REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda Enyaq iV – tego o niej nie wiesz

Nowy SUV Skoda Enyaq iV jest pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem zbudowanym na platformie MEB. Auto kryje w sobie wiele ciekawostek, jak choćby to, że nie ma biegu wstecznego. Jak to rozwiązano?

Skoda Enyaq iV Founders Edition Materiały prasowe
Skoda Enyaq iV Founders Edition

Platforma MEB Grupy Volkswagen otwiera przed użytkownikami samochodów szereg nowych możliwości, takich jak wybór mocy silnika i pojemności akumulatora. Dzięki temu kierowcy Enyaq iV, a w przyszłości kolejnych modeli elektrycznych Skody, mają niespotykane dotąd możliwości stworzenia specyfikacji odpowiadającej na ich indywidualnej potrzeby.

Modułowa platforma MEB to odpowiednik platformy MQB używanej przy tworzeniu modeli Skody z silnikami spalinowymi i częściowo zelektryfikowanymi układami napędowymi. MEB opracowano jednak z myślą o samochodach całkowicie elektrycznych. Jest ona podstawą konstrukcyjną samochodu i umożliwia łączenie ze sobą wielu różnorodnych komponentów, a w efekcie tworzenie samochodów o dowolnych proporcjach i do dowolnego celu.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

MEB – platforma o wielu możliwościach

Moduł z akumulatorem to największa część platformy MEB. Wykonany jest z masywnej aluminiowej ramy, w której znajdują się moduły poszczególnych ogniw. Jednostka tworzy podłogę samochodu, a jej mocowanie do nadwozia sprawia, że samochód jest bardziej wytrzymały konstrukcyjnie. Akumulator montowany w podłodze występuje w dwóch rozmiarach.

W obudowie można zainstalować do dwunastu modułów, z których każdy zawiera 24 ogniwa. To sprawia, że największy akumulator waży około 493 kilogramów, a jego łączna pojemność wynosi 82 kWh, z czego 77 kWh wykorzystywane jest do napędzania samochodu. Średniej wielkości akumulator waży 376 kilogramów i zawiera dziewięć modułów o łącznej pojemności 62 kWh. Najmniejszy ma osiem modułów podstawowych, waży 345 kilogramów i oferuje pojemność 55 kWh. Konstrukcja zawiera również układ chłodzenia, system zarządzania akumulatorem oraz niezbędne złącza.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zróżnicowane opcje ładowania

Akumulator wymaga ładowania, dlatego modułowa platforma MEB zawiera standardowe rozwiązania techniczne i niezbędną elektronikę zarządzania wydajnością, która kontroluje zarówno ładowanie, jak i późniejsze przekazywanie mocy do układu napędowego. System obsługuje ładowanie prądem przemiennym lub stałym.

Samochód osadzony na platformie MEB może być między innymi ładowany prądem przemiennym o mocy 2,3 kW (z gniazda domowego lub za pomocą kabla typu 2) oraz 7,2 kW i 11 kW (z gniazda 400 V, na stacji ładującej, z wykorzystaniem Wallboxa oraz za pomocą kabla typu 3).

Szybkie ładowanie prądem stałym może odbywać się z mocą do 50, 100 lub nawet 125 kW. W takim przypadku kabel ładujący typu 4 jest zawsze częścią stacji ładującej. Projektanci samochodów mogą wybrać, które moce ładowania będą obsługiwane przez dany pojazd. Enyaq iV możemy być ładowany z mocą do 125 kW w swoich najmocniejszych wersjach 80 i 80x oraz RS.

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

Konstrukcję samochodu projektuje się tak, żeby ten sam model dało się wyposażyć w różne źródła napędu. Dzięki temu nawet popularne modele mogą być oferowane zarówno w wersji spalinowej, jak i hybrydowej czy elektrycznej. czytaj dalej >>

REKLAMA

Kompaktowe silniki elektryczne

Za napęd samochodów elektrycznych opartych na modułowej platformie MEB odpowiada przede wszystkim silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi. Jest on tak kompaktowy, że z łatwością mieści się w zwykłej torbie i waży około 90 kilogramów. Maksymalna moc silnika elektrycznego wynosi 150 kW, dostępne są również wersje 132 i 109 kW. W wersjach z napędem na cztery koła dodatkowy silnik elektryczny montowany jest na przedniej osi, aby zwiększyć moc systemu do 195 lub 225 kW – ta opcja jest dostępna dla modeli Enyaq RS iV.

Silniki wymagają chłodzenia, które odbywa się za pomocą standardowej chłodnicy umieszczonej z przodu samochodu i układu obiegu płynu chłodzącego napędzanego pompą elektryczną. Cała platforma może działać w oparciu o dwa silniki i różne pojemności akumulatorów. Dzięki temu umożliwia tworzenie wielu kombinacji układu napędowego.

Tylko jeden bieg i brak wstecznego

Moc silników elektrycznych nie jest przenoszona bezpośrednio na koła. Przechodzi przez prostą przekładnię jednostopniową. Wszystko dlatego, że silnik może pracować z prędkością do 16 000 obrotów na minutę, a prędkość ta musi zostać zmniejszona w celu przeniesienia napędu na koła. Przełożenie w przybliżeniu 1:10 (w modelu z maksymalną prędkością 160 km/h) osiągane jest za pomocą dwóch małych kół zębatych.

Przekładnia nie ma biegu wstecznego. Gdy auto ma pojechać do tyłu, silnik elektryczny obraca się po prostu w przeciwnym kierunku. Stały moment obrotowy silnika elektrycznego (do 310 Nm) sprawia, że zmiana biegu w celu optymalizacji osiągów jest zbędna, więc wystarczy tylko jedna prędkość. Dzięki temu przekładnia staje się bardzo kompaktowa i stanowi część modułu silnika elektrycznego.

Łączność oraz systemy Infotainment

Podobnie jak w przypadku platformy MQB, łączność i systemy Infotainment stanowią część platformy konstrukcyjnej. System jest w pełni cyfrowy, a na desce rozdzielczej znajdują się dwa wyświetlacze: pierwszy – z danymi dotyczącymi jazdy oraz drugi – duży ekran systemów Infotainment. Łączność z sieciami komórkowymi jest standardową funkcją, więc samochody oparte na modułowej platformie MEB mogą korzystać z szeregu usług online, a nawet oferować możliwość zakupu dodatkowych funkcji. Jedną z nowych opcji platformy MEB jest wyświetlacz head-up umieszczony na przedniej szybie z elementami rzeczywistości rozszerzonej.

Systemy wspomagania

Modułowa platforma MEB od samego początku była rozwijana w kierunku trzeciego poziomu autonomicznej jazdy. Zakłada on, że w pewnych warunkach system może całkowicie przejąć kierowanie samochodem, np.: na autostradach. W przyszłości samochody oparte na MEB będą oferowały tego rodzaju możliwości a funkcje automatycznej jazdy będą obsługiwane przez system trzech zintegrowanych wysokowydajnych komputerów (ICAS). Już teraz w najnowszych modelach Skody znajdują się systemy wspomagania kierowcy i inne obsługiwane przez najnowocześniejszy sprzęt komputerowy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA