REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda Enyaq iV – oficjalna premiera elektrycznego SUV-a

Skoda Enyaq iV ujrzała światło dzienne podczas oficjalnej prezentacji zorganizowanej w czeskiej Pradze. O elektrycznym SUV-ie wiemy już niemal wszystko, a przede wszystkim wiemy, jak wygląda.

Skoda Enyaq iV Founders Edition Materiały prasowe
Skoda Enyaq iV Founders Edition

Skoda Enyaq iV będzie dostępna w wielu wariantach napędu i wyposażenia. Trzy warianty pojemności akumulatora, pięć wariantów mocy silników, napęd na tylną oś lub na cztery koła oraz moc od 148 do 306 KM i zasięg do 510 km to podstawowa charakterystyka elektrycznego SUV-a Skody. Zobaczmy auto z bliższej perspektywy.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Skoda Enyaq iV – nadwozie i stylistyka

Skoda Enyaq iV zbudowana jest na platformie MEB koncernu Volkswagena dla samochodów napędzanych silnikiem elektrycznym. Pozwala ona na ukrycie akumulatorów w podłodze, co z kolei wpływa na konieczność podniesienia linii dachu. Auto zostaje jednak wizualnie wydłużone dzięki krótkim zwisom i sporemu rozstawowi osi – to jedna z wielu zalet napędu elektrycznego.

Skoda Enyaq iV Founders EditionMateriały prasowe
Skoda Enyaq iV Founders Edition

Warto dodać, że wysiłek włożony w prace nad aerodynamiką pozwoliły projektantom uzyskać imponujący jak na SUV-a współczynnik oporu powietrza, wynoszący 0,27. Dzięki temu odpowiednio mniejsze jest zapotrzebowanie na energię.

Pod kątem stylistyki nadwozia nowy SUV Skody – czwarty w gamie, a pierwszy z napędem elektrycznym – jest całkiem nowym rozdaniem i prezentuje się świeżo i zgrabnie. Rozciągnięta sylwetka sprawia, że SUV wygląda bardziej jak hatchback z większym prześwitem.

Jakie wymiary ma nadwozie Enyaqa? Pierwszy elektryczny SUV Skody ma długość 4648 mm, przy szerokości 1877 mm oraz wysokości 1618 mm. Rozstaw osi wynosi 2765 mm, a pojemność bagażnika to solidne 585 litrów.

W wersjach podstawowych Skoda Enyaq iV ma umieszczony z tyłu silnik, odpowiadający za napęd na tylną oś. W wersjach o większej mocy z przodu pracuje dodatkowy silnik elektryczny, dając napęd na cztery koła. Do wyboru będzie łącznie pięć wariantów mocy oraz trzy wielkości akumulatora.

Skoda Enyaq iVMateriały prasowe
Skoda Enyaq iV
ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

Konstrukcję samochodu projektuje się tak, żeby ten sam model dało się wyposażyć w różne źródła napędu. Dzięki temu nawet popularne modele mogą być oferowane zarówno w wersji spalinowej, jak i hybrydowej czy elektrycznej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

Skoda Octavia występuje nie tylko w wielu wersjach silnikowych i w kilku odmianach wyposażenia, ale także jako model o bardzo różnym charakterze i zastosowaniu – w rodzinie Octavii znajdziemy modele iV, RS, Scout i wiele więcej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

REKLAMA

Skoda Enyaq iV – silniki i napęd

I w ten sposób przechodzimy do napędu, choć większość tych informacji była nam znana już wcześniej. Model podstawowy to napędzana na tył Skoda Enyaq iV 50 z akumulatorem litowo-jonowym magazynującym 55 kWh energii (52 kWh netto). Montowany z tyłu silnik elektryczny ma moc 109 kW (148 KM), moment obrotowy 220 Nm i oferuje zasięg do 340 km wg WLTP.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwać ma 11,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 160 km/h.
Zasięg wzrasta do 390 km w przypadku – również napędzanego na tylne koła – modelu Enyaq iV 60 o mocy 132 kW (180 KM) i momencie obrotowym 310 Nm, wyposażonego w akumulator magazynujący 62 kWh (58 kWh netto). Sprint do „setki” to w tym przypadku 8,7 sekundy.

Z kolei Skoda Enyaq iV 80, z silnikiem o mocy 150 kW (204 KM), momencie obrotowym 310 Nm i z napędem na tylne koła, zapewniać ma największy zasięg – do 510 km w cyklu WLTP. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwać ma 8,5 s. Wykorzystany w tym modelu akumulator o pojemności brutto 82 kWh (77 kWh netto) znajdzie się także w dwóch wersjach z napędem na obie osie, a więc z dwoma silnikami.

Skoda Enyaq iV Founders EditionMateriały prasowe
Skoda Enyaq iV Founders Edition

Te warianty to Skoda Enyaq 80X oraz Skoda Enyaq vRS, o mocy odpowiednio 195 kW (265 KM) i 225 kW (306 KM) oraz momencie obrotowym 425 Nm i 460 Nm. Wariant 80X na sprint do „setki” potrzebuje 6,9 sekundy, natomiast sportowy model vRS przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,2 s i jako jedyny z gamy Enyaqów osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Maksymalny zasięg obu wariantów z napędem na cztery koła wynosi 460 km.

Skoda Enyaq iV została zaprezentowana jako pierwszy model typu SUV, zbudowany na platformie MEB koncernu Volkswagena. Kolejnymi modelami będą Volkswagen ID.4, który wszedł już do produkcji oraz Audi Q4 e-tron.

REKLAMA

Skoda Enyaq iV Founders Edition – limitowana seria

Wiosną 2021 roku Skoda zaoferuje model Enyaq iV w wersji Founders Edition, która będzie limitowana do 1895 egzemplarzy. Jest to sposób na upamiętnienie 125. rocznicy powstania marki i oddanie hołdu jej początkom, sięgającym właśnie roku 1895.

Skoda Enyaq iV Founders EditionMateriały prasowe
Skoda Enyaq iV Founders Edition

Wersja Founders Edition, podobnie jak Enyaq RS iV, otrzyma standardowo tzw. Crystal Face, który składa się m.in. z podświetlanego 130 diodami LED grilla. Opcja ta dostępna będzie za dopłatą także dla wariantów 80 i 80X. Wracając do limitowanej edycji, będzie ona oferowana z dwoma wariantami silnika i akumulatora oraz dwóch specjalnych kolorach nadwozia. Koła będą mieć średnicę aż 21 cali.

W przypadku limitowanego modelu ceny będą odpowiednio wyższe od modeli seryjnych. A ile kosztować ma nowa Skoda Enyaq iV? Bazowy wariant ma być wyceniony na okolice niespełna 160 tys. złotych, ale na potwierdzenie musimy zaczekać.

Póki co zajrzyjcie do galerii zdjęć, gdzie mamy dla was fotografie nadwozia i wnętrza Skody Enyaq iV, w tym również w wersji Founders Edition.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA