Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
7/2021 Temat numeru Enyaq iV – nie tylko do miasta

Skoda Enyaq iV – nie tylko do miasta

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV.

Skoda Enyaq iV materiały prasowe
Skoda Enyaq iV

Kiedyś samochody elektryczne były głównie samochodami miejskimi, małymi i tanimi, dlatego utarło się przekonanie, iż są one samochodami przywiązanymi do miasta. Było tak również dlatego, że auta elektryczne budowano poprzez modyfikację aut spalinowych, a więc nie wykorzystywano potencjału, jaki daje stworzenie samochodu od podstaw jako elektrycznego, w którym centralnym i najważniejszym elementem są akumulatory. Dzisiaj to się zmieniło – można kupić duży i przestronny samochód elektryczny, którego zasięg wystarczy do pokonaniem nawet 500 kilometrów. Takim samochodem jest właśnie Skoda Enyaq iV.

 

W świecie samochodów elektrycznych doszło ostatnio do przełomu technologicznego. Nie chodzi nawet o to, że akumulatory są jeszcze bardziej wydajne, bo dzięki wielu innowacjom mogą one magazynować dziś niemal dwa razy ładunku niż jeszcze kilkanaście lat temu. Prawdziwą rewolucją było coś innego – wprowadzenie wspólnych płyt podłogowych dla aut elektrycznych. Taka konstrukcję ma koncern VW – nazywa się ona MEB – i wykorzystuję ją jako podstawę do tworzenie samochodów elektrycznych różnych marek.

Konstrukcja modułowa – sporo zalet

Skoda Enyaq iVmateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

W takiej modułowej konstrukcji ważne jest nie tylko to, że łatwo można stworzyć na jej podstawie wiele samochodów różnych klas i wielkości, ale fakt, że takie samochody są od podstaw tworzone jako pojazdy elektryczne. Co to oznacza? Ns płycie MEB nie powstanie auto z silnikiem benzynowym, ani hybryda, a więc nie przewidziano tu miejsca na duże podzespoły napędu spalinowego – nie ma przygotowanej przestrzeni na duży silnik, wał napędowy, skrzynię biegów czy nieforemny zbiornik paliwa. Dzięki temu można było w nowy sposób podejść do budowy takich auta, bo mały silnik elektryczny i płaskie akumulatory zajmują znacznie mniej miejsca.

O tym, że w takim aucie jak Skoda Enyaq iV wygospodarowano znacznie więcej przestrzeni niż w podobnych gabarytami samochodów z napędem spalinowym – już pisaliśmy, teraz czas napisać nieco o napędzie i technologii, która pozwala takim samochodem swobodnie poruszać się nie tylko na co dzień, ale też wyruszyć w podróż za miasto.

Skoda Enyaq iVmateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

Dzięki konstrukcji MEB w samochodzie można zamontować ponadprzeciętnie pojemny zestaw akumulatorów litowo-jonowych – w topowej wersji mogą zmagazynować do 77 kWh energii elektrycznej, a sprawia, że zasięg automatycznie jest większy. W przypadku Skody Enyaq 80 iV mówimy nawet o 536 km po każdym ładowaniu samochodu.

Auto ma wiele rozwiązań pozwalających skutecznie korzystać z energii z akumulatora. Jedną z nich jest wysokie napięcie prądu w instalacji, co pozwala przesyłać energię bez większych strat. Kolejnym jest karoserią, którą zaprojektowano tak, aby była maksymalnie wydajna aerodynamicznie, co pozwala autu poruszać się bez strat energii, bo opory jakie auto stawia powietrzu są zwyczajnie niższe. A w końcu – system rekuperacji, czyli odzyskiwanie energii elektrycznej podczas każdego hamowania i odpuszczania gazu. W Enyaqu iV kierowca może ręcznie zwiększać siłę takiego hamowania silnikiem, pociągając łopatki przy kierownicy.

Skoda Enyaq iVmateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

Ładowanie bez przeszkód

Wiemy już, że dzięki zaawansowanej technice Skoda Enyaq iV ma na pokładzie pojemny zestaw akumulatorów, a także jest oszczędna, bo nie marnuje energii podczas jazdy, a nawet część z niej odzyskuje przy hamowaniu. Teraz skupimy się na szybkim ładowaniu, bo to dzięki tej funkcji możemy mówić, że Skoda Enyaq iV nadaje się do jazdy poza miastem. Ale od początku.

Skoda Enyaq iVmateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

Samochód można lądować z domowego gniazdka, ale to rozwiązanie awaryjne, bo trwa po prostu zbyt długo. Można natomiast zamontować w garażu wallbox, czyli mocne przyłącze o mocy do 22 kW, a także podłączyć się specjalną ładowarką do gniazdka trójfazowego (tzw. siły) – taką ładowarkę, która pozwala lądować samochód prądem o mocy do 11 kW. Skoda oferuje dzisiaj do tego modelu jedynie za złotówkę. Oba rozwiązania są bardzo skuteczne i wygodne.

Najważniejsze jest jednak to, że Skodę Enyaq iV można ładować prądem stałym, czyli za pomocą ładowarki o zwiększonej mocy – elektryczna Skoda „przyjmuje” prąd o mocy do 125 kW. Skorzystanie z takiego źródła energii (nie brakuje szybkich ładowarek np. przy autostradach) sprawia, że ładowanie akumulatorów Enyaqa 80 iV zajmuje jedynie 38 minut, jeżeli ładujemy od 5% (rzadko rozładowuje się samochód bardziej) do 80% (powyżej tej wartości szybkość ładowania zostaje zmniejszona, aby zwiększyć żywotność „baterii”). To tyle, ile w zwykłym spalinowym samochodzie trwa tankowanie i przerwa na kawę na stacji paliw.

Skoda Enyaq iVmateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

Pojemny zestaw akumulatorów, wiele rozwiązań zmniejszających zużycie energii elektrycznej, a także możliwość ekspresowego ładowania akumulatorów – dzięki takim cechom Skoda Enyaq iV sprawdzi się także wtedy, gdy wybierzemy się w podróż daleko za miasto.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

Większość kierowców kojarzy, że samochody elektryczne można ładować na ogólnodostępnych ładowarka, ale wiedzą też, że tych jest w Polsce nadal niewiele, ale czy są też inne sposoby? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 16/2020

Na przykładzie Skody Enyaq iV, pierwszego samochodu czeskiej marki, który zaprojektowano od podstaw jako auto elektryczne, sprawdzamy jak zbudowane są tego typu pojazdy. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

Konstrukcję samochodu projektuje się tak, żeby ten sam model dało się wyposażyć w różne źródła napędu. Dzięki temu nawet popularne modele mogą być oferowane zarówno w wersji spalinowej, jak i hybrydowej czy elektrycznej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

Skoda Octavia występuje nie tylko w wielu wersjach silnikowych i w kilku odmianach wyposażenia, ale także jako model o bardzo różnym charakterze i zastosowaniu – w rodzinie Octavii znajdziemy modele iV, RS, Scout i wiele więcej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

REKLAMA