również skutecznie redukowane w celu uzyskania jak najniższego współczynnika oporu powietrza. Wydłużony profil dachu i spojler dachowy ze zintegrowanymi bokami zwiększają docisk pojazdu i wraz z krawędziami tylnego zderzaka zapewniają płynny przepływ powietrza wokół nadwozia.

Płaskie podwozie zmniejsza turbulencje i poprawia przepływ powietrza pod pojazdem. Ponadto tylny dyfuzor ze zintegrowaną krawędzią spojlera współdziała ze spojlerem dachowym, aby zrównoważyć zawirowania powietrza za samochodem. Aerodynamicznie zoptymalizowane lusterka zewnętrzne obniżające opór powietrza i redukujące szum wiatru są zaprojektowane tak, aby kierować powietrze do tyłu i ograniczać przepływ powietrza wokół pojazdu. Aby wzmocnić ten efekt, lusterka są umieszczone na przednich drzwiach, a nie w trójkącie szyby słupka A, umożliwiając przepływ powietrza wokół niego.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA