Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda Fabia z najlepszą w klasie aerodynamiką

Skoda Fabia czwartej generacji poszła o krok naprzód nie tylko w kwestii stylistyki czy przestronności wnętrza. To także najbardziej opływowy samochód w swojej klasie.

Skoda Fabia aerodynamika fot. materiały prasowe
Skoda Fabia aerodynamika

Nowa Fabia może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza Cx wynoszącym zaledwie 0,28. Tym samym znacznie poprawia parametry poprzedniej generacji. Tak dobra aerodynamika jest wynikiem wprowadzenia wielu przemyślanych rozwiązań rozwiązań, takich jak choćby żaluzje z regulowanymi ruchomymi listwami w przednim zderzaku.

– Pomimo tego, iż nowa Fabia jest większa niż jej poprzedniczka – jej wielkość w przedniej części wzrosła o około 3 proc. – zmniejszyliśmy jej współczynnik oporu powietrza o prawie 10 proc. Już samo to ogranicza emisję CO2 o prawie trzy gramy na kilometr w cyklu WLTP. Aby to osiągnąć, przeprowadziliśmy ponad 3000 testów aerodynamicznych. Około 80 proc. z nich odbyło się wirtualnie przy wykorzystaniu symulacje CFD na superkomputerze. Zwykły komputer osobisty potrzebowałby ponad 2000 lat, aby wykonać tę samą pracę – mówi Vít Hubáček, odpowiedzialny za rozwój aerodynamiki Skody Fabia.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Efektem prac nad rozwojem aerodynamiki nowego modelu Fabia jest współczynnik oporu powietrza równy 0,28. Czwarta generacja tego modelu znacznie zatem poprawia wynik swojego poprzednika i jednocześnie ustanawia nowy punkt odniesienia dla swojego segmentu w kategorii aerodynamiki.

Właściwości te w znacznym stopniu przekładają się także na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Rozwój aerodynamiki wymagał współpracy pomiędzy ekspertami z zakresu projektowania, aeroakustyki, a także z inżynierami odpowiedzialnymi za nadwozie, podwozie i silniki. Co więcej, Skoda połączyła testy wirtualne wykorzystujące symulacje komputerowe z fizycznymi jazdami testowymi, przy czym te ostatnie wykorzystywane były głównie do weryfikacji i potwierdzania wyników symulacji.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dziesiątki tysięcy godzin pracy superkomputera

Dział aerodynamiki Skoda Auto pracował w dużej mierze w przestrzeni wirtualnej podczas opracowywania nowego modelu Fabia. Jako że optymalizacja aerodynamiki pojazdu jest niezwykle wymagającym zadaniem, a nawet niewielka zmiana może wywołać liczne konsekwencje w innych obszarach, inżynierowie wykorzystali superkomputery, aby wykonać jak najwięcej testów za pomocą symulacji CFD (Computational Fluid Dynamics).

W ciągu około trzech i pół roku wykonali ponad 3000 symulacji dynamiki płynów, co wymagało dziesiątek tysięcy godzin czasu obliczeniowego. Rola aerodynamiki w przemyśle motoryzacyjnym znacznie wzrosła w ostatnich latach i trend ten będzie się utrzymywał, ponieważ przepisy dotyczące emisji będą coraz bardziej rygorystyczne. Skoda Auto stawia sobie kwestię ograniczenia CO2 za priorytet i znacznie zwiększyła swoje możliwości i kompetencje personelu w tej dziedzinie.

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2021

Czeski samochód miejski od lat jest jednym z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku, jednak tym razem, do cenionych od lat praktycznych cech, dodano coś jeszcze – sporo designerskich smaczków. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2021

„Sportowo-użyteczny” samochód – w skrócie SUV – musi łączyć w sobie cechy różnych modeli. Z jednej strony powinien zapewniać komfort i użyteczność, z drugiej – być również gotowy na dynamiczne wyzwania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2021

Wersje Monte Carlo na stałe wpisały się do krajobrazu Skody jako modele o dynamicznym wyglądzie i oryginalnym charakterze. Jednym z nich jest Scala Monte Carlo. czytaj dalej >>

REKLAMA

Skoda Fabia aerodynamika fot. materiały prasowe
Skoda Fabia aerodynamika

Specjalne żaluzje obniżające zużycie paliwa

Ważnym czynnikiem wpływającym na wynik są innowacyjne żaluzje umieszczone we wlocie powietrza w przednim zderzaku. Skoda zdecydowała się wprowadzić tę technologię po raz pierwszy w tej klasie pojazdów. Ruchome listwy zamykają się, gdy chłodzenie nie jest wymagane, przez co aerodynamika samochodu poprawia się. Gdy układ napędowy wymaga chłodzenia lub podczas krótkich postojów, system otworzy listwy, aby umożliwić maksymalny przepływ powietrza. Przy stałej prędkości 120 km/h pozwala to na oszczędność paliwa do 0,2 l/100 km i zużycie do pięciu gramów CO2 mniej na kilometr.

Ponadto samochód jest wyposażony w inne rozwiązania minimalizujące opór powietrza, takie jak wloty w przednim zderzaku, które w kontrolowany sposób kierują strumień powietrza na boczne panele nadwozia i nadkola, zapewniając optymalną aerodynamikę. Przepływ powietrza pod samochodem został także udoskonalony przez dwanaście paneli podwozia, które w połączeniu z długim tylnym spojlerem i bocznymi wlotami zmniejszają opór i turbulencje powietrza z tyłu samochodu, a kształt lusterek zewnętrznych kieruje powietrze prosto w kierunku tylnych krawędzi auta.

Ponieważ same koła odpowiadają za generowanie około 25 proc. oporu powietrza w samochodzie, Skoda po raz pierwszy dla modelu Fabia wprowadziła specjalne plastikowe wkładki, które sprawiają, że obręcze kół są bardziej aerodynamiczne.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA