Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
12/2021 Temat numeru Skoda Fabia

Skoda Fabia – mieszczuch w modnym stylu

Czeski samochód miejski od lat jest jednym z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku, jednak tym razem, do cenionych od lat praktycznych cech, dodano coś jeszcze – sporo designerskich smaczków.

Skoda Fabia materiały prasowe
Skoda Fabia

Tak, to prawda – popularny w naszym kraju model, ceniony przede wszystkim za przestronne wnętrze i pojemny bagażnik, stał się teraz bardziej „cool”. Oznacza to, że Fabia czwartej generacji chce trafić w gust młodszych kierowców, którzy chcą jeździć samochodem z nowoczesnym wyposażeniem i dynamiczną stylizacją. Skoda od kilku lat udowadnia, że potrafi projektować samochody o dynamicznej linii nadwozia i ciekawych detalach, wystarczy spojrzeć na model Scala lub elektrycznego Enyaqa.

Wróćmy jednak do Fabii. To samochód całkiem nowej generacji – podkreślamy słowo „całkiem”, ponieważ nowa Fabia nie ma nic wspólnego z poprzednim modelem. Przede wszystkim samochód ten zbudowano na całkiem nowej płycie podłogowej, więc jest większy i może być wyposażony w najnowsze rozwiązani techniczne stosowane dzisiaj w samochodach koncernu. To wielka nowość, bo Fabia po raz pierwszy została stworzona właśnie w oparciu o platformę MQB-A0, czyli bardzo nowoczesną i zaawansowaną konstrukcję, na której powstaje m.in. większa od Fabii Scala.

 

Design – nowe podejście do znanych kształtów

Umówmy się, z daleka widać, że to Skoda Fabia, a za to zawsze należą się wielkie brawa dla stylistów, ponieważ zaprojektowanie samochodu, który będzie różnił się od poprzednika w każdym calu, a jednak od razu będzie podkreślał przynależność do danej marki – to spory wyczyn. Mimo to, że od razu wiadomo, że to Skoda, auto ma wiele rozwiązań, jakich w miejskiej Fabii nigdy dotąd nie widzieliśmy.

Idąc od przodu – samochód ma bardzo wyraźne przetłoczenia maski, które nadają autu bardzo dynamicznego charakteru. Do tego dochodzą zderzaki ze sporymi wlotami powietrza oraz agresywnie stylizowane reflektory, nawiązujące kształtem do innych modeli marki, np. zmodernizowanego ostatnio Kodiaqa. Patrząc na samochód z profilu łatwo zauważyć, że model ten ma teraz większe obręcze kół, ponieważ opcjonalnie można wyposażyć ten model nawet 18-calowe felgi. Jednak to co z profilu auta wyróżnia się najbardziej to wspomniane właśnie smaczki designerskie. Jednym z nich jest nietypowe przetłoczenie drzwi, które na wysokości przedniego koła ma nietypowe załamanie – to drobna rzecz, ale wpływa na odbiór wyglądu auta już od pierwszego wejrzenia.

 

Skoda Fabia materiały prasowe
Skoda Fabia

Po drugie – nietypowy kształt linii okien, która nie jest prosta jak dotychczas, ale unosi się ku tyłowi, dodając sylwetce Fabii lekkości i dynamiki. Do tego dochodzą również dwukolorowe malowanie karoserii (opcjonalne) oraz spojler dachowy, który poza estetyką wpływa również na wyjątkowe właściwości aerodynamiczne. Przechodząc do tyłu należy wspomnieć przede wszystkim o lampach, które mają typowe dla marki dwie rozchodzące się linie świetlne, ale po raz pierwszy nie są one ze sobą połączone, co od razu rzuca się w oczy.

Wnętrze – więcej wyjątkowych akcentów

 

Skoda Fabia materiały prasowe
Skoda Fabia

Jak już wspomnieliśmy, karoseria nowej Fabii jest stylizowana znacznie ciekawiej niż w przypadku modelu poprzedniej generacji, ale to jednak różnica między tymi samochodami jest najbardziej wyczuwalna we wnętrzu. Nowa jest cała koncepcja wnętrza, nawiązująca do tego co znamy z nowoczesnego Enyaqa iV i co zapowiadał koncepcyjny model Enyaq iV – auto ma więc dekoracyjne listwy poprowadzone przez całą szerokość wnętrza, szeroki tunel środkowy i wyeksponowany ekran dotykowy systemu multimedialnego.

To koncepcja znana z innych modeli, ale wyjątkowych dla Skody cech również nie brakuje. Jednym z typowych dla modelu detali są okrągłe nawiewy klimatyzacji – są one od lat wyróżnikiem samochodów o sportowych aspiracjach, a Fabia to jedyny model marki, który otrzymał właśnie takie detale. Co ciekawe, wewnątrz nawiewu umieszczono też dekoracyjna listwa, które występuje w kilku kolorach.

Skoda Fabia materiały prasowe
Skoda Fabia

Warto zauważyć tez fakt, że część deski rozdzielczej Fabii zostało obszytej miękką w dodatku tkaniną, zamiast tworzywa sztucznego – teraz kokpit ma nie tylko przyjemną w dotyku fakturę, ale również wygląda jak samochód wyższej klasy. Na koniec można wspomnieć o innym „smaczku”, którego zadaniem jest zainteresować Fabią młodszych klientów – to napis „Fabia” umieszczony na daszku zegarów, co ma podkreślić, że Czeski są bardzo dumni ze swojego nowego modelu. To nietypowe, ale ciekawe zagranie ze strony stylistów.

Nowoczesne wyposażenie, usportowiona wersja

 

Skoda Fabia materiały prasowe
Skoda Fabia

Jakie jeszcze cechy, poza atrakcyjnym i „świeżym” designem musi mieć w sobie modny samochód miejski? Może, tak jak Fabia, wyróżniać się również sportowymi cechami (niedługo do oferty dołączy model w wersji Monte Carlo) oraz nowoczesnym wyposażeniem. W samochodzie po raz pierwszy zastosowano cyfrowe wskaźniki w miejsce analogowych zegarów, co pozwala kierowcy wyświetlić przed oczami dokładnie te treści, na których aktualnie najbardziej mu zależy, np. mapę nawigacji. Do tego dochodzi nowoczesny system multimedialny z funkcją łączności z internetem, a także aplikacja Skoda Connect, za pośrednictwem której można z samochodem łączyć się zdalnie i m.in sprawdzić jego lokalizację na parkingu lub stan napełnienia zbiornika paliwa.

Wśród nowoczesnych funkcji najbardziej wyróżniają się jednak systemy bezpieczeństwa – Skoda Fabia czwartej generacji, czyli samochodów zbudowany na wspomnianej już konstrukcji MQB-AO, po raz pierwszy może być wyposażona w najbardziej zaawansowane funkcje, jakie dostępne są w droższych modelach koncernu VW. Wśród nich są te znane już wcześniej funkcje, czyli system automatycznego awaryjnego hamowania czy funkcja monitująca znaki drogowe, ale do tego dołączyło więcej nowoczesnych funkcji.

Skoda Fabia materiały prasowe
Skoda Fabia

Dzięki temu, że auto jest naszpikowane kamerami, czujnikami i radarami, może poruszać się częściowo autonomicznie, ponieważ połączenie działania skutecznego aktywnego tempomatu oraz asystenta pasa ruchu z funkcją utrzymywania auta na swoim pasie sprawia, że systemy same przyspieszają i hamują, a także skręcają kierownicą, a więc w zasadzie – kontrolują zachowanie samochodu tak, aby jak najbardziej wspomóc kierowcę podczas jazdy.

Nowoczesne wyposażenie, na czele ze wspomnianymi systemami, to wyróżnik najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów miejskich, a Fabia przecież dorzuca do tego niebagatelne wnętrze i dynamiczną stylistykę, a także cechy, z których Skoda słynie od lat – bardzo wysoki komfort jazdy, przestronne wnętrze i duży bagażnik oraz wiele tzw. sprytnych rozwiązań Simply Clever. To wszystko sprawia, że czeskiego mieszczucha kupuje się dziś nie tylko rozumem, ale i sercem.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2021

„Sportowo-użyteczny” samochód – w skrócie SUV – musi łączyć w sobie cechy różnych modeli. Z jednej strony powinien zapewniać komfort i użyteczność, z drugiej – być również gotowy na dynamiczne wyzwania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

Wersje Monte Carlo na stałe wpisały się do krajobrazu Skody jako modele o dynamicznym wyglądzie i oryginalnym charakterze. Jednym z nich jest Scala Monte Carlo. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

SUV-y są modne i całkiem praktyczne, ale nie wszyscy przecież chcą jeździć SUV-ami. Nie mniej stylowe, a równie uniwersalne może być kombi z podwyższonym prześwitem – takie jak Octavia Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2021

Skoda już od 17 lat współpracuje z TOPR-em i dostarcza ratownikom samochody. Tym razem, po raz pierwszy, trafiły do nich auta o napędzie elektrycznym – Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

Większość kierowców kojarzy, że samochody elektryczne można ładować na ogólnodostępnych ładowarka, ale wiedzą też, że tych jest w Polsce nadal niewiele, ale czy są też inne sposoby? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>