Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Skoda Fabia: Po prostu Fabia

Tego modelu nie trzeba nikomu przedstawiać. Skoda Fabia to najbardziej wyczekiwana premiera w Polsce. Stylistycznie nadal bez rewolucji, za to mocno zmienił się charakter auta. Powinno się spodobać także młodym ludziom.  

Nowa Skoda Fabia Nowa Fabia jest bardziej drapieżna niż poprzedniczka, wręcz młodzieżowa. Ma też lepsze proporcje.

Chociaż Fabia jest jednym z najmniejszych modeli Skody, traktowana jest przez tę firmę bardzo poważnie – jak VIP. Nic dziwnego, skoro (obok Octavii) stanowi filar sprzedaży. Czesi mieli aż 9 lat, żeby przygotować następcę i nie zmarnowali czasu.

Auto stało się bardziej proporcjonalne. Jest zdecydowanie szersze (aż o 90 mm) i nieco niższe (o 31 mm). Zachowało za to niemal identyczną długość nadwozia (8 mm krótsze). Koła znajdują się dalej od siebie (3 cm na szerokość i 1,9 cm na długość).

To wszystko pozwala przypuszczać, że mała Skoda będzie lepiej trzymać się nawierzchni niż model poprzedni. Pewne natomiast jest to, że wnętrze mocno urosło. Pozycja za kierownicą jest zdecydowanie lepsza. Siedzi się niżej, a po maksymalnym odsunięciu fotela do tyłu nogi są niemal wyprostowane. Tylną kanapę wyposażono w dłuższe siedzisko, jest też lepiej wyprofilowana, a jej oparcie nachylone pod mniejszym kątem. Pasażerowie zyskali więcej miejsca na nogi, ponieważ tylna część oparcia przednich foteli została specjalnie, z uwzględnieniem ich potrzeb, wyprofilowana.

W znacznym stopniu poprawiła się ergonomia. Wszelkie przełączniki znajdują się teraz w zasięgu wzroku i rąk kierowcy. Zupełnie przemodelowano środkową konsolę. W najwyższym jej miejscu znalazł się dotykowy ekran. Jego obsługa jest intuicyjna i nieabsorbująca. Główne „działy” uruchamia się tradycyjnymi przyciskami znajdującymi się po bokach ekranu. Strona graficzna wyświetlacza między zegarami i systemu radio-informacyjnego została podrasowana do poziomu Octavii. Z Octavii przejęto też dźwignie obsługujące kierunkowskazy i wycieraczki oraz kierownicę. Jeśli jest wielofunkcyjna, pozwala zapanować nad radiem, telefonem i komputerem pokładowym bez odrywania rąk od kierownicy.

W drzwiach znalazło się miejsce na prawdziwe kieszenie, które zmieszczą nie tylko mapę papierową, ale także butelkę z napojem czy portfel. Przed pasażerem znajduje się teraz tylko jeden schowek, za to jego pojemność jest większa niż dwóch w poprzedniej Fabii. Posiadacze obu poprzednich generacji Fabii mogą kręcić nosem na rodzaj tworzyw zastosowanych w kabinie. Wyglądają bardzo dobrze, jakościowo nie są złe, ale po dotknięciu okazują się twarde. Nie ma się o co obrażać, ponieważ w tej klasie to częsta praktyka.

Fabia nadrabia za to wyposażeniem. Na pokładzie mogą się znaleźć aktywny tempomat, fotochromatyczne lusterko, czujnik deszczu, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz światła do jazdy dziennej w technologii LED. Fabia jest także bardziej zaawansowana multimedialnie. Funkcja Mirror Link pozwala na pełne połączenie telefonu (zdjęcia, internet, nawigacja, muzyka i inne przydatne aplikacje) z samochodem.

Przyszli użytkownicy docenią największy w tej klasie bagażnik (330 l), wyposażony m.in. w haczyki na torby z zakupami i zdecydowanie oszczędniejsze silniki (średnio o 17%). Podstawowa jednostka napędowa ma pojemność 1,0 l, trzy cylindry i moc 60 KM. Fabia z tym silnikiem waży zaledwie 980 kg. Najmocniejsza wersja (przynajmniej na początek) to 1.2 TSI o mocy 110 KM. Do wyboru są też diesle 1.6 i 1.4 TDI. Ten ostatni, w wersji GreenLine o mocy 75 KM, zadowoli się 3,1 l/100 km. Czekamy na pierwszy test. 

 

 

Dane producenta Skoda Fabia
Cena 39 380 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4, 1.2 turbo
Pojemność skokowa 1197 cm3
Moc maks./przy obrotach 110 KM/4600–5600 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 175 Nm/1400–4000 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 196 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 4,8 l/100 km
Emisja CO2 110 g/km
Nadwozie
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3992 x 1732 x 1467 mm, rozstaw osi 2470 mm, masa własna 1129 kg, pojemność bagażnika 330 l.

 

 W przednim zderzaku jest miejsce na zamontowanie radaru odległości. Fabię będzie można więc wyposażyć w aktywny tempomat.    Po zmroku widać, że światło tylnych lamp układa się w kształt litery „C”. To charakterystyczny element wszystkich aktualnych modeli Skody.
Radar
W przednim zderzaku jest
miejsce na zamontowanie
radaru odległości. Fabię będzie
można więc wyposażyć
w aktywny tempomat.
Reflektory
Od teraz auto wyposaża się
w światła do jazdy dziennej,
w technice LED. Ksenonowe
światła mijania mają obniżoną
moc; spryskiwacze są zbędne.
Duże "C"
Po zmroku widać, że światło
tylnych lamp układa się
w kształt litery „C”. To charakterystyczny
element wszystkich
aktualnych modeli Skody.

 

 

Fakty i opinie - co usłyszeliśmy o Skodzie Fabii i co my na to

Specjalista Skody do spraw zawieszeń - Martin Hrdlicka
„Nowa Fabia jest niższa od poprzedniej, więc jej środek ciężkości także wypada niżej. Większy jest natomiast rozstaw kół, nadwozie zaś stało się sztywniejsze. Ma to sprawić, że Fabia będzie bardziej dynamiczna w zakrętach niż jej dosyć wysoka poprzedniczka. Oczekujemy, że pod tym względem nie będzie odbiegała od aut wyższych klas”.
Redaktor „auto motor i sport” - Michał Hutyra
„Skoda chce na Fabię złowić nie tylko dotychczasowych, raczej konserwatywnych klientów, ale też dotrzeć do ludzi młodych. Mają w tym pomóc zadziorniejszy wygląd, lepsze wykończenie oraz lepiej zaprojektowane wnętrze. Fabia jest bogato wyposażona, szczególnie pod względem multimediów. Ma nie kosztować więcej niż dotychczasowy model”.

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 43 590 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (8)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij